گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

چند سؤال در مورد نگاه

  • ۲۸۴۸ نمایش
  • زنای چشم!!!

    نگاه به چشم خواهری!! ( محدوده جواز نگاه به نامحرم )

    حکم نگاه, به زنان مسلمان بی حجاب

    نگاه کردن به عکس غیر مسلمان

    چشم چرانی زنان!!

    زنای چشم!!!

    معنای این حدیث که (نگاه به نامحرم زنای چشم است) چیست؟

    حدیثی که می گوید زنای چشم نگاه به نامحرم است, پیشگیری از گناه است  یعنی انسان ...

    بدون مقدمه به عمل منافی با عفت مبتلا نمی شود بلکه اول نگاه می کند و به دنبال آن دل و فکر انسان متوجه نامحرم می شود, و اگر بر نفس خود مسلّط نشود, به زنا آلوده می شود  لذا اسلام برای این که از همان قدم اول جلوی گناه را بگیرد,می فرماید: مؤمن باید قدم اول را برندارد, تا به مراحل بعدی کشیده نشود.

    در حدیث دیگری آمده است: «نگاه به نامحرم به منزله تیر مسمومی از تیرهای شیطان است و چه بسا یک نگاه باعث اندوه و پشیمانی یک عمر شود. بلی مرحله نهایی زنا تماس و دخول است, اما چون تا مقدمات و نگاه به نامحرم نباشد, کار به آن جا نمی رسد, لذا از نگاه به نامحرم به عنوان عمل شنیع زنا یاد شده است.»

    نگاه به نامحرم به چشم خواهری!!

    نگاه به زنان نامحرم - به ویژه فامیل و آشنا  بدون قصد لذت و تنها از روی علاقه و محبت (مثلاً به چشم خواهری ), چه حکمی دارد؟

    همه مراجع (به جز صافی ): اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد, نگاه به صورت و دست آنان تا مچ جایز است   ولی نگاه به جاهای دیگر (هر چند بدون قصد لذت ) حرام است.[1]

    آیةاللَّه صافی: نگاه به بدن آنان (هر چند بدون قصد لذت ) حرام است و بنابر احتیاط واجب, به صورت و دست آنان تا مچ نیز بدون قصد لذت نگاه نشود.[2]

    حکم نگاه, به زنان مسلمان بی حجاب

    حکم نگاه, به زنان مسلمان - که در کشورهای خارجی فاقد حجاب و پوشش اسلامی اند چگونه است؟

    آیات عظام امام, خامنه ای, صافی, فاضل و نوری: بنابر حتیاط واجب, بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.[3]

    آیةاللَّه بهجت: نگاه به آنان جایز نیست هر چند بدون قصد لذت باشد. [4]

     آیات عظام تبریزی, سیستانی, مکارم و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد, اشکال ندارد.[5]

    نگاه کردن به عکس غیر مسلمان

    نگاه کردن به عکس های عریان و برهنه زنان و مردان غیرمسلمان, چه حکمی دارد؟

    آیات عظام امام, تبریزی, خامنه ای, سیستانی, فاضل و وحید: اگر با قصد لذت باشد, حرام است و بنابر احتیاط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.[6]

    آیات عظام بهجت, صافی, مکارم و نوری: نگاه به آنها جایز نیست   هر چند بدون قصد لذت باشد.[7]

    چشم چرانی زنان

    آیا همان گونه که نگاه مردان به زنان حرام است ، نگاه زن به مرد نیز حرام است؟

    در مورد نگاه خانم ها گفتنی است که بانوان نیز همانند آقایان موظف به کنترل نگاه های خود هستند  چنان که قرآن مجید فرموده است:

     به مردان مؤمن بگو چشم خود از نامحرمان فرو بندند و به زنان مؤمن نیز بگو چشم خود کنترل کرده و از نگاه حرام چشم بپوشند .[8] 

    نگاه کردن بانوان به مردان, اگر بدون ریبه و انگیزه های شهوانی باشد, حرام نیست  ولی چنان چه همراه با ریبه و انگیزه های شهوانی باشد, حرام است. همان گونه که برای مردان نیز چنین است.

    آنچه مسلم است, نگاه بانوان به مردان, اگر از حدود شرعی تجاوز کند, بسیار خطرناک تر از نگاه مردان به زنان است.

    سخن گفتن و روابط عادی و معمولی با نامحرم اشکالی ندارد  ولی بسیار باید مراقب بود که لغزشی پیش نیاید.

     



    [1] . توضیح المسائل مراجع, م 2433   نوری, توضیح المسائل, م 2429   وحید, توضیح المسائل, م 2442   دفتر: خامنه ای.

    [2] . صافی, توضیح المسائل مراجع, م 2433, جامع الاحکام, ج 2, س 1700 و هدایة العباد, ج 2, النکاح م 18.

    [3] . امام, تحریرالوسیله, ج 2, النکاح, م 27   فاضل و نوری, تعلیقات علی العروة, النکاح, م 27   صافی, هدایة العباد, ج 2, النکاح, م 27 و خامنه ای, استفتاء, س 509, 582 و 1399.

    [4] . دفتر: بهجت.

    [5] . وحید, توضیح المسائل, م, 2443   سیستانی, توضیح المسائل مراجع, م 2434 و  org.Sistani(نگاه ) س 2   تبریزی, التعلیقه علی منهاج الصالحین, النکاح, م 1232   مکارم, استفتاءات, ج 1, س 812 و التعلیقة علی العروة, م 27.

    [6] . سیستانی, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2 و org.Sistani, (تصویر ), س 1 و 2   تبریزی, صراطالنجاة, ج 3, س 778   خامنه ای, اجوبة الاستفتاءات, س 1314   فاضل, جامع المسائل, ج 1, س 1731 و تعلیقات علی العروة, ج 1, (احکام التخلی ), م 2   امام, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2   دفتر: وحید.

    [7] . مکارم, استفتاءات, ج 2, س 1033, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2   صافی, جامع الاحکام, ج 2, س 1707   نوری, التعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2   دفتر: بهجت.

    [8] . (سوره نور, آیه های 30 و 31)

    سلام علیکم
    خیلی ممنون بابت مطالب.
    لطفاً سوال چهل تن از زنان عرب از مولا امیرالمومنین علیه السلام در مورد شهوت مرد و پاسخ ایشان را در سایت قرار دهید.
    یا علی
    التماس دعا
    سلام علیکم و رحمة الله
    ملتمس دعا
    انشاءالله
    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/27585
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

    سلام علیکم
    باز هم ممنون و تشکر از الطاف شما!
    موفق و پیروز و سربلند باشید .
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.