گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

برخی از واجبات و محرّمات خانوادگی

  • ۷۰۳ نمایش
  • 1. زن گرفتن کسیکه بواسطه نداشتن زن به حرام می‌افتد «واجب»[1]

    2. ازدواج زن مسلمان با مرد کافر، (چه دائم و چه موقت) و فرق نمی‌کند که کافراصلی باشد یا مرتد (برگشته از دین اسلام) «حرام»[2]

    3. ازدواج مرد مسلمان با زن کافرِ غیر اهل کتاب (کافر غیر اهل کتاب یعنی کفاریکه یهودی و نصرانی نیستند) چه دائم باشد و چه موقت «حرام»

    4. ازدواج دائمِ مرد مسلمان، با زن کافرِ اهل کتاب از یهودی و نصرانی «حرام، به احتیاط واجب» (عقد موقت با آنان مانعی ندارد.)

    5. ازدواج دائم یا موقت با زنی که در عدّه وفات، عدّه طلاق یا سایر عدّه‌هاست، (ازدواج قبلی زن چه دائم بوده باشد چه موقت) «حرام»[3]

    6. ترک زن دائمی بطوری که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بی‌شوهر «حرام»[4]

    7. بیرون رفتن زن از منزل خود، بدون اجازه شوهر، حتی بسوی اهل خود و عیادت پدر خود «حرام»

    (مگر در موارد واجب مثل حج و نیکی به پدر و مادر و صله رحم».[5]

    8. نفقه همسر دائمی بر مرد (بشرط آنکه زن در مورادی که اطاعت شوهر واجب است، مطیع باشد.) «واجب»[6]

    9. نفقه پدر و مادر و پدر و مادر آنها و هر چه بالاتر روند و نفقه فرزندان و نوه‌ها و هر چه پائین روند، چه صغیر باشند چه کبیر، چه مذکر باشند چه مؤنث، چه مسلمان باشند چه کافر، در صورتیکه فقیر باشند و احتیاج داشته باشند «واجب»[7]

    10. نفقه آنچه را که انسان مالک است (مانند گاو و گوسفند و ...) حتی زنبور عسل و کرم ابریشم، از خوراک و آب و مکان استراحت و مانند آن «واجب».

    11. مشغول شدن به کسب و کار برای تحصیل نفقه، برای کسی که نفقه خود یا کسانی را که واجب النفقه او هستند را ندارد «واجب»

    12. همسرِ مرد، اگر آن مرد مرتد فطری شود، بر آن مرد «حرام»، و آن زن باید عده وفات نگهدارد.

    (مرتد فطری کسی است که پدر و مادر موقع انعقاد نطفه او مسلمان بوده‌اند و خود نیز پس از بالغ شدن اظهار اسلام کرده و پس از آن نعوذ بالله از دین برگردد. در اینجا مرتد شدن پس از ازدواج منظور است)[8]

    13. اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند که کسی در آنجا نباشد و دیگری هم نمی‌تواند وارد شود چنانچه بترسند که به حرام بیفتند (مانند نگاهِ حرام، سخن گفتن به نحو حرام، شنیدن صدا به نحو حرام و ...) ترک آن محل «واجب»

    14. پوشیدن لباس الوان و سرمه کشیدن و کارهای دیگری که زنیت حساب می‌شود برای زنی که در عده وفات است «حرام» (عده وفات 4 ماه و ده روز است، اما برای زنی که آبستن است و بچه‌اش دیرتر از 4 ماه و ده روز به دنیا بیاید تا موقع وضع حمل است.)[9]


    [1]. رساله توضیح المسائل حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ، مسئله 2443.

    [2]. شماره‌های 2 و 3 و 4: تحریر الوسیله حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ ج 1، کتاب النکاح، القول فی الکفر و نیز رجوع شود به: رسالة توضیح المسائل حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ، مسأله 2397.

    [3]. تحریر الوسیله حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ ج 1، کتاب النکاح، القول فی النکاح فی العدّه، مسأله 1.

    [4]. تحریر الوسیله حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ ج 1، کتاب النکاح، فصل فی القسم و ...، مسأله 1، و نیز رجوع شود به: رسالة توضیح المسائل حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ، مسأله 2417.

    [5]. تحریر الوسیله حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ ج 1، کتاب النکاح، القول فی النشوز، و نیز مراجعه شود به فصل فی القسم، و نیز رجوع شود به: رسالة توضیح المسائل حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ، مسأله 2412 و مسأله 2413. برای آگاهی بیشتر به حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر مسائلی که تحت عنوان احکام عقد دائم در رسالة توضیح المسائل آمده است را بخوانید.

    [6]. تحریر الوسیله حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ ج 1، کتاب النکاح، فی النفقات، مسأله 1.

    [7]. شماره‌های 9 و 10 و 11: تحریر الوسیله حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ ج 2، کتاب النکاح، فصل فی النفقات، القول فی نفقة الارقاب، به ترتیب مسائل (1 و 2)، (15)، (‌7).

    [8]. شماره‌های 12 و 13: رسالة توضیح المسائل حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ، به ترتیب مسائل 2449 و 2445.

    [9]. رسالة توضیح المسائل حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ، مسأله 2518 و نیز رجوع شود به مسأله 2517.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.