یکی دیگر از گناهانی که از مصادیق وهن دین و هتک حرمت مقدسات است هتک حرمت کعبه معظمه و حرم امن الهی است. مسلما پس از قرآن، هیچ چیز در عالم اسلام، عزیزتر و شریفتر از کعبه معظمه نیست. و این مطلب نزد هر مسلمانى بدیهى است به طورى که بدون تردید هتک آن را گناه کبیره بلکه بعض مراتب آن را موجب ارتداد و کفر مىدانند. چنانچه درباره قرآن مجید ذکر شد.
صدوق علیه الرحمه از حضرت صادق علیه السّلام نقل مىفرماید: «جز این نیست که براى خداوند سه چیز محترم است که در حرمت و شرافت و لزوم رعایت مثل آنها چیزى نیست:
اول، قرآن مجید است که حکمت خداوند و نور او است. دوم، خانه او است که آن را براى مردم قبله قرار داده است. سوم، عترت پیغمبر صلوات اللّه علیهم یعنى آل محمد صلّى اللّه علیه و آله»[1].
و نیز فرمود: «خدا در زمین بقعهاى نیافرید که گرامىتر باشد نزد او از کعبه»[2].
و بالجمله نزد هر مسلمان دیندارى، ضرورى و بدیهى است که اهانت به کعبه گناهى بس بزرگ است بلکه لزوم و وجوب رعایت احترام تمام شهر مکه بلکه تمام حرم (که قرقگاه الهى است) ظاهر و روشن است.
سفارش کعبه:
علاوه بر این، بر کبیره بودن این گناه نص وارد شده و صریحا پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله مىفرماید: «از گناهان کبیره، حلال و مباح دانستن ترک رعایت و حرمت بیت اللّه الحرام است و مىفرماید: و استحلال البیت الحرام»[3].
و در سوره مائده مىفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» (سوره 5 آیه 2).
در تفسیر المیزان مىنویسد: احلال یعنى مباح دانستن که ملازم است با بى مبالاتى نسبت به حرمت و منزلت هر چیز، و معنى احلال شعائر اللّه محترم نشمردن شعائر الهى و ترک آنها است.
و شکى نیست که کعبه معظمه، اعظم شعائر الهى است.
در سوره حج مىفرماید: «و هرکس حرمتهاى خدا را بزرگ دارد، او را بهتر و نیکوتر باشد نزد پروردگارش»[4].
بعضى از مفسرین فرمودهاند: مراد از حرمات اللّه در این آیه شریفه، کعبه معظمه که بیت اللّه الحرام است و مسجد الحرام و مکه معظمه که بلد حرام است و شهر حرام و تمام حرم است.
مراتب اهانت:
چنانچه اشاره شد، بعض مراتب هتک آن، موجب ارتداد و کفر است. مانند خراب کردن یا ملوث نمودن آن عمدا به نجاست. و مانند آنچه در بحث هتک قرآن ذکر شد. اما در اینجا به پارهاى از مراتب هتک، در ضمن چند فرع اشاره مىشود:
1- الحاد در حرم:
هر نوع گناه و خلاف شرعى که در مکه معظمه واقع شود، اهانت و هتکى نسبت به بیت اللّه حرام و بلد حرام است. زیرا خلاف حکم خدا، در خانه او کمال بىادبى و بىمبالاتى و بىاعتنائى است. و لذا در بعض روایات است که ثواب حسنه در حرم دوچندان است، چنانچه عذاب گناه در آن دو برابر است نسبت به مکان دیگر.
و نیز مستفاد از روایات آن است که اگر کسى گناهى در حرم مرتکب شود که براى آن حد یا تعزیر معین شده است، باید زیادتر از آنچه مقرر شده، معاقب شود. چون هتک حرم خدا را کرده است. و بنابراین هر گناهى در حرم خدا کبیره خواهد بود.
و بعضى از فقهاء[5] فرموده است: دلیل بر کبیره بودن هر گناهى در حرم خدا (علاوه بر اینکه هتک است) آن است که در قرآن مجید بر آن وعده عذاب داده شده است[6] چنانچه در سوره حج مىفرماید: «و هرکه در حرم الحاد را خواهد، یعنى انحراف از حق و قانون الهى به ظلم و عدوان، به چشانیم او را عذاب دردناک»[7].
و از روایات فهمیده مىشود که مراد، الحاد در تمام حرم است و معنى الحاد، هر گناه و خلاف شرعى است.
حضرت صادق علیه السّلام مىفرماید: «هر ظلمى که شخص به خودش کند در مکه معظمه مانند دزدى یا ظلم به کسى یا هر تجاوزى از قانون شرع الهى، پس من آن را الحاد مىدانم و به همین جهت اهل تقوا از اقامت در حرم پرهیز مىکردند»[8].
یعنى براى اینکه به گناه در حرم مبتلا نشوند، تا مورد عقوبت الهى قرار گیرند.
و مانند این روایت در وافى چند روایت ذکر شده است.
علامه مجلسى علیه الرحمه در شرح این حدیث مىفرماید: از این حدیث دانسته مىشود؛ کسى که بتواند خود را از ارتکاب گناه نگهدارد، مجاورت مکه برایش کراهت ندارد.
به حضرت صادق علیه السّلام گفتند: «پرنده درندهاى است که کبوترهاى حرم را هرچه ببیند آزار مىرساند. امام علیه السّلام فرمود: او را بگیرید و بکشید زیرا در حرم الحاد کرده است»[9].
ناگفته نماند که حد حرم چهار فرسخ از چهار طرف مىباشد که مجموعا شانزده فرسخ مىشود[10].
2- حرم محل امن است:
هرگاه کسى در بیرون حرم، جرمى یا خیانتى کند و به حرم پناهنده شود، کسى نمىتواند متعرضش شود. بلکه باید مجالست و معاشرت با او را ترک کنند و در دادوستد به او سخت بگیرند تا هنگامى که به اختیار از حرم خارج شود، آنگاه او را مجازات نمایند. ولى اگر کسى در داخل حرم کارى که موجب قصاص یا حد یا تعزیر باشد انجام داد، باید در همان حرم قصاص شود و حد الهى جارى گردد.
از حضرت صادق علیه السّلام سؤال شد، نسبت به مردى که کسى را در بیرون حرم بکشد و پس از آن داخل حرم شود. امام علیه السّلام فرمود: نباید کشته شود، او را اطعام و سیراب نکنند و با او معامله ننمایند و او را جاى ندهند تا هنگامى که از حرم بیرون رود، آنگاه حد بر او جارى مىشود. پرسید، چه مىفرمائید، درباره مردى که داخل حرم کسى را بکشد یا دزدى کند. امام علیه السّلام مىفرماید: در همان حرم، حد بر او جارى مىشود. زیرا این شخص براى حرم حرمتى نمىداند[11]. سماعه از حضرت صادق علیه السّلام پرسید که مال من نزد مردى بود که مدتى از من پنهان شده، پس او را در حال طواف اطراف کعبه معظمه دیدم. آیا طلب خود را از او مطالبه کنم؟ فرمود: نه و بر او سلام مکن (تا تو را بشناسد) و او را ترسناک نکن تا هنگامى که از حرم خارج شود[12].
3- کشتن حیوان و کندن گیاه:
جز شتر و گاو و گوسفند و مرغ، کشتن هر حیوانى در حرم حرام است مگر افعى و مار و عقرب و موش و شپش و پشه، و هر حیوان موذى که براى دفع شرش باید کشته شود جایز است[13].
و نیز کندن درخت و گیاهى که در حرم روئیده شده حرام است[14].
4. دخول حرم بدون احرام:
جایز نیست دخول به مکه معظمه بلکه حرم، بدون احرام. یعنى در ایام سال هر وقت کسى بخواهد وارد حرم و مکه معظمه بشود، واجب است از میقات محرم شود و با احرام وارد گردد. و پس از طواف و سعى و تقصیر، از احرام بیرون مىرود، مگر کسى که زیاد در تردد بین حرم و بیرون است مانند هیزمکش و قاصد، و مگر کسى که بین احرام سابق و داخل شدنش کمتر از یک ماه باشد.
و بعضى از فقهاء استحلال البیت (که تصریح به کبیره بودنش شده چنانچه ذکر گردید) را راجع به این مسأله دانستهاند یعنى داخل شدن به مکه معظمه محلا (بدون احرام).
منبع:
دستغیب، عبد الحسین، گناهان کبیره - قم، چاپ: بیست و دوم، 1388 ه.ش. ص: 381- 384
[1] - ان لله عز و جل حرمات ثلث لیس مثلهن شىء کتابه و هو حکمته و نوره و بیته الذى جعله قبلة للناس و عترة نبیکم.( خصال صدوق علیه الرحمه ص 146).
[2] - ما خلق اللّه فى الارض بقعة احب الیه من الکعبة و لا اکرم علیه منها( فقیه ج 2 ص 175).
[3] - وسائل الشیعه کتاب جهاد باب 45 تعیین الکبائر حدیث 37 ج 11 ص 263.
[4] - وَ مَنْ یُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ...\E( سوره 22 آیه 29).
[5] - شیخ احمد جزائرى در آیات الاحکام کتاب الحج صفحه 161.
[6] - در باب اول ثابت شد که هر گناهى که در قرآن وعده آتش بر آن داده شده کبیره است.
[7] - وَ مَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ.\E( سوره 22 آیه 25).
[8] - کافى کتاب الحج باب 141.
[9] - کافى کتاب الحج باب 141.
[10] - مسالک- کتاب الحج- صفحه 142
[11] - کافى- کتاب الحج- باب 141
[12] - وافى نقل از کافى صفحه 17
[13] - براى دانستن روایات این حکم و فروعات آن به کتاب مستند الشیعه صفحه 318 مراجعه شود.
[14] - براى اطلاع به روایات و فروعات این مسئله به کتاب حج مستند صفحه 214 مراجعه شود.
- پنجشنبه ۲۸ آبان ۹۴
- ۲۲:۳۳
- ۷۳۶
- ۰