بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لایَحْسَبَنَّ الَّذینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیراً لَهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُم سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ یَومَ الْقِیامَةِ وَ لِلّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَ الارضِ وَ اللّهُ بِمَا تَعْمَلُون خَبیرٌ (سوره آل عمران، آیه 180)
کسانى که بخل مىورزند و آنچه را که خدا از فضل خویش به آنان داده، انفاق نمىکنند، گمان نکنند این کار به سود آنهاست؛ بلکه براى آنها شرّ است، به زودى در روز قیامت آنچه را نسبت به آن «بخل» ورزیدند، همانند طوقى به گردنشان مىافکنند و میراث آسمانها و زمین، از آن خداست و خداوند، از آنچه انجام مىدهید آگاه است.
شأن نزول و تفسیر
در آیه فوق خداوند مجازات سنگین «بخیلان» را بیان مىنماید، مجازاتى که در قرآن مجید، تنها در این مورد به کار رفته و درباره هیچ گناه دیگرى دیده نمىشود، مىفرماید: «آنها که «بخل» مىورزند، آنچه را خداوند از فضل خویش به آنها داده، انفاق نمىکنند، گمان نکنند به نفع آنهاست، بلکه براى آنها شر است؛ وَلا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ یَبْخَلُون بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیراً لَهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُم ...»[1]
سپس مىافزاید: «به زودى آنچه را که آنها درباره آن «بخل» ورزیدند، در روز قیامت همانند طوقى به گردن آنان مىافکنند (به صورت بار بسیار سنگینى که قدرت حرکت را از آنان مىگیرد و آنها را در عرصه محشر رسوا مىسازد.)؛ ... سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلوُا بِهِ یَومَ الْقِیامَةِ ...» [2].
در انتهاى آیه مىفرماید: «میراث آسمانها و زمین از آن خداست و خداوند از آنچه انجام مىدهید، آگاه است؛ ... وَلِلّهِ مِیراثُ السَّمَاوَاتِ وَ الارضِ وَ اللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبیرٌ»[3].
این آیه اشاره به این دارد که نگهدارى اموال و «بخل» کردن چه سودى دارد؛ در حالى که باید همه آنها را بگذارید و بروید.
گرچه بعضى از روایات، آیه فوق را به مسئله منع «زکات» تفسیر کردهاند، ولى در ظاهر مفهوم آیه، عام است و انواع «بخل» را شامل مىشود؛ حتى به گفته بعضى از مفسران علاوه بر «بخل» در اموال، «بخل» در علم و دانش و مانند آن را نیز شامل مىشود.
در این که به چه صورت طوقى به گردن آنها مىافتد، باید گفت: مطابق بعضى از روایات، آن اموال به صورت طوق آتشین در مىآید. چنان که تفسیر عیّاشى از امام باقر علیه السلام نقل مىکند: «هر کس زکات مال خود را نپردازد، خدا آن را به صورت اژدهایى از آتش مبدّل مىکند و به گردن او مىافکند و پیوسته او را مىگزد (و به او گفته مىشود، همان گونه که در دنیا این اموال را هرگز از خود دور نمىکردى، اکنون آنها را بردار و به گردن بیفکن)».[4]
از تعبیر بالا به خوبى روشن مىشود که تعبیر به «طوق» در واقع تجسّمى از اعمال آنها در دنیاست؛ زیرا «طوق» چیزى است که از انسان دور نمىشود. به هر حال، تعبیرات مختلف آیه، همه حکایت از زشتى «بخل» و خوبى «انفاق» در راه خدا و «سخاوت» در اموال و مواهب خداداد مىکند.
قابل توجه این که، اموال «بخیلان» نه تنها در قیامت، طوقى بر گردن آنها مىشود، بلکه در دنیا نیز همیشه باید بار سنگین حفظ و نگهدارى و محاسبه آن را بر گردن نهند و سپس آن را رها ساخته و به سراى دیگر براى پاسخ گویى بشتابند.
- سه شنبه ۱۶ تیر ۹۴
- ۰۳:۴۷
- ۷۶۱
- ۰