گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

چرا خداوند شیطان را آفرید؟ و چرا به او مهلت داد؟

  • ۸۷۹ نمایش
  • چرا خداوند شیطان را آفرید؟

    بسیاری می پرسند: با این که خداوند می دانست او سرچشمه همه وسوسه ها و گمراهی ها و فریب کاری ها می شود و همه بدبختی های انسان از او خواهد بود، آن هم موجودی هوشیار، زرنگ، کینه توز، پرفریب و مصمم. چرا او را آفرید؟ اگر خدا انسان را برای تکامل و رسیدن به سعادت، از طریق بندگی خود آفریده، وجود شیطان که یک موجود ویران گر و ضد تکامل است چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

    در پاسخ می توان گفت:
    اولا، خداوند شیطان را از آغاز آفرینش انسان نیافرید، چون خلقت او از اول پاک و بی عیب بود و به همین دلیل سالیان درازی در میان صف فرشتگان مقرب خدا جای گرفته بود. اگر چه از نظر خلقت و آفرینش جزء آنان نبود، ولی بعدا با سوء استفاده از آزادی، بنا را بر طغیان و سرکشی گذاشت و رانده درگاه خداوند و فرشتگان گردید و لقب شیطان گرفت.
    ثانیا؛ اگر اندکی فکر کنیم خواهیم دانست که وجود شیطان، این دشمن خطرناک نیز کمکی است به پیشرفت و تکامل انسان ها و برای آن کسانی که ایمان دارند و می خواهند راه حق را بپیمایند وجود او مضر و زیان آور نیست، بلکه پیشرفت و تکامل آنان است.
    راه دور نرویم همیشه نیروهای مقاوم در برابر دشمنان سرسخت، جان می گیرند و سیر تکاملی خود را می پیمایند، وجود یک دشمن قوی در مقابل انسان باعث پرورش و ورزیدگی او می گردد. هم چنین همیشه در میان تضادها بالندگی و رشد معنا پیدا می کند، هیچ موجودی راه کمال را نمی پوید مگر این که در مقابل دشمن نیرومندی قرار گیرد.
    به عبارت دیگر، انسان تا در برابر دشمن نیرومند و با قدرت قرار نگیرد هرگز نیرو و نبوغ خود را بروز نمی دهد و به کار نمی اندازد، همین وجود دشمن مایه جنبش هر چه بیشتر انسان و ترقی او خواهد بود. مثلا فرماندهان و سربازان ورزیده و نیرومند، کسانی هستند که در جنگ های بزرگ، با دشمنان سخت در گیر بوده اند. سیاست مداران با تجربه و پر قدرت، آنهایی هستند که در بحران های سخت سیاسی با دشمنان نیرومند دست و پنجه نرم کرده اند.
    قهرمانان بزرگ، کسانی هستند که با حریفان نام آور و سخت، زور آزمایی کرده اند؛ بنابراین، چه جای تعجب که بندگان بزرگ خدا با مبارزه مستمر و پی گیر در برابر شیطان، روز به روز قوی تر و نیرومندتر شوند. دانشمندان امروز در مورد فلسفه وجود میکرب های مزاحم می گویند: اگر آنها نبودند، سلول های بدن انسان در یک سستی و بی حالی فرو می رفتند و احتمالا رشد و نمو انسان از 80 سانتی متر تجاوز نمی کرد و همگی به صورت آدم هایی کوتوله بودند و به این ترتیب، انسانهای کنونی با مبارزه جسمانی با میکرب های مزاحم، نیرو و نمو بیشتری کسب کرده اند.

    هم چنین است روح انسان در مبارزه با شیطان، گر چه او در برابر اعمال خلاف و زشت خود مسیول است، ولی وسوسه های او برای بندگان خدا و آنهایی که می خواهند در راه حق قدم بردارند ضرر و زیانی نخواهد داشت، بلکه به طور غیر مستقیم برای آنها ثمر بخش خواهد بود.

    چرا خداوند به شیطان مهلت داد؟

     بعد از این که شیطان خلق شد و نافرمانی خدا را نمود، در مقابل عظمت، بزرگی و شوکت او تکبر ورزید، از میان ملایکه، بهشت و نعمت های آن رانده شد. چرا خداوند به او مهلت داد؟ چرا در خواست او را درباره عمر طولانی و ادامه حیات او پذیرفت؟ چرا فورا او را نابود نکرد که این گونه به جنایت و خیانت خود ادامه دهد و مردم را بیشتر به سوی بدبختی و شقاوت و جهنم و عذاب بکشاند؟
    اولا: جهان جای آزمون است، و می دانیم که آزمایش جز در برابر دشمنان سرسخت و طوفان ها و بحران های خطرناک، امکان پذیر نیست. وجود نامبارک شیطان و حیات و زندگی او به عنوان یک دشمن و نقطه منفی برای تقویت پایه های دین باوری و نقاط مثبت دیگر، نه تنها ضرر نداشته و ندارد، بلکه مو ثر نیز خواهد بود.
    قطع نظر از وجود شیطان، در وجود خود ما، غریزه های دیگری نیز هست که انسان در همه زمینه ها، می آزمایند تا در برابر نیروهای عقلانی و روحانی قرار گیرد. به این ترتیب، در این میان روح انسان پروش می یابد. مهلت شیطان و ادامه حیات او نیز تقویت این تضاد است، و تا او نباشد راه راست و مستقیم شناخته نخواهد شد و صفت خوب نیکو سیرتان و بد بدسیرتان مشخص نمی شود.
    ثانیا: اگر به او مهلت داده شد به خاطر آن همه ستایش و بندگی در برابر خداوند متعال بوده و عمر طولانی و مهلت او مکافات و پاداش عبادتهای او است.
    ثالثا: خواسته تا وی بیش تر در عذاب خدا غرق شود، زیرا هر چه عمر او طولانی تر گردد و مهلت بیشتر یابد، گناهش بیشتر خواهد شد. چنان چه خداوند می فرماید:
    (آنها که کافر شدند (راه طغیان را پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنان مهلت می دهیم به سود آنها است. ما به آنها مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیفزایند و عذاب خوار کننده ای برای آنها می باشد)
    رابعا:  هر چند خداوند شیطان را در انجام وسوسه هایش آزاد گذاشته، ولی انسان را در برابر او بی دفاع نیافریده است. به او نیروی عقل و شعور، و خرد داده که می تواند شد محکم و نیرومندی در مقابل وسوسه های شیطان بسازد.
    یکی دیگر از راههای دفاعی او، انگیزه پاک و عشق به تکامل است که به عنوان یک عامل سعادت در نهادش گذارده شده است.
    هم چنین، فرشتگان را که الهام بخش نیکی ها هستند. به کمک انسان هایی که می خواهند از وسوسه های شیطانی بر کنار بمانند فرستاده. قرآن می فرماید:
    (فرشتگان بر آنها نازل می شوند و برای تقویت روحیه آنان انواع بشارت ها و دل گرمی ها را به آنها الهام می کنند و می گویند: نترسید و غمگین نباشید، بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.

    منبع:کتاب شیطان در کمینگاه
    دانلود کتاب شیطان در کمینگاه

    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    فرمودی شبهات مطرح کنم. اومدم تو بخش شبهات اما اصلا این بخش بدرد بخور نبود. چون اصلا شبهات واقعی که الان مطرح هستند تو جامعه اینا نیست. من چند تا سوال مطرح میکنم جون هرکی دوست داری چهارتا جواب درست درمان بده داداش گلم.
    1 . چرا شما با ابا امامه موافقی اما با پاییپون و کروات مخالف. فلسفه استفاده از امامه مشابهت به امویان و عباسیان نیست؟ حضرت پیامبر و امام علی ابا امامه داشتن. یا لباس عربی می پوشیدن برادر.
    2 . سیاه در اسلام مکروه و کریه و زشت و ناپسند شمرده میشه یا نه و انطباق اون با چادر سیاه و ابا امامه مشکی و تاریخ اسلام رو ممنون میشم تشریح کنید
    3_ چرا آب قلیل و کر با ادرار سک پاک میشه اما اگه سگ بنوشه نجس میشه
    ** *** *** *** * **** ** **** **** *** ****** **** * ***** ** **** *** ** **** **** * ** *** ***** ***** **** ***** * ***** * *** *** **** **** ** ***** **** ***** ** *** ******* **** * *** ** ***** ***** ****** ***** ***** ** *** **** ***** ** **** **** **** *** **** **** *** ** ** *** ** ***** **** *** ***** *** * ** *** **** *** **** ** ** *** ******** ****** **** *** *** ** ** * ** *** ** *** *** *** * **** ****** *** ** **
    ****** *** ** **** *** *** **** ** **** **** ** *** ***** *** **** **** ** **** **** **** *** ** ** **** **** **** *** ****
    ** **** **** ** ** **** *** *** ** ***** ** **** *** ** ** *** *** *** ** **** ***** *** * **** **** * ** *** **** ***** **** **** *** * *** *** **** ** **** ** ****** **** ** **** * ** *** **** ** *** **** ****** **** ** **** ** **** ******* * ****** **** ******** * **** *** ** *** **** *** **** *** ***** * **** **** *******
    ** ****** ****** ***** * ***** ** **** **** ** ****** ***** ** *** * ***** ****** **** **** ****** **** ******* * ****** *** ** **** ***** ** **** ** ** **** ******* ** *** ***** ******* ** ** **** *** ****** ******* ** **** ** *** * ***** ***** ****** * ** **** ***** *** ** ******* ** *** ***** **** * ** *** ****** ** ****** ** ** ***** ** *** ***** *** * *** ** *** ***** ****** ** **** **** * ***** **** *** ** **** **** ****
    ** **** ******** **** ****** ***** ** *** * ** ** **** ***** ***** *** ** **** **** **** **** ** **** * ******* ** **** ***** ** ******** *** *** ** ****** **** * ******* ** * ****** **** * ***** **** ** *** **** ** *** **** **** * ********* * **** ***** **** ** **** ****
    ** **** ** ***** ***** ** *** **
    با سلام
    چون فرصت ندارم فعلا به چند تا از سوالاتون پاسخ اجمالی میدم بقیشو انشاالله بعدا.
    یک جواب کلی:
    ما همه عبدیم، برده ایم و نوکریم و مولامان خداست و فرستادگان بحق او
    وظیفه عبدی که به خدا و رسول خدا ایمان دارد بندگی و نوکری بی چون و چراست
    دنیا دار امتحان است و میزان بندگی بندگان در دنیا مشخص می شود
    نتیجه: پس بنده مومن باید در برابر دستورات خدا و رسول خدا مطیع محض باشد و چون و چرا نمی کند.

    البته باید سعی کنیم مصداق سوره مبارکه النساء آیه 150 نباشیم:
    إِنَّ الَّذینَ یَکفُرونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُریدونَ أَن یُفَرِّقوا بَینَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ وَیُریدونَ أَن یَتَّخِذوا بَینَ ذٰلِکَ سَبیلًا
    ترجمه :
    کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار می‌کنند، و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و می‌گویند: «به بعضی ایمان می‌آوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و می‌خواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند...


    1. عمامه لباس پیغمبر و لباس سنتی ماست و پاپیون و کراوات لباس کفار و طبق فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله تشبه به کفار حرام است.
    2. طبق احادیث وارده و فتوای علمای اسلام که بر اساس این احادیث بوده لباس سیاه مکروه است الا عبا و عمامه که چادر هم ملحق به عباست.
    3. منظورتونو متوجه نشدم(چرا آب قلیل و کر با ادرار سک پاک میشه اما اگه سگ بنوشه نجس میشه )؟؟؟؟
    ادرار سگ مطهِر پاک نیست که بتونه چیزی رو پاک کنه بلکه خودش یکی از نجاساته.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.