گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

چت زن شوهر دار با جنس مخالف

سوال:
من هر وقت با شوهرم مشاجره می‌کنم به چت پناه می‌برم و با جنس مخالفم چت می‌کنم. کلمات عاطفی آنها به من تسکین می‌دهد. این ارتباط چتی، جبران کم کاری شوهرم می‌شود. آیا این کار برای من اشکالی دارد؟ ناگفته نماند که بعد از آشتی با شوهرم آن مرد بیگانه را کنار می‌گذارم؟

اسباب مغفرت

آمرزش و مغفرت الهی چیزی است که هر فرد مسلمان و مومنی به دنبال آنست و همواره در دنیا در تلاش و تکاپوست تا بدین مقصد و مقصود نایل شود. دراین پست با توجه به آیات و روایات به تعدادی از اعمالی که موجب و سبب مغفرت یا آمرزش گناهان توسط پروردگار می شوند اشاره می شود.

1. بازگشت و توبه از گناه و شرم از آن

راه کنترل خشم و عصبانیت

رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :

اِنَّ الغَضَبَ مِنَ الشَّیطانِ وَاِنَّ الشَّیطانَ خُلِقَ مِنَ النّارِ وَاِنَّما تُطفَأُ النّارُ بِالماءِ فَاِذا غَضِبَ اَحَدُکُم فَلیَتَوَضَّاْ؛(۱)

خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى‏شود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد.


۱ نهج الفصاحه، ح۶۶۰.

 

لزوم پرهیز از مجادله و بگو مگو

امام حسین علیه السلام، به مردى که به ایشان گفت: بنشین تا در دین، مناظره کنیم فرمود: یا هذا، أنَا بَصیرٌ بِدینی، مَکشوفٌ عَلَیَّ هُدایَ، فَإِن کُنتَ جاهِلًا بِدینِکَ فَاذهَب فَاطلُبهُ، ما لی ولِلمُماراةِ على مذهب الشکّ والریبة، ویقال للمناظرة: مُماراة (النهایة: ج 4 ص 322 «مرا»).! وإنَّ الشَّیطانَ لَیُوَسوِسُ لِلرَّجُلِ ویُناجیهِ ویَقولُ: ناظِرِ النّاسَ لِئَلّا یَظُنّوا بِکَ العَجزَ وَالجَهلَ.! وإنَّ الشَّیطانَ لَیُوَسوِسُ لِلرَّجُلِ ویُناجیهِ ویَقولُ: ناظِرِ النّاسَ لِئَلّا یَظُنّوا بِکَ العَجزَ وَالجَهلَ.

بیمارى کودکان کفاره گناهان والدین

عنه علیه السلام‏ فی المَرَضِ یُصیبُ الصَّبِیَّ: کفّارةٌ لوالِدَیهِ.

امام على علیه السلام‏ درباره بیمارى کودکان فرمود: کفاره گناهان پدر و مادر آنهاست.

میزان الحکمه حدیث 6882.

حرمت سقط جنین از دیدگاه اسلام

متاسفانه یکی از گناهان کبیره و شایع در جامعه سقط جنین است و مردم بدون توجه به عقوبات دنیوی و اخروی این گناه که در حقیقت همان قتل نفس است به این جنایت بزرگ دست می زنند.

در این پست به تعدادی از آیات، احادیث و استفتائات از مراجع عظام تقلید در این‎باره می پردازیم:

از بزرگترین گناهان

در این پست با بزرگترین گناهان آشنا خواهید شد که همگی آنها صرفا کبیره نیستند اما بخاطر خصوصیت ویژه ای که دارند جزء گناهان کبیره شمرده می شوند. 

تعجب امیرالمؤمنین علیه السلام از کسانی که از غذای آلوده پرهیز می کنند اما از گناه نه!

امیرالمؤمنین امام علی علیه السّلام :

عَجِبتُ لأقوامٍ یَحتَمُونَ الطَّعامَ مَخافَةَ الأذى کیفَ لا یَحتَمُونَ الذُّنوبَ مَخافةَ النّارِ؟

در شگفتم از مردمى که از ترس اذیت شدن، از غذا پرهیز مى‏کنند چگونه از ترس آتش، از گناهان پرهیز نمى‏ کنند؟!

میزان الحکمه حدیث 6748

گناه نکردن بهتر از انجام کارهای نیک

 امیرالمؤمنین امام علی علیه السّلام :

 اجتِنابُ السیّئاتِ أولى مِنِ اکتِسابِ الحَسَناتِ.

دورى کردن از بدیها برتر از انجام خوبیهاست.


میزان الحکمه حدیث 6755 .

لزوم پرهیز از همه گناهان بخاطر مخفی بودن خشم پروردگار در معاصی

امیرالمؤمنین امام علی علیه السّلام :

إنّ اللّهَ أخفى سَخَطَهُ فی مَعصیَتهِ، فلا تَستَصغِرَنَّ شیئاً مِن مَعصیَتِهِ، فرُبَّما وافَقَ سَخَطَهُ و أنتَ لا تَعلَمُ.

خداوند خشم خود را در معصیتش پنهان کرده است؛ بنا بر این، هیچ معصیتى را خُرد مشمارید؛ زیرا چه بسا که آن معصیت با خشم خدا همراه باشد و تو ندانى.

میزان الحکمه حدیث 6796 .

۱ ۲
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
موضوعات
پیوندها

طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.