گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

یکی از مصادیق بارز گناه کبیره‎ی ایمن دانستن خود از عذاب خدا

  • ۷۰۸ نمایش
  • امام صادق علیه السلام :

     الإصرارُ أمنٌ ، و لا یَأمَنُ مَکرَ اللّه ِ إلاّ القومُ الخاسِرونَ .

     اصرار بر گناه به معناى ایمن دانستن خود از عذاب خداست و کسى جز زیانکاران ، خود را از مکر (عذاب و مهلت) خداوند ایمن نداند.

    بحار الأنوار: 78/ 209/ 86.

    به انها بگوئی یا نگوئی فرقی نمی کند اونها توجه نمی کنند وکار خودشون رو می کنن-یه سوال از حضرت عالی داشتم در بعضی روایات امده ترک کننده نماز کافر است-منتها در جائی دیدم که نوشته بود کسی که از روی بی حوصلگی نماز نمی خواند کافر نیست اما مسلمانی هست که مرتکب گناه می شود-یا در جای دیگر می فرماید کسی که به روز قیامت و خدا ایمان دارد و نماز نخواند کافر نیست و همچنان مسلمان هست ولی با نخواندن نماز باز مرتکب گناه می شود-حالا سوال من از شما اینه که اگه تارک الصلاه کافر نیست پس این احادیث منسوب به امام و پیغمبر چیست واگر هم کافر هست پس مطالب این سایت های به اصطلاح سوالات شرعی چیست-ما به این وبسایت مراجع اعتماد کنیم یا به حدیث-این وضعیت باعث انحراف مسلمانان و شاید همه افراد است و هیچ شکی هم نیست که باعث شبه می شود.
    سلام علیکم
    یقینا تارک الصلاتها در یک حد نیستند همانطور کهکفار و حتی مومنین و درجه آنها یکی نیست و بستگی به نیت و شرائط با هم فرق می کنند.
    یقینا فرق هست بین کسی که از روی طغیان نماز نمی خواند با کسی که از روی تنبلی
    اما منظور از کفار را باید دید چیست و در لسان شرع معانی مختلفی دارد:

    معانی نه گانه کفر در قرآن

    این واژه که بیش از پانصد بار به شکل ها و صیغه های گوناگون در قرآن کریم به کار رفته ، با توجه به اشتقاق از معنای کلی لغوی آن در نه معنا استعمال شده است ؛ به تعبیر دیگر می توان همه موارد استعمال آن را در قرآن در نه معنا دسته بندی کرد :

    1 - انکار اصول دین

    این نوع کفر ویژه ملحدان ، زنادقه و مادیون است که به طور کلی منکر ماورای ماده اند .

    نمونه آیاتی که کفر در آنها بدین معناست ، عبارت است از :

    - « کیف تکفرون بالله و کنتم امواتا فاحیاکم ...» ؛ (7)

    - « و مامنعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم کفروا بالله ... » ؛ (8)

    - « ان الذین یکفرون بالله و رسله ... » ؛ (9)

    - « اولئک الذین کفروا بایات ربهم ولقائه » ؛ (10)

    - « ... و من یکفر بالله و ملائکته و کتبه و رسله و الیوم الآخر فقد ضل ضلالا بعیدا » . (11)

    2 - انکار توحید و یگانگی خدا

    کفر در این معنا ، معادل « شرک » است و شامل همه مشرکان ، اعم از ثنویه ، قائلان به تثلیث ، بت پرستان و نیز فرقه های مشرک از بین اهل کتاب نیز می باشد . نمونه آیات :

    - « لقد کفرالذین قالوا ان الله ثالث ثلثة ... » ؛ (12)

    - « لقد کفر الذین قالوا ان الله هو المسیح ابن مریم ...» . (13)

    3 - انکار رسالت حضرت محمد (ص)

    این نوع از کفر شامل همه مردم - غیر از مسلمان - حتی پیروان دیگر ادیان آسمانی نیز می شود ، که در آیاتی چند مطرح شده است ، از جمله :

    - « ویقول الذین کفروا لست مرسلا » ؛ (14)

    « ما یود الذین کفروا من اهل الکتاب و لاالمشرکین ان ینزل علیکم من خیر من ربکم ... » . (15)

    4 - انکار طاغوت

    چنین کفری پسندیده و بر هر مؤمنی بایسته است ؛ زیرا لازمه اعتقاد به خداوند - تبارک وتعالی - کفر ورزیدن به دیگر خدایان و شرکای ادعایی و طاغوت هاست ؛ چنانکه « لا اله » رکن مقدم بر « الا الله » است ؛ به عنوان نمونه :

    - « فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی ... » . (16)

    5 - کفران نعمت

    کفر بدین معنا در برابر « شکر » و به مفهوم ناسپاسی و به کارگیری نعمت در مسیرناخشنودی خداوند و ولی نعمت است . نمونه آیات :

    - « و اذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید » ؛ (17)

    - « هذا من فضل ربی لیبلونی ءاشکر ام اکفر ... » ؛ (18)

    - « فاذکرونی اذکرکم واشکروا لی ولاتکفرون » ؛ (19)

    - « فکفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع » . (20)

    6 - ترک فرایض و وظایف دینی

    قرآن کریم در برخی موارد ، ترک واجب و دستورهای دینی ، از قبیل حج را کفر نامیده است ، مانند :

    - « ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین » . (21)

    7 - ارتکاب معصیت

    قرآن کریم در چندین مورد ، اقدام به محرمات و معاصی را کفر خوانده است ، مانند جادوگری شیاطین در زمان حضرت سلیمان که منجر به جدایی زن و شوهر از یک دیگر می شد ، همچنین جنایات و جرایم بنی اسرائیل ، مثل کشتار و آواره کردن مردم بی گناه ، اخاذی و امثال آن .

    - « واتبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان و ما کفر سلیمان ولکن الشیاطین کفروا یعلمون الناس السحر ...» ؛ (22)

    - « ثم انتم هؤلاء تقتلون انفسکم و تخرجون فریقا منکم من دیارهم تظاهرون علیهم بالاثم و العدوان و ان یاتوکم اساری تفادوهم و هو محرم علیکم اخراجهم افتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض ... » . (23)

    8 - بیزاری و برائت

    قرآن کریم در چند مورد واژه کفر را به معنای بیزاری به کار برده است ، از آن جمله :

    - « ثم یوم القیمة یکفر بعضکم ببعض و یلعن بعضکم بعضا و ماویکم النار و مالکم من ناصرین » ؛ (24)

    - « قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا براؤا منکم و مما تعبدون من دون الله کفرنا بکم و بدا بیننا و بینکم العداوة و البغضاء ابدا حتی تؤمنوا بالله وحده ... » ؛ (25)

    - « و قال الشیطان لما قضی الامر ان الله وعدکم وعد الحق و وعدتکم فاخلفتکم ... انی کفرت بما اشرکتمون من قبل ... » . (26)

    9 - کشاورزی

    قرآن کریم در یک مورد کفر را به معنای کشت و پنهان کردن بذر در زیر خاک به کار برده و بر کشاورزان نام « کفار » اطلاق کرده است :

    - « اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال والاولاد کمثل غیث اعجب الکفار نباته ثم یهیج فتریه مصفرا» . (27)

     

    در پرتو کلام معصوم (ع)

    استعمال کلمه کفر در قرآن کریم ممکن است برای عده ای سبب این ابهام شودکه چرا این معانی یکسان و سازگار نیستند ؟ امام صادق (ع) پاسخ این سؤال را به صورت تحلیلی و تقسیم انواع معانی متعدد کفر برای یکی از راویان بیان داشته و این شیوه دسته بندی آیات و اطلاقات گوناگون را به مسلمانان تعلیم داده است . حضرت در این حدیث شریف اکثر معانی ذکر شده را در پنج گروه دسته بندی کرده که شایسته است آن را به عنوان سند و شاهدی بر تقسیمات معانی کفر و نیز درسی از آن پیشوای بزرگوار نقل کنیم :

     

    زبیری می گوید به امام صادق (ع) عرض کردم : معانی کفر در قرآن را بیان فرمایید !

     

    حضرت فرمود : واژه کفر در کتاب خدا به پنج معنا استعمال شده است :1 - کفر جحود به معنای انکار ربوبیت خداوند و گفته کسانی است که می گویند نه خدایی است و نه بهشتی و نه جهنمی . این عقیده دو گروه از زنادقه است که ادعا می کنند هیچ عاملی جز روزگار ، ما را فانی نمی کند . آنان این دین را بدون تحقیق ، با اندک خوشایندی برای خویش برگزیده اند ، چنانکه خداوند می فرماید : « آنان فقط تابع گمان خویش هستند . » و درباره آنها می فرماید : « آنان که کافر شدند - چه آنان را انذار کنی یا نه - ایمان نخواهند آورد . » ؛ یعنی یگانه پرست نخواهند شد .

     

    2 - معنای دیگر ، انکار آگاهانه است . چنین کسی حقانیت چیزی را که برایش اثبات شده ، انکار می کند ، چنانکه خداوند می فرماید : « آنان در حالی که یقین به آن داشتند ، ظالمانه و برتری جویانه انکارش کردند » .

     

    3 - کفران نعمت ، چنانکه خداوند سخن حضرت سلیمان را نقل می کند که : « این تفضل پروردگار من است تا مرا بیازماید که شکر خواهم کرد یا کفران خواهم ورزید . هر کسی شکر نمود ، برای خودش شکر کرده و هر کس کفران بورزد ، پس خدای من بی نیاز و بخشنده است . » و فرمود : « اگر شکر کنید افزونتان خواهم کرد و اگر کفران ورزید ، همانا عذاب من سخت است . » و فرموده است : « پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم و شکر مرا به جای آرید و کفران من نورزید » .

    4 - ترک آن چه را که خداوند بدان امر کرده است ، چنانکه فرموده است : « آنگاه که از شما پیمان گرفتیم که خون خویش را مریزید و یک دیگر را از دیارتان بیرون نکنید ، شما اقرار کردید و شهادت دادید ، سپس اکنون خویشتن را می کشید و گروهی از خودتان را از دیارشان اخراج می کنید و بر آنان با گناه و تجاوز غلبه می کنید و اگر خویش را اسیر شما کنند ، فدیه می گیرید و حال آن که اخراج آنان بر شما حرام بوده است . آیا به برخی از کتاب خدا ایمان می آورید و به برخی دیگر کفر می ورزید ؟ پس مجازات آن دسته از شما که این گونه عمل کنند ، چیست ؟ »

     

    خداوند به موجب ترک دستور الهی نسبت کفر به آنها داده است ، و گرچه نسبت ایمان هم به آنان داده است ، اما ایمان را از آنها نپذیرفته ، هیچ سودی برایشان نزد خدا ندارد .

     

    « پس مجازات این گروه از شما که چنین کنند چیست ، غیر از خواری در زندگی دنیا ؟ و در روز قیامت به سوی سخت ترین عذاب رانده می شوند و خداوند از کردار شما غافل نیست » .

     

    5 - برائت و بیزاری ، چنانکه خداوند سخن حضرت ابراهیم را نقل می کند که به گمراهان امتش گفت : « ما از شما بیزاریم و بین ما و شما دشمنی و بغض همیشگی است ، تا وقتی که شما ایمان به خدای یگانه آورید . » و چنانکه خداوند بیزاری ابلیس را از دوستانش ( برخی از آدمیان ) نقل می کند که : « من از شرک ورزیدن سابقتان نسبت به خودم بیزاری می جویم . » و فرمود : « شما غیر از خدا بت هایی را اتخاذ کردید که فقط به خاطر علاقه های دنیوی است ، اما روز قیامت هر گروه از شما از دیگری بیزاری خواهد جست و او را لعن خواهد کرد » . (28)

     

    در پایان یاد آور می شود که دقت در حدود و مرزهای هریک از معانی ذکر شده ، لازم است ؛ زیرا ممکن است گروهی از افراد مشمول کفر و کافر به بعضی از معانی باشند و مشمول کفر به معانی دیگر نباشند . باید دقت داشت که احکام و قوانین ویژه هر معنا ، به مشمولان همان معنا اختصاص دارد و نباید به منسوبان به کفر در معانی دیگر ، سرایت داده شود ؛ مثلا یهود و نصارا کافر به معنای سوم هستند ، اما کافر به معنای اول نیستند . باید دقت شود که آیات مربوط به کافران به معنای اول ، بر اهل کتاب تطبیق نشود . دیگر معانی ذکر شده نیز چنین اند .

    7 . بقره (2) آیه 28 .8 . توبه (9) آیه 54 .9 . نساء (4) آیه 150 .10 . کهف (18) آیه 105 .11 . نساء (4) آیه 136 .12 . مائده (5) آیه 73 .13 . همان ، آیات 17 و 72 .14 . رعد (13) آیه 43 .15 . بقره (2) آیه 105 .16 . همان ، آیه 256 .17 . ابراهیم (14) آیه 7 .18 . نمل (27) آیه 40 .19 . بقره (2) آیه 152 .20 . نحل (16) آیه 112 .21 . آل عمران (3) آیه 97 .22 . بقره (2) آیه 102 .23 . همان ، آیه 85 .24 . عنکبوت (29) آیه 25 .25 . ممتحنه (60) آیه 4 .26 . ابراهیم (14) آیه 22 .27 . حدید (57) آیه 20 .28 . اصول کافی ، ج 2 ، باب وجوه کفر ، ص 389 .


    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.