گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

ثواب پیشقدم شدن در آشتی

برای دیدن پوستر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید

قال َحُسَیْنِ بن علىّ(علیه السلام): أیُّما إثْنَیْنِ جَرى بَیْنَهُما کَلامٌ، فَطَلِبَ أَحَدُهُما رِضَى الاْخَرِ، کانَ سابِقَهُ إلىَ الْجَنّةِ.

حضرت امام حسین (علیه السلام) فرمود: چنانچه دو نفر با یکدیگر نزاع و اختلاف نمایند و یکى از آن دو نفر، در صلح و آشتى پیشقدم شود، همان شخص سبقت گیرنده، جلوتر از دیگرى به بهشت وارد مى شود.

کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 33


هتک حرمت و بی احترامی به قبله

تخلیه رو به قبله و پشت به قبله و یا در حال بول یا غائط کردن، رو به قبله یا پشت به قبله بودن، حرام است. خواه در صحرا باشد یا در آبادى و عمارت. و احتیاطا بچه را رو به قبله یا پشت به آن ننشانند. بله اگر خودش چنین کرد جلوگیریش واجب نیست، اما اگر عاقل بالغ چنین کرد، اگر مسأله را نمى‏داند باید به او فهمانید و اگر مى‏داند و عمدا چنین کرد، واجب است از باب نهى از منکر او را بازداشت.

در صورتى که کمى از قبله به سمت راست یا چپ منحرف شود، دیگر حرام نیست هرچند کاملا به سمت شرق یا غرب هم نباشد.[1]

احکام قبله

قبله یکی از عوامل موثر در اتحاد مسلمین است. اما این توجه گاه مسلمانان تنها نماد نیست، بلکه دارای احکام خاصی است که تمام مسلمانان باید به این احکام توجه کنند.

برای رو به قبله بودن احکامی  وجود دارد.

مواردی  که رو به قبله بودن واجب است:

1_ در نماز واجب است که رو به قبله بایستیم. 2_ شخصی که در لحظات جان کندن است که به اصطلاح به او محتضر می گویند، واجب است نزدیکانش او را رو به قبله بخوابانند. 3_ دفن میت باید بر شانه راست رو به قبله باشد. 4_ نماز میت باید رو به قبله باشد. 5_ذبح حیوانات و نحر شتر. و.........[1]

مواردی که رو به قبله بودن مستحب:

محرمات و گناهان مربوط به احرام +تصاویر و پاورپوینت

حج، مجموعه منظمى از یک سلسله عبادات خاص است که هر یک به تنهایى احکام مخصوص به خود را دارند. همان طور که با تکبیرة الإحرام نماز، بسیارى از کارها که با روح عبادت ناسازگار است بر نمازگزار تحریم مى شود و با تسلیم پایان نماز، آن ممنوعیت ها برطرف مى گردد و همچنان که با نیّت روزه گرفتن و ورود به صبحگاه بسیارى از امورى که با روح پرستش و آزمون الهى مناسب نیست بر او حرام مى شود و با فرا رسیدن شامگاه حلال مى گردد، در حج و عمره نیز با احرام و لبیک گفتن، بسیارى از امورى که جنبه تعبدى در پرهیز از آن ها قوى بوده و آزمون الهى در آن ها بسیار نیرومند است، حرام شده و دوره احرام به صورت یک دوره تعبّد محض و امتحان صرف در آمده است.

در ذیل محرمات احرام را در دو تقسیم بندی کلی و بر اساس جنسیت مرتکبین این محرمات و  کفاره داشتن و نداشتن آنها تقسیم نموده ایم که با کلیک بر روی هر یک از عناوین می توانید بدان موضوع منتقل شوید.

تقسیم محرمات به تفکیک جنسیت مرتکبین

محرّمات مشترک بین مرد و زن

  1.  استفاده از بوى خوش و عطریّات
  2.  نگاه کردن در آینه
  3. انگشتر به دست کردن براى زینت
  4. حنا بستن
  5. روغن مالیدن به بدن
  6. زدودن مــو
  7. بیرون آوردن خون از بدن
  8. ناخن گرفتن
  9. کشیدن دندان
  10.  کندن درخت و گیاه حرم
  11. جماع(آمیزش جنسی) 
  12. سرمه کشیدن
  13. جدال کردن
  14. فسوق یا دروغ گفتن و فحش دادن و فخر فروشی
  15. کشتن جانوران ساکن در بدن
  16. استمناء
  17. عقد کردن (اجرای خطبه ازدواج برای خود یا دیگری)
  18. شاهد عقد بودن
  19. همراه داشتن اسلحه

محرّمات مخصوص مردان

  1. پوشیدن جامه دوخته
  2. پوشیدن آنچه تمام روى پا را مى گیرد
  3. پوشاندن سر
  4. رفتن زیر سایه

محرّمات مخصوص بانوان

  1. پوشیدن زیور
  2. پوشاندن صورت

تقسیم محرّمات بر اساس کفاره داشتن و نداشتن

مُحرّمات کفّاره دار

محرّمات بى کفّاره

دانلود پاور پوینت محرمات احرام

زبان حسینی

 

زبانی که در غم اهل بیت ناله سر میدهد، در خلوت نامحرمان دلبری نمیکند. آری، هنوز میشود حسین را یاری کرد.

هتک حرمت کعبه‏

 

یکی دیگر از گناهانی که از مصادیق وهن دین و هتک حرمت مقدسات است هتک حرمت کعبه معظمه و حرم امن الهی است. مسلما پس از قرآن، هیچ ‏چیز در عالم اسلام، عزیزتر و شریفتر از کعبه معظمه نیست. و این مطلب نزد هر مسلمانى بدیهى است به طورى که بدون تردید هتک آن را گناه کبیره بلکه بعض مراتب آن را موجب ارتداد و کفر مى‏دانند. چنانچه درباره قرآن مجید ذکر شد.

صدوق علیه الرحمه از حضرت صادق علیه السّلام نقل مى‏فرماید: «جز این نیست که براى خداوند سه چیز محترم است که در حرمت و شرافت و لزوم رعایت مثل آنها چیزى نیست:

اول، قرآن مجید است که حکمت خداوند و نور او است. دوم، خانه او است که آن را براى مردم قبله قرار داده است. سوم، عترت پیغمبر صلوات اللّه علیهم یعنى آل محمد صلّى اللّه علیه و آله»[1].

دانلود مجموعه سخنرانی دکتر حسن عباسی با موضوع گناه شناسی و راههای ترک گناه


مجموعه سخنرانی دکتر حسن عباسی با موضوع گناه شناسی و راههای ترک گناه
عنوان زمان
دکتر حسن عباسی: زنای ذهنی در زندگی دوم (4) 2:07:06
دکتر عباسی: زنای ذهنی ۵ 1:52:47
زنای ذهنی 1 _ تصویری 1:43:11

شما را به خدا جوانان را دریابید!!!

بنده قصد نداشتم تو مسائل سیاسی یا اقتصادی اظهار نظر کنم چون اهل  این کار نیستم و علاقه ای هم به این مسائل ندارم!  اما ظاهرا چاره ای ندارم، جز این کار!
بعد از حدود دو سال وبلاگ نویسی در زمینه گناهان مخصوصا گناهان جنسی و اینکه بیشتر بازدیدها از وبلاگ ما و اکثر کامنتها مربوط به این نوع گناهان و موضوع ازدواج بوده است. 
مطلبی که ما در این دوره بدان رسیدیم این است که بهانه بیشتر جوانان برای ازدواج نکردن و تاخیر ازدواج مشکل اقتصادی (اشتغال، مسکن و هزینه های ازدواج) است و به نظر ما هم، یکی از علل اساسی تاخیر ازدواج جوانان همین مشکل است.
چند روز پیش با کمال تعجب شنیدیم که 25 ملیون وامی (با بهره ناچیز) که در دولت گذشته صرف خرید منزل قشر متوسط به پایین می شد حالا باعث رونق چرخ اقتصاد!!!! و پر کردن و البته پرتر کردن جیب شرکتهای اتومبیل سازی و بدهکار و البته ماشین دار شدن قشر متوسط به بالای جامعه آنهم با بهره بالا شد. برایم جای سؤال بود که دولتی که با شعار تدبیر و امید روی کار آمده است با چه تدبیری امید مستضعفین را به نا امیدی تبدیل کرد!!!!
چند روز پیش جایی خواندم که تا کنون 33000 نفر برای خرید اتومبیل ثبت نام کرده اند،که می توانستند با اتومبیل کارکرده امورشان را بگذرانند یا اینکه بصورت نقدی اتومبیل بخرند و یا حتی می توانستند نخرند و  جیب شرکتهای اتومبیل سازی و اطرافیان و صاحبان زر و زور و سیم را پرتر نکنند!!
با خودم گفتم چه می شد بجای این 33000 اتومبیل 66000 جوان دم بخت از تجرد بیرون می آمدند و از طوفان طغیان غریزه جنسی و از شدت تالم نیازهای جسمی، روحی و عاطفی نجات پیدا می کردند و به قول قرآن کریم « لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا ﴿ 21 روم﴾» به آرامش می رسیدند. و از انواع و اقسام گناهان و تبعات منفی دنیوی و اخروی تجرد نجات پیدا می کردند.
جوانانی که یکی از خوانهای پردرسر، هفت خوان رستم ازدواج آنان پیدا کردن ضامن های چنین و چنانی برای گرفتن 3 ملیون وام ازدواج است!!! (در حالی که وام خرید اتومبیل به ضامن نیاز ندارد!!!)
چند روز پیش در یکی از گروه های اجتماعی، نامه ای نمادین و جالب از زبان یک جوان را خطاب به رئیس جمهور محترم دیدم که آنرا به پیوست گزارش جالب مشرق نیوز تقدیمتان می نمایم:

مسئله اشتغال و ازدواج جوانان مهم است یا خرید خودرو؟

وام ‫‏خودرو‬ 25 میلیون،
وام ‫‏ازدواج‬ 3 میلیون!
: تفاوت میان مقدار وام ازدواج و وام خرید خودرو نشان می‌دهد چه چیزی در اولویت دولت و بانک‌ مرکزی است؟
ازدواج جوانان یا رونق بازار انحصاری خودرو برای افرادی خاص
قضاوت با شما!!!!

این روزها دولت با تبلیغاتی گسترده در مورد واگذاری وام خرید خودرو در جهت برنامه خروج از رکود و کمک به کارخانه های خودرو سازی در بوق و کرنا دمیده و مسائل اشتغال و ازدواج و رکود موجود در بازار را فراموش کرده است.

به گزارش گناه شناسی به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  بانک مرکزی تصمیم گرفته است طرح فروش خودرو در قالب تسهیلات 25 میلیون تومانی تا 80 درصد قیمت خودروهای داخلی را وام بپردازد و مشتریان ظرف مدت 7 سال و با نرخ 16 درصد بازپرداخت کنند.

منع قمه زنی توسط رهبر معظم انقلاب

من حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمی‌توانم این مطلب - قمه‌زدن - را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضی‌ام.

۱۳۷۳/۰۳/۱۷

۱ ۲ ۳ . . . ۵ ۶ ۷
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
موضوعات
پیوندها

طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.