گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

از عواقب و پیامدهای غرور در روایات

  • ۱۷۴۵ نمایش
  • در میان صفات رذیله شاید کمتر صفتى به اندازه غرور زیان‏ آور و مرگبار باشد. پیامدهاى غرور تمام زندگى انسان را تحت تأثیر خود قرار مى‏دهد و دنیا و آخرت راتباه مى‏کند. مذمّت از این خوى زشت در احادیث بازتاب گسترده‏اى دارد، که بیانگر آثار زیانبار غرور هستند که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

    1.طولانی تر بودن مستی غرور از مستی شراب (حجاب عقل و فهم)

    2. کانون شرّ

    3. غرور نشانه بی عقلی

    4. قطع کردن اسباب نجات

    5. عامل بدبختى و هلاکت

    6. حجاب پذیرش موعظه

    7. کشنده بودن و مایه شکست در زندگى و سبب عقب افتادگى

    8. سبب فساد و تباهى

    9. مانع از عاقبت اندیشى

    10.سبب ندامت و پشیمانى

    11.تهیدستی در دنیا و آخرت

    12. سبب توقف تکامل انسان

    1.طولانی تر بودن مستی غرور از مستی شراب (حجاب عقل و فهم)

    در حدیثى از امام امیر مؤمنان علیه السلام مى‏خوانیم: «سُکْرُ الْغَفْلَةِ وَ الْغُرُورِ ابْعَدُ افَاقَةً مِنْ‏سُکْرِ الْخَمُورِ!؛ مستى غفلت و غرور از مستى شراب طولانى‏تر است».[1]

    غرور، حجاب ضخیمى بر عقل و فهم انسان مى‏فکند و او را از درک حقایق بازمى‏دارد و به او اجازه نمى‏دهد خود و دیگران را آن‏چنان که هست و هستند بشناسد و حوادث اجتماعى را درست ارزیابى کرده در برابر آنها موضع صحیح بگیرد.

     

    2.کانون شرّ

    در حدیث دیگرى از همان حضرت مى‏خوانیم: «جِمَاعُ الشَّرِّ فِى الْاغرَارِ بِالْمَهَل وَ الْاتِّکَالِ عَلَى الْعَمَلِ؛ کانون بدى‏ها در مغرور شدن به مهلت الهى و اعتماد بر اعمال (ناچیز) است».[2]

    انسان عمل خیر ناچیزى انجام مى‏دهد و به وسیله آن خود را اهل نجات مى‏داند و آزادى بى قید و شرطى براى خود قائل است یا اینکه گناهانى از او سر زده و مهلت پروردگار سبب غرورش مى‏شود.

    3.غرور نشانه بی عقلی

    در حدیث دیگرى از آن حضرت مى‏بینیم غرور ضدّ عقل شمرده شده است، مى‏فرماید: «لَایُلْقَى الْعَاقِلُ مَغْرُوراً؛ آدم عاقل هرگز مغرور دیده نمى‏شود». [3]

    4.قطع کردن اسباب نجات

     در حدیث دیگرى از همان حضرت مى‏خوانیم که غرور، انسان را در انبوهى از خیالات گرفتار مى‏سازد و اسباب نجات را از او قطع مى‏کند: «مَنْ غَرَّهُ السَّرَابُ تَقْطَعَتْ بِهِ الْاسْبَابُ!؛ کسى که سراب‏ها او را فریب دهد و مغرور سازد اسباب (نجات) از او قطع مى‏شود»![4]

    5.عامل بدبختى و هلاکت

     همان امام بزرگوار در تعبیر زیباى دیگرى در باره گروهى از منحرفان مى‏فرماید:

    «زَرَعُوا الْفُجُورَ وَ سَقَوْهُ الْغُرُورَ وَ حَصَدُوا الثُّبُورَ؛ آنها بذر فجور و گناه را افشاندند و با آب غرور و فریب آن را آبیارى کردند و محصول آن را که بدبختى و هلاکت بود درو کردند»![5]

    6.حجاب پذیرش موعظه

    در سخن دیگرى آن حضرت غرور و خودبینى را یکى از موانع پندپذیرى انسان مى‏شمرد، مى‏فرماید: «بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ الْمَوْعِظَةِ حَجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ؛ در میان شما و موعظه حجابى از غرور است»! [6]

    7.کشنده بودن و مایه شکست در زندگى و سبب عقب افتادگى

     و نیز از همان حضرت در جمله کوتاه و پرمعنى دیگرى آمده است: «طُوبَى لِمَنْ لمْ تَقْتُلُهُ قَاتِلَاتِ الْغَرُورِ؛ خوشا به حال کسى که عوامل کشنده غرور او را از پاى در نیاورد».[7]

    آنچه در بالا گفته شد تنها بخش کوچکى از روایاتى است که در باره خطرات غرور و خودبینى سخن مى‏گوید وگرنه روایات در این زمینه فراوان است و مطالعه همین بخش براى پى بردن به آثار زیانبار غرور و خطرات آن کافى است.

    غرور مایه شکست در زندگى و سبب عقب افتادگى است، یک لشکر مغرور به سادگى جنگ را مى‏بازد، یک سیاستمدار مغرور به آسانى زمین مى‏خورد، یک محصّل مغرور در امتحانات رفوزه مى‏شود، یک ورزشکار مغرور بازى را به حریف مى‏بازد و بالاخره یک مسلمان مغرور خود را گرفتار قهر و غضب الهى مى‏سازد.

    تعبیر به‏ «قاتلات الغرور» در روایات اسلامى ممکن است اشاره به همین معنى باشد.

     

    8.سبب فساد و تباهى

     غرور سبب فساد و تباهى عمل مى‏شود، زیرا در انجام آن دقّتى به خرج نمى‏دهد و همین امر کار او را خراب مى‏کند، یک جرّاح مغرور ممکن است بیمار خود را در کام مرگ فروبرد و یا حدّ اقل ناقص سازد، یک راننده مغرور گرفتار تصادف‏هاى زیانبار مى‏شود، همچنین یک مؤمن مغرور گرفتار ریا و عجب و سایر امورى که عمل را فاسد مى‏کند مى‏شود؛ در حدیثى از امیر مؤمنان علیه السلام مى‏خوانیم: «غَرُورُ الْامَلِ یُفْسِدُ الْعَمَلَ؛ غرور ناشى از آرزوها، سبب فساد عمل مى‏شود».[8]

    9.مانع از عاقبت اندیشى

    غرور مانع از عاقبت اندیشى است، چنانکه در حدیثى از امیر مؤمنان آمده است:

    «لَمْ یُفَکِّرْ فِى عَوَاقِبِ الْامُورِ مَنْ وَثِقَ بِزُورِ الْغُرُورِ؛ کسى که اعتماد بر غرور و باطل کند از تفکّر در عاقبت کارها باز مى‏ماند».[9]

    10.سبب ندامت و پشیمانى

    غرور غالباً سبب ندامت و پشیمانى مى‏شود، چرا که انسان نمى‏تواند ارزیابى صحیحى از خود و دیگران را داشته باشد و در محاسبات خود در حرکت فردى و اجتماعى گرفتار اشتباه مى‏شود و همین امر او را به ندامت و پشیمانى مى‏کشاند، در همین زمینه در حدیث امیر مؤمنان علیه السلام مى‏خوانیم: «دنیا خواب و خیالى بیش نیست و مغرور شدن به آن موجب پشیمانى است».[10]

    11.تهیدستی در دنیا و آخرت

    در یک جمله مى‏توان گفت: افراد مغرور در دنیا و آخرت تهیدست و بیچاره‏اند، چنانکه در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است: «الْمَغْرُورُ فِى الدُّنْیَا مِسْکِینٌ و فِى الْآخِرَةِ، مَغْبُونٌ لِانَّهُ بَاعَ الْافْضلَ بِالْادْنَى؛ انسان مغرور در دنیا مسکین و بیچاره است و در آخرت مغبون؛ چرا که متاع برتر را به متاع پست‏تر فروخته است».[11]

    12.سبب توقف تکامل انسان

    غرور تکامل انسان را متوقّف مى‏سازد، بلکه مایه انحطاط و عقب‏گرد او مى‏شود؛ زیرا هنگامى که انسان مغرور مى‏شود نقایص خود را نمى‏بیند و کسى که احساس نقصان نکند به دنبال کمال نمى‏رود.

    منبع: اخلاق در قرآن، ج‏2

     


    [1] . غرر الحکم، حدیث 5750.

    [2] . غرر الحکم، حدیث 3002.

    [3] . غرر الحکم، حدیث 7183.

    [4] . غرر الحکم، حدیث 2376.

    [5] . نهج البلاغه، خطبه 2.

    [6] . نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت 282.

    [7] . غرر الحکم، حدیث 5973.

    [8] . غرر الحکم، حدیث 6390.

    [9] . همان مدرک، 7566.

    [10] . غرر الحکم، حدیث 1384.

    [11] . میزان الحکمه، جلد 3، صفحه 2237 (مادّه غرور).8

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.