گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

پیام بران عاشورایی حجاب و عفاف: بیت‏ حیا و عفت

  • ۱۱۶۴ نمایش
  • تاثیر وراثت و خانواده در رفتار و کردار انسان تردیدپذیر نیست . امروزه به روشنى ثابت‏ شده است که بخشى از صفات خوب و بد، از راه وراثت، از نسلى به نسلى منتقل مى‏شوند و به همین جهت‏خانواده‏هایى که پیامبران در آن متولد شدند، عموما پاک و اصیل بودند، بهمین جهت در منابع اسلامى نیز از ازدواج با زنان زیبایى که در خانواده‏هاى ناپاک و عارى از حیا به بار آمده‏اند نهى شده است . در کنار وراثت، تربیت مطرح است،زیرا بخشى از فضایل و کمالات، با تربیت صحیح به فرزندان منتقل مى‏شود .

    در زندگى زینب علیها السلام این دو عامل (وراثت و تربیت) در بالاترین حد خویش وجود داشت; چنانکه در زیارت نامه آن بانوى بزرگوار مى‏خوانیم:

    «السلام على من رضعت‏بلبان الایمان; سلام بر کسى که از پستان ایمان شیر نوشید«

    آن که پا تا به سر ایمان و حیاست

    عشق را همسفر کرببلاست

    به یقین زینب کبرى باشد

    خونش آمیخته با خون خداست

    مظهر عصمت و پاکى، تقواست

    زاده حیدر و زهرا باشد

    آرى  !

    زینب کبرى علیها السلام در خانه وحى و ولایت، از پدر و مادر معصوم به دنیا آمد و در آغوش نبوت، مهد امامت و ولایت و مرکز نزول وحى الهى نشو و نما نمود و از یگانه مادر معصوم جهان هستى «فاطمه زهرا علیها السلام‏» شیر نوشید و از ابتداى شیرخوارگى در آغوش پر مهر مادر; عفت، حیا، شهامت و عطوفت را فرا گرفت و هم زمان با دوران شیرخوارگى در محضر بزرگترین استادان جهان انسانیت; یعنى رسول الله صلى الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام و دو برادر بزرگوارش امام حسن و امام حسین علیهما السلام تربیت‏یافت .

    یحیى مازنى‏ که از علماى بزرگ و راویان حدیث است، چنین نقل مى‏ کند:

    «مدتها در مدینه، در همسایگى على علیه السلام در یک محله زندگى مى‏کردم . منزل من در کنار منزلى بود که «زینب‏» دختر على علیه السلام در آنجا سکونت داشت، حتى یک بار هم، کسى حضرت زینب را ندید و صداى او را نشنید، او هرگاه مى‏ خواست‏ به زیارت جد بزرگوارش برود، در دل شب مى‏ رفت; در حالى که پدرش على علیه السلام در پیش و برادرانش حسن و حسین علیهما السلام در اطراف او بودند . وقتى به نزدیک قبر شریف رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‏ رسیدند، امیرالمؤمنین علیه السلام شمعهاى روشن اطراف قبر را خاموش مى‏ کرد .

    یک روز امام حسن علیه السلام علت این کار را سؤال کرد، حضرت فرمود:

    اخشى ان ینظر احد الى شخص اختک زینب

    از آن مى‏ ترسم که کسى خواهرت زینب را ببیند 2

    به قول «شیخ جعفر نقدى‏» ، زینب علیها السلام تربی ت‏شده پنج تن آل عبا است:

    «فالخمسة اصحاب العباء هم الذین قاموا بتربیتها وتثقیفها وتهذیبها وکفاک بهم مؤدبین ومعلمین » پنج تن آل عبا به تربیت و فرهنگ سازى و تهذیب زینب همت گماردند و همین بس که آنها ادب کننده و آموزگار باشند   2«

    و راستى کجا رفته این مرزبانیهاى حیا؟ ! و چرا در جامعه شیعه علوى، مى‏بینیم که مردان با همسران آرایش کرده و دختران بى ‏بهره از حجاب، در پارکها و خیابانها و . . . ظاهر مى‏ شوند؟ !

    1 . شیخ جعفر نقدى، کتاب زینب کبرى، ص‏22، و ریاحین الشریعه، ج‏3، ص‏60

    2 . زینب کبرى، ص‏20 .

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.