تاثیر وراثت و خانواده در رفتار و کردار انسان تردیدپذیر نیست . امروزه به روشنى ثابت شده است که بخشى از صفات خوب و بد، از راه وراثت، از نسلى به نسلى منتقل مىشوند و به همین جهتخانوادههایى که پیامبران در آن متولد شدند، عموما پاک و اصیل بودند، بهمین جهت در منابع اسلامى نیز از ازدواج با زنان زیبایى که در خانوادههاى ناپاک و عارى از حیا به بار آمدهاند نهى شده است . در کنار وراثت، تربیت مطرح است،زیرا بخشى از فضایل و کمالات، با تربیت صحیح به فرزندان منتقل مىشود .
در زندگى زینب علیها السلام این دو عامل (وراثت و تربیت) در بالاترین حد خویش وجود داشت; چنانکه در زیارت نامه آن بانوى بزرگوار مىخوانیم:
«السلام على من رضعتبلبان الایمان; سلام بر کسى که از پستان ایمان شیر نوشید«
آن که پا تا به سر ایمان و حیاست
عشق را همسفر کرببلاست
به یقین زینب کبرى باشد
خونش آمیخته با خون خداست
مظهر عصمت و پاکى، تقواست
زاده حیدر و زهرا باشد
آرى !
زینب کبرى علیها السلام در خانه وحى و ولایت، از پدر و مادر معصوم به دنیا آمد و در آغوش نبوت، مهد امامت و ولایت و مرکز نزول وحى الهى نشو و نما نمود و از یگانه مادر معصوم جهان هستى «فاطمه زهرا علیها السلام» شیر نوشید و از ابتداى شیرخوارگى در آغوش پر مهر مادر; عفت، حیا، شهامت و عطوفت را فرا گرفت و هم زمان با دوران شیرخوارگى در محضر بزرگترین استادان جهان انسانیت; یعنى رسول الله صلى الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام و دو برادر بزرگوارش امام حسن و امام حسین علیهما السلام تربیتیافت .
یحیى مازنى که از علماى بزرگ و راویان حدیث است، چنین نقل مى کند:
«مدتها در مدینه، در همسایگى على علیه السلام در یک محله زندگى مىکردم . منزل من در کنار منزلى بود که «زینب» دختر على علیه السلام در آنجا سکونت داشت، حتى یک بار هم، کسى حضرت زینب را ندید و صداى او را نشنید، او هرگاه مى خواست به زیارت جد بزرگوارش برود، در دل شب مى رفت; در حالى که پدرش على علیه السلام در پیش و برادرانش حسن و حسین علیهما السلام در اطراف او بودند . وقتى به نزدیک قبر شریف رسول خدا صلى الله علیه و آله مى رسیدند، امیرالمؤمنین علیه السلام شمعهاى روشن اطراف قبر را خاموش مى کرد .
یک روز امام حسن علیه السلام علت این کار را سؤال کرد، حضرت فرمود:
اخشى ان ینظر احد الى شخص اختک زینب
از آن مى ترسم که کسى خواهرت زینب را ببیند 2
به قول «شیخ جعفر نقدى» ، زینب علیها السلام تربی تشده پنج تن آل عبا است:
«فالخمسة اصحاب العباء هم الذین قاموا بتربیتها وتثقیفها وتهذیبها وکفاک بهم مؤدبین ومعلمین » پنج تن آل عبا به تربیت و فرهنگ سازى و تهذیب زینب همت گماردند و همین بس که آنها ادب کننده و آموزگار باشند 2«
و راستى کجا رفته این مرزبانیهاى حیا؟ ! و چرا در جامعه شیعه علوى، مىبینیم که مردان با همسران آرایش کرده و دختران بى بهره از حجاب، در پارکها و خیابانها و . . . ظاهر مى شوند؟ !
1 . شیخ جعفر نقدى، کتاب زینب کبرى، ص22، و ریاحین الشریعه، ج3، ص60 .
2 . زینب کبرى، ص20 .
- شنبه ۱ آذر ۹۳
- ۱۱:۲۹
- ۱۱۶۴
- ۰