گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

حرمت دست دادن به نامحرم

  • ۱۳۲۶ نمایش
  • به زنجیر کشیده شدن و دوزخ عاقبت دست دادن به نامحرم

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله):

    ...و کسى که با زن نامحرمى دست دهد، در روز قیامت در حالى که به زنجیر کشیده شده است محشور مى‏شود و سپس فرمان مى‏رسد که او را راهى دوزخ سازند.[1]

     

    دست دادن با زنان غیرمسلمان

    سوال :دست دادن با زنان غیرمسلمان, چه حکمی دارد؟

    پاسخ :همه مراجع: دست دادن با زنان غیرمسلمان جایز نیست   خواه کافر حربی باشد یا کتابی (مانند یهود و نصارا ).[2]

     

    دست دادن به نامحرم در جائی که این کار رسم است!

    سوال :هرگاه در منطقه یا محیطی, رسم بر این باشد که هنگام برخورد با یکدیگر مصافحه می کنند (حتی زنان با مردان ) و اگر این کار را ترک کنند, اهانت و اسائه ادب نسبت به طرف مقابل محسوب می شود   حکم دست دادن زن و مرد با این فرض چیست؟

    پاسخ : همه مراجع: دست دادن با زن نامحرم جایز نیست و شعائر دینی باید حفظ شود و با بیان حکم شرعی, حمل آن بر اسائه ادب از بین می رود.[3]



    [1] . ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه انصارى (آخرین حدیث)

    [2] . خامنه ای, استفتاء, س 488   تبریزی, استفتاءات, س 1606   مکارم, استفتاءات, ج 2, س 1024   سیستانی, org.Sistani, (دست دادن ), س 4   صافی, جامع الاحکام, ج 2, س 1660   بهجت, توضیح المسائل, م 1934   فاضل, جامع المسائل, ج 1, س 1717   امام و نوری, تعلیقات علی العروة, النکاح, م 40   دفتر: وحید.

    [3] . خامنه ای, استفتاء, س 515 و 479   تبریزی, استفتاءات, س 1606   نوری, استفتاءات, ج 2, س 655   مکارم, استفتاءات, ج 1, س 818   صافی, جامع الاحکام, ج 2, س 1660   فاضل, جامع المسائل, ج 1, س 1717   بهجت, توضیح المسائل, م 1934   سیستانی, منهاج الصالحین, ج 2, النکاح, م 16   امام, تحریرالوسیله, ج 2, النکاح, م 20   دفتر: وحید.

    با سلام و خسته نباشید خدمت خدمت مدیریت سایت. از خدای خودم برای شما طلب صحت و سلامت و آمرزش میکنم. هللویا
    من یه راهکار دارم نمیدونم چقدر عملی یا مطابق اسلام هست یا نه. چرا مردانگی زنان مسلمان ایرانی هنگام حضور در مجامع رسمی از دستکش استفاده نمیکنند. وقتی در مراسم تشریفاتی هستند یا با رییس جمهوری یا وزیری ملاقات دارن از دستکش استفاده‌کنند. حد اقل پرستیژ کشور حفظ میشود. اونها کراوات میزنن ما دستکش دستمان کنیم تازه مجلسی تر هم هست. به نظرم راهکار خوبی تازه دیدم که بعضی مراجع تقلید روی دستشونم پارچه میندازن برای تبرک یا دستبوسی یا بیعت. وتماس از روی پارچه به نظرم بلامانع است ولی شرعیات رو نمیدونم.
    سلام
    استفاده از دستکش بلامانع است ولی ممکن است مفسده داشته باشد.
    البته چرا ما باید همیشه دنباله رو آنها باشیم
    آنها هم بپذیرند مرد و زن مسلمان با نامحرم دست نمی دهد.
    با سلام
    دست دادن با نامحرم از نظر شرعی حرام قبول. ارتباط با زن نا محرم هم قبول و کاملا مورد تایید. اما با استفاده از دستکش که مانع شرعی ندارد. خوب برای حفظ آبروی کشور تو مراجع رسمی و بین ال مللی از دستکش استفاده کنن. این راه حل به نظر شما عملی هست و شرعی.
    من خودم دیدم دست اقای خمینی و خامنه ای یه پارچه انداخته بودن دست میدادن. خوب دستکش کنن دستشان که ضایع نشن در جایگاه دیپلماتیک. نه شما چیه
    سلام
    ممنون از حضور پر رنگتان
    استفاده از دستکش برای دست دادن اشکالی ندارد بشرط عدم ترس از افتادن به گناه.
    البته نظر شخصی ما این است که چرا ما همیشه باید دنباله رو دیگران باشیم خوب آنها هم رسم و آیین ما در ممنوعیت دست دادن به نامحرم را دانسته به رسمیت بشناسند.
    اگر دست دادن گناه صغیره باشه بی شک بغل کردن  گناه کبیره داره
    شک دارید عکسهای بغل کردن دکتر احدی نژاد رو با مادر چاوز رو ببیند برادر
    چه ربطی داشت!؟؟؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.