در این مجموعه ان شاءالله قصد داریم به گناهانی بپردازیم که مربوط به روابط زن و شوهر است.
1. نشوز زن
نشوز در زن به معنای تمرد از دستورهای واجب شوهر است، از قبیل تمکین نکردن، نزدودن آنچه مایه تنفر و مانع کامجویی شوهر است، ترک نظافت و آرایش دلخواه شوهر و خارج شدن از منزل بدون اجازه همسر.
تحریر الوسیلة ج۲، ص۳۰۵.
محدوده نشوز زن
نشوز منحصر در حقوق واجب همسر است و فراتر از آن را شامل نمیشود. از اینرو، اگر زن کارهای منزل را انجام ندهد و خواستههای شوهر را که ارتباطی با کامجویی از او ندارد، بر نیاورد، ناشزه نمیشود، مثل اینکه از جارو کردن منزل، خیاطی، آشپزی و...
حتی آب به دست شوهر دادن و رختخواب پهن کردن خودداری ورزد.[1] مرد نیز حق ندارد زن را به انجام اینگونه خدمات مجبور سازد. [2]
1. تحریر الوسیلة ج۲، ص۳۰۵.
2. توضیح المسائل، مسأله ۲۴۱۴.
هشت نفری که نمازشان قبول نمی شود!!
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
ثَمانیةٌ لا تُقبَلُ مِنهُمُ الصَّلاةُ: العَبدُ الآبِقُ حتّى یَرجِعَ إلى مَولاهُ، و الناشِزُ و زَوجُها علَیها ساخِطٌ، و مانِعُ الزَّکاةِ، و تارِکُ الوُضوءِ، و الجاریَةُ المُدرِکَةُ تُصَلِّی بغَیرِ خِمارٍ، و إمامُ قَومٍ یُصَلِّی بهِم و هُم لَهُ کارِهُونَ، و السَّکرانُ، و الزَّبِینُ؛ و هُو الذی یُدافِعُ البَولَ و الغائطَ.
هشت نفرند که نمازشان پذیرفته نمىشود: بنده فرارى تا زمانى که به سوى مولایش برگردد، و زن نافرمانى که شوهرش از او ناراضى است، و کسى که زکات نمىدهد، و کسى که وضو نمىگیرد، و دختر بالغى که بدون روسرى نماز بخواند، و پیشواى قومى که با آنان نماز بخواند در حالى که از او ناراضى هستند، و آدم مست، و کسى که بول و غائط خود را به زور نگه دارد.
مکارم الأخلاق: 2/ 324/ 2656.
نشوز مرد
نشوز مرد با تعدی بر همسر و نپرداختن حقوق واجب از قبیل، نفقه، همخوابی واجب و مانند آن محقق میشود.
با بروز نشوز از سوی مرد، زن نخست به مطالبه حق خویش میپردازد و مرد را پند و اندرز میدهد که حقوق واجب شرعی او را بپردازد و از مخالفت، دست بردارد. در مرحله دوم اگر نصیحت و اندرز کارگر نیفتاد، زن به حاکم شرع مراجعه و از شوهر خویش شکایت میکند و حق ندارد با شوهرش قهر کند یا او را کتک بزند.
هنگامی که حاکم شرع از نشوز مرد آگاه شد، او را از کار حرام نهی میکند و به او دستور میدهد که وظیفه واجب خود را انجام دهد. اگر امر و نهی حاکم سود نبخشید، او را به آنچه خود صلاح میداند، تعزیر میکند؛ چنان که میتواند نفقه زن را از مال شوهرش بپردازد؛ گر چه با فروش املاک او باشد.
تحریر الوسیلة ج۲، ص۳۰۶
3. کتک زدن همسر
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
هر مردی که به صورت همسرش سیلی بزند، خدا به فرشته مأمور دوزخ (مالک) دستور میدهد که در دوزخ هفتاد سیلی بر صورتش بزند. و هر مردی که دستش را بر موهای زن مسلمانی بگذارد (برای اذیت، موی سرش را بگیرد) در دوزخ دستش با میخهای آتشین کوبیده میشود.
مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۵۰
4. غیرت نداشتن مرد
امیرالمؤمنین امام على علیه السلام:
أَلَم یَبلُغنى عَن نِسائِکُم أَنَّهُنَّ یُزاحِمنَ العُلوجَ فِى السواقِ أَلا تَغارونَ؟ مَن لَم یَغِر فَلا خَیرَ فیهِ....
به من خبر رسیده که زنانتان در بازار تنه شان به تنه مردان بى ایمان و لاابالى مى خورد!! آیا غیرت ندارید؟! کسى که غیرت ندارد خیرى در او نیست...
کنزالعمال، ج3، ص780، ح8735
5. غیرت زن
امیرالمؤمنین امام على علیه السلام:
غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ کُفْرٌ، وَغْیْرَةُ الرَّجُلِ إیمَانٌ
« غیرت زن، کفر و غیرت مرد، ایمان است».
حکمت 124نهج البلاغه
توضیح:
مراد از کفر در این حدیث، معصیت و گناه یعنی کفر عملی (مخالفت با احکام خدا) است نه کفر اعتقادی. مراد آن حساسیتی است که زن در برابر همسر دوم از خود نشان می دهد و در واقع نوعی حسادت زنانه و حساسیت بی مورد و نابجاست که منجر به نافرمانی و معصیت خداوند و مخالفت با حکم و دستور خداوند می گردد. ولی غیرت مرد به معنای نهی از منکر و جلوگیری از آلوده شدن همسرش به فحشاء و آلوده دامنی است که امری مطلوب و برخاسته از ایمان و تعهد مرد است.
(البته اگر مردی آلوده به فحشاء شود وظیفه زن هم امر به معروف و نهی از منکر، و بازداشتن او از فساد است، اما اگر نصیحت وی اثر نکرد دیگر وظیفه ای نداد و غیرت به خرج دادن لازم نیست)
در ضمن غیرت ورزیدن زن در بسیاری از موارد به گناهان بزرگی ختم می شود
6. آمیزش جنسی حرام با همسر
نزدیکى با همسر در موارد و زمان هایى حرام است که عبارت است از:
1. در حال احرام،
2. زمان نفاس،
3. در حال اعتکاف،
4. دوران قاعدگى،
5. در حال روزه واجب،
6. زمانى که زن کمتر از نه سال داشته باشد،
7. جایى که طواف و نماز نساء در حج را به جا نیاورده باشد.
العروة الوثقى، ج 1، احکام الحائض، السابع و احکام النفاس، م 10، ج 2، المفطرات، الثالث، و اقسام الصوم، السابع و احکام الاعتکاف و احکام النکاح، فصل 2، م 1 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 450 و 513 و 1584 ؛ نورى، توضیح المسائل، م 452 و 515 و 1581 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 456 و 520 و 1592 ؛ العروه الوثقى، احکام الاعتکاف ؛
7. سقط جنین
اسحاق بن عمار می گوید : به امام کاظم علیه السلام عرض کردم : زنى از ترس حاملگى، براى سقط جنین خود دارو مى خورد . حضرت فرمود : جایز نیست. عرض کردم: هنوز در مرحله نطفه است. فرمود: نخستین چیزى که آفریده مى شود نطفه است.
متن عربی:کتاب من لا یحضره الفقیه عن إسحاقَ بنِ عمّار : قلتُ لأبی الحَسنِ علیه السلام : اَلمرأةُ تخافُ الحَبَلَ فتَشربُ الدّواءَ فتُلقی ما فی بَطنِها؟ فقالَ : لا ، فقلتُ : إنّما هُو نُطفَةٌ ، قال : إنّ أوَّلَ ما یُخلَقُ نُطفَةٌ .
وسائل ج 19 ابواب قصاص النفس باب 7
درحال تکمیل
- جمعه ۱۶ بهمن ۹۴
- ۱۴:۴۷
- ۲۱۶۸
- ۰