گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

اندکی درباره مسائل زناشوئی

  • ۱۴۷۵ نمایش
  • نزدیکی از پشت با همسر (حتی در غیر ایام حیض)کراهت شدیده دارد!!

    چرا وطی همسر از دبر مکروه است؟

    نزدیکی با همسر از پشت از نظر بسیاری از فقها مکروه است. البته کراهت آن شدید است. مقاربت از این طریق موجب بیماری های مختلف جسمی و روحی برای زن می شود. زن نیز معمولاً نسبت به این کار طبعا تمایلی ندارد. احتیاط این است که اگر زن راضی نباشد این کار ترک شود!

    حدیث:

    صفوان بن یحیى به حضرت رضا علیه السلام گفت: «مردى از دوستان شما از من خواسته است تا از شما درباره مساله‏اى که خود از پرسیدن حیا دارد، سؤال کنم.

    حضرت فرمود: سوالش چیست؟ گفتم: آیا مرد مى ‏تواند با زنش از پشت آمیزش کند؟

    حضرت فرمود: آرى این حق اوست. پرسیدم: آیا شما چنین مى ‏کنید؟ حضرت فرمود: نه ما چنین نمى‏کنیم.»[1]

    سدیر گوید: «از امام باقر علیه السلام شنیدم که مى‏فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: پشت‏هاى زنان بر امّت من حرام است.»[2]

    حکم نزدیکی از پشت در زمان حیض

    حکم نزدیکی از پشت در زمانی که زن حائض است, چیست؟

    آیات عظام امام, خامنه ای, صافی, مکارم و نوری: کراهت شدید دارد[3].

     آیات عظام بهجت, تبریزی و وحید: بنابر احتیاط واجب, جایز نیست[4]

     آیات عظام سیستانی و فاضل: اگر زن راضی باشد, کراهت شدید دارد و اگر راضی نباشد, بنابر احتیاط واجب جایز نیست[5]

    حکم سایر لذتها در زمان حیض

    آیا زن و شوهر, می توانند در زمان حیض به جز نزدیکی, سایر استمتاعات را از یکدیگر داشته باشند؟

    همه مراجع: آری, جایز است   ولی کامیابی از ناف تا زانوی او کراهت دارد, مگر آنکه از روی لباس باشد.[6]

     



    [1] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) ؛ ج‏25 ؛ ص473. بروجردى، آقا حسین عده اى از فضلاء، منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، 31جلد، انتشارات فرهنگ سبز - تهران، چاپ: اول، 1386 ق.

    [2] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) ؛ ج‏25 ؛ ص479

    [3]. نوری, توضیح المسائل, م 452   امام و صافی, توضیح المسائل مراجع, م 450   مکارم, تعلیقات علی العروة, احکام الحیض, السابع و خامنه ای, استفتاء, س 425.

    [4] . وحید, منهاج الصالحین, ج 2, م 228   بهجت, وسیلة النجاة, ج 1, م 268   تبریزی, منهاج الصالحین,228,1.

    [5] . فاضل, تعلیقات علی العروة, احکام الحیض, السابع   سیستانی, توضیح المسائل مراجع, م 450.

    [6]. العروة الوثقی, احکام الحیض, السابع.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.