1- جلد قرآن و غلاف آن و همچنین ورقهاى آن (یعنى جاهائى که خطوط قرآنى بر آن نیست مانند حواشى) مانند خطوط قرآن در حرمت هتک است. بنابراین نجس کردن آنها نیز حرام است اگر موجب هتک باشد، و در این صورت پاک کردن آن واجب مىشود.
2- نوشتن قرآن با مرکب نجس حرام است و اگر با مرکب نجس نوشته گردد یا پس از نوشته شدن نجس گردد، طاهر کردن آن واجب مىشود. و اگر نشود باید آن را محو کرد.
3- دادن قرآن به دست کافر حرام است. اگر موجب هتک قرآن یا مس کردن خطوط آن بشود. و بعضى از علما فرمودهاند: مطلقا جایز نیست و گرفتن آن از دست کافر واجب است.
4- هرگاه قرآن مجید، یا ورقى از آن، یا دعائى که از معصوم رسیده، یا انگشترى که بر آن اسم خدا نقش است، یا تربت حسینى علیه السّلام و مانند اینها از محترمات دینى و مذهبى که هتک آنها حرام و احترامش واجب است. اگر خداى نکرده در توالت بیفتد واجب است فورا بیرون آورده شود و طاهر گردد. هرچند مستلزم مخارج زیادى بشود و تا بیرون آورده نشده، تخلیه کردن در آن توالت حرام است. و چنانچه بیرون آوردنش ممکن نباشد، باید آن را مسدود کنند تا در آن تخلیه نشود.
آنچه از وجوب اخراج و تطهیر و غیره ذکر شد، اختصاص به صاحب آن یا نجس کننده آن ندارد بلکه بر هر مسلمانى که خبر شد، واجب است به وجوب کفائى. (اگر هر کس انجام دهد از دیگران ساقط مىشود) و اگر هیچکس انجام ندهد، همه کسانى که آگاه شدند مسؤول و مؤاخذند.
5- مس کردن خط قرآن براى شخص محدث، (یعنى کسى که براى نماز خواندن باید وضو و غسل داشته باشد) حرام است. خواه به دست مس کند یا به اعضاى دیگر یا به لب[1].
و چون فروعات این حکم زیاد است براى دانستن آنها به رساله مرجع تقلید خودتان یا عروة الوثقى مراجعه شود[2].
6- شیخ انصارى علیه الرحمه در خاتمه مکاسب محرمه مىفرماید: جماعتى از فقها تصریح کردهاند: خرید و فروش قرآن مجید حرام است، بنابراین باید فقط به عنوان جلد و اوراق قرآن را مورد خرید و فروش قرار داد نه خطوط مبارکه را. و بهتر این است که پولى که مشترى مىدهد، به عنوان هدیه بدهد، نه بهاى قرآن. و فروشنده هم قرآن را که مىدهد، به عنوان هدیه بدهد نه فروش.[3]
لطفا برای آشنایی با تفصیل احکام قرآن و مشاهده اختلاف فتواهای احتمالی به رساله مرجع تقلید خودتان مراجعه کنید .
مطالب بیشتر در ویکی فقه
- جمعه ۲۰ آذر ۹۴
- ۲۳:۲۴
- ۱۰۶۲
- ۰