گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

نشانه شیعه واقعی از منظر امام حسین علیه السلام

  • ۱۲۳۳ نمایش
  • برای دیدن پوستر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید
    قالَ الاْمامُ الْحُسَیْن (ع): إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَلٍ
    (تفسیرالإمام العسکری (ع)، ص ۳۰۹، ح۱۵۴)
    به درستی که شیعیان ما قلبشان از هر ناخالصی و حیله و تزویر پاک است.
    شیعیان و پیروان اباعبدالله الحسین علیه السلام! هنوز صدای اماممان طنین انداز است که: هل من ناصر ینصرنی و هل من معین یعیننی.... او را با پرهیز از سه چیز یاری و کمک کنیم تا عالمیان شیفته حسین علیه السلام و حسینیان شود. قلب عرش افکار و اعمال انسان‌ها و مصدر اینهاست اگر آن را غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل پاک و پیراسته کردیم شیعه راستین حسینیم... تمام گرفتاری ما از قلبهایی است که قلب سلیم نشده و تا قلب سلیم نباشد بهشتی نمی‌شویم.... اگر همه حجت مسلمانی ما حسین علیه السلام است «که هست» باید به فرمان او در پیراستگی قلب از هرگونه ناخالصی و کینه و ناسالمی عمل کنیم...

    *********************************************************
    قالَ الاْمامُ الْحُسَیْن (ع): إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل (تفسیرالإمام العسکری (ع)، ص ۳۰۹، ح۱۵۴)

    ترجمه ای دیگر: شیعیان و پیروان ما آن کسانی هستند که دل‌هایشان (و به تبع آن افکار و اعمالشان) از هر گونه ناخالصی (و فریب و نیرنگ و سوء استفاده از اعتماد مردم) و کینه (و دشمنی یا خیانت) و ناسالمی (و تقلب و تزویر) پاک و پیراسته باشد.
    **********************************************************
    غِش (به کسر غین): فریب و نیرنگ، نیرنگ در معامله و ناخالصی (در مقابل نُصح که خالص بودن است)؛ غش یعنی خلاف آنچه را که هست نمایش دادن. در نامه ۲۶ نهج البلاغه آمده است:
     «فَانَّ اَعظمُ الخیانة خیانة الامة و اَفظَعُ الغِشُّ غِشُّ الائمة؛ بزرگ‌ترین خیانت‌ها خیانت به امت و جامعه است و ناپسند‌ترین و رسوا‌ترین خلاف واقع نمایی‌ها، خلاف واقع نمایی به پیشوایان است».

    غِل (به کسر غین): یعنی عداوت و کینه (قاموس، مفردات). در قرآن به این کلمه اشاره شده است که از دل بهشتیان کینه را خارج می‌کنند. معنی دیگرش خیانت است.
    قال فى النهایه: «ثلاث لا یغل» هو من الاغلال الخیانة فى کل شى، و یروى یغل بفتح الیاء من الغل و هو الحقد، اى لا یدخله حقد یزیله عن الحق و روى یغل بالتخفیف من الوغول الدخول فى الشر و المعنى ان هذه الخلال الثلاث تستصلح بها القلوب فمن تمسک بها طهر قلبه من الخیانة و الدغل و الشر.
    و قال فى الوافى «: لا یغل» من الاغلال او الغلال اى لا یخون و یحتمل ان یکون من الغل بمعنى الحقد و الشحنا اى لا یدخله حقد یزیله عن الحق.

    دغل: ناسالم؛ گویند: امشب هوا دغل است؛ یعنی کثیر التغییر و ناسالم. (یادداشت مرحوم دهخدا). || سیم ناسره و زر قلب. (برهان). سیم و زر ناسره. (غیاث). پول تقلبی. قلب. دغلبازی یعنی عدم صداقت و دروغگویی؛ الدغل: دخل مفسد فی الامور. وعن الحسن: «أتخذوا دین الله دغلا» أی أدغلوا فی التفسیر، یعنی الحدود، أو حرفوا.
    والقلب السلیم:‌ای متعرَ من الدغل، فهذا فی الباطن «یعنی، پاک بودن ظاهر وباطن از عیوب، بویژه قلب از دغل - نادرستی - عاری باشد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.