گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

رمضان ماه تبدیل گناه به حسنه!!

  • ۹۰۴ نمایش
  • رمضان ماه آمرزش توبه و بازگشت به سوی خداوند است. آنهایی که در زندگی خویش آلودگیهایی داشته اند میتوانند با روزه جان خود را شتسشو دهند. و به پاکی درون خود بپردازند و از خدای خویش طلب آمرزش کنند. پیشوایان معصوم (ع) فرموده اند: گناهان در این ماه بخشوده میشود و این مژدهای بزرگ است برای کسانی که لغزشهایی داشتند و تسلیم خواهشهای نفسانی بودند. میتوانند از برکات این ماه استفاده کنند و به سوی خدا بازگردند. بدون تردید گناهکار پشیمانی که در این ماه مبارک رمضان برای خداوند روزه بدارد و از گذشته خویش توبه کندن و طلب آمرزش بخواهد مورد بخشش و عفو خداوند قرار خواهد گرفت.

     جالب اینجاست که به واسطه توبه ، انسان نه تنها تاریکى گناه را برطرف مى کند، بلکه بجایش نور طاعت جایگزینش مى شود و گناه مبدل به ثواب مى گردد چنانچه حضرت حق جلّ جلاله در قرآن سوره فرقان آیه 70 فرموده :

    الا مَنْ تابَ وَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلا صالِحا فَاُولئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیَّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللّهُ غَفُورا رحیما

    مگر آن کسانیکه (از گناه ) توبه کنند و ایمان (بخدا) آورند و عمل صالح بجا آورند پس خدا گناهان آنها (گنه کارانى را که توبه کرده اند) را مبدل به حسنات گرداند زیرا خداوند در حق بندگانش بسیار آمرزنده و مهربان است .

    در اینجا چند تفسیر است که همه مى‏تواند قابل قبول باشد:

    1- هنگامى که انسان توبه مى‏کند و ایمان به خدا مى‏آورد دگرگونى عمیقى در سراسر وجودش پیدا مى‏شود، و به خاطر همین تحول و انقلاب درونى سیئات اعمالش در آینده تبدیل به حسنات مى‏شود، اگر در گذشته مرتکب قتل نفس مى‏شد در آینده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاى آن مى‏گذارد، و اگر زناکار بود بعدا عفیف و پاکدامن مى‏شود و این توفیق الهى را در سایه ایمان و توبه پیدا مى‏کند.

    2- دیگر اینکه خداوند به لطف و کرمش و فضل و انعامش بعد از توبه کردن سیئات اعمال او را محو مى‏کند، و به جاى آن حسنات مى‏نشاند، چنان که در روایتى از ابو ذر از پیامبر اسلام ص مى‏خوانیم: روز قیامت که مى‏شود بعضى از افراد را حاضر مى‏کنند خداوند دستور مى‏دهد گناهان صغیره او را به او عرضه کنید و کبیره‏ها را بپوشانید، به او گفته مى‏شود تو در فلان روز فلان گناه صغیره را انجام دادى، و او به آن اعتراف مى‏کند، ولى قلبش از کبائر ترسان و لرزان است.

    در اینجا هر گاه خدا بخواهد به او لطفى کند دستور مى‏دهد بجاى هر سیئه حسنه‏اى به او بدهید، عرض مى‏کند پروردگارا! من گناهان مهمى داشتم که آنها را در اینجا نمى‏بینم.

    ابو ذر مى‏گوید: در این هنگام پیامبر ص تبسم کرد که دندانهایش آشکار گشت سپس این آیه را تلاوت فرمود" فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ‏"[1].

    3- سومین تفسیر اینکه منظور از سیئات نفس اعمالى که انسان انجام مى‏دهد نیست، بلکه آثار سویى است که از آن بر روح و جان انسان نشسته، هنگامى که توبه کند و ایمان آورد آن آثار سوء از روح و جانش برچیده مى‏شود، و تبدیل به آثار خیر مى‏گردد، و این است معنى تبدیل سیئات به حسنات.

    البته این سه تفسیر- منافاتى با هم ندارند و ممکن است هر سه در مفهوم آیه جمع باشند.[2]

    نکته ها:

    1. سیئه به فعلى گفته مى‏شود که مخالف امر خدا و حسنه به فعلى گفته مى‏شود که موافق امر خداست. مثلا آمیزش با یک زن، اگر طبق موازین شرعى است، حسنه و اگر مخالف است سیئه و زناست. اشخاص مشرک، پیش از توبه بخاطر خباثت باطنى که داشتند کارهاى ایشان سیئه بود. پس از آنکه توبه کردند، بواسطه طهارت باطنى اعمالشان حسنه است. پس فعل تابع ذات و صبغه باطنى افراد است. هنگامى که باطن پاک شد و ذات بوسیله توبه و ایمان و عمل صالح، خباثت خود را از دست داد، چه مانعى دارد که آثار هم به تبع ذات، پاک و شسته شود؟ زیرا توبه که این قدرت را دارد که نهاد شخص را از خباثت به طهارت تبدیل کند و ذات را که منشأ آثار و افعال است. دیگرگون سازد، این قدرت را دارد که آثار را نیز عوض کند و سیئه‏ها را تبدیل به حسنات نماید. روایتى هم که در متن آمده، مؤید همین معنى است. [3]
    2. همان گونه که خداوند در آفرینش هستى از خاک وکود، گُل مى‏سازد، سیّئات انسان‏ها را به حسنات تبدیل مى‏کند. «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»[4]

     

    اى آنکه هرچه بنده بخواهد عطا کنى

    هر درد بى دواى ضعیفان دواکنى

    از لطف وجود و بخشش و از فضل و از کرم

    مخلوق خویش را همه از خود رضا کنى

    با راءفت و زحمت بى منتهاى خویش

    بیگانه را به درگه خود آشنا کنى

    در حیرتم که من خجلم از گناه خویش

    مولا توئى ، زبنده عاصى حیا کنى

    عبد گریزپاى تواءم نادم آمدم

    نبود روا که آمده را خود رها کنى [5]



    [1] . ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏17، ص: 226

    [2] . تفسیر نمونه، ج‏15، ص: 161و 162

    [3] . ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏17، ص: 226

    [4] . تفسیر نور، ج‏6، ص: 286

    [5] . قصص التوابین یا داستانهای توبه کنندگان(علی میرخلف زاده)

    باسلام.
    لطفا تشریف بیارید و حتما مطلبم را بخونید و نظر بدید.
    **/ بسیار جالب و ناب ؛ حتما بخونید \**

    عنوان مطلب: ترفند جالب در استفاده از گوگل
    لینک مطلب: http://masira.ir/index.php?newsid=142

    تک تک نظر ها را بررسی و حتما بهتون سر می زنم.
    یاعلی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.