گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

مومن هرگز دروغ نمی گوید!!

  • ۱۵۴۵ نمایش
  •  

    (انَّما یَفْتَرِى الْکَذِبَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِآیاتِ‏اللَّهِ وَ اولئِکَ هُمُ الْکاذِبُونَ)[1].

    تنها کسانى دروغ مى‏بندند که به آیات خدا ایمان ندارند (آرى) دروغگویان واقعى آنها هستند!

    خلاصه تفسیر:

    در تعلیمات اسلام در مورد مبارزه با کذب و دروغ تاکید فراوانی شده است تا آنجا که:

    دروغگویان هم ردیف کفار و منکران الهی شمرده شده است.

    دروغ با عنوان بدترین گناهان ،کلید گناهان و ناسازگار با ایمان معرفی شده است و تا انسان دروغ را ترک نکند طعم ایمان را نخواهد چشید.

    در آیه مورد نظر خداوند می فرمایند: دروغ و افترا کار کسانى است که ایمان به آیات خدا ندارند، و دروغ‏گویان واقعى آنها هستند !

    شأن نزول:

    این سخن هنگامى صادر شد که دشمنان اسلام و مشرکان نادان هنگامى که نسخ‏ در بعضى از آیات قرآن را مى‏دیدند که بر اثر تغییر شرائط گاه بعضى از احکام الهى جاى خود را به احکام تازه‏اى مى‏داد بهانه‏اى به دست آورده و پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را متّهم به دروغ مى‏کردند، و یا این که مى‏گفتند پیامبر صلى الله علیه و آله معلمى دارد که این آیات را به او مى‏آموزد (منظورشان از معلم دو غلام نصرانى به نام «یسار» و «جبر» و یا مردى به نام بلعام نصرانى رومى بود، در حالى که قرآن به زبان عربى فصیحى نازل شده و آنها همه از عجم بودند.

    قرآن در پاسخ همه این‏ها مى‏گوید پیامبر صلى الله علیه و آله وحى الهى را که روح القدس از سوى خداوند بر او نازل کرده است بیان مى‏کند و آثار ایمان و صدق و راستى از تمام سخنان او هویدا است، کسانى دروغ مى‏گویند که به خدا ایمان ندارند، یعنى ایمان با دروغ جمع نمى‏شود، و مؤمنان حقیقى زبانشان جز به صدق و راستى گردش نمى‏کند.

    تبییین جمله یَفْتَرِى الْکَذِبَ

    جمله‏ «یَفْتَرِى الْکَذِبَ» در واقع تأکیدى است بر دروغ آنها که هم دروغ مى‏گویند و هم تهمت مى‏زنند، یا به گفته طبرسى، در مجمع البیان به معنى یَخْتَرِعُ الْکَذِبَ است یعنى دروغ‏هایى از پیش خود مى‏سازند (توجه داشته باشید افترا به معنى فَرْى (بر وزن فرط) در اصل به معنى قطع کردن است، سپس به هر کار خلافى از جمله شرک و دروغ و تهمت اطلاق شده است).

    در واقع نسبت بین دروغ و افترا نسبت عموم و خصوص مطلق است، دروغ هر سخنى است که بر خلاف واقع باشد، ولى تهمت آن است که این سخن خلاف در بردارنده نسبت ناروایى به کسى باشد.

    این احتمال نیز وجود دارد که‏ «یَفْتَرِى الْکَذِبَ» اشاره به سردمداران شرک و کفر است که آنها دروغ ساز بودند، دروغ‏هایى مانند: شاعر و ساحر درباره پیامبر صلى الله علیه و آله مى‏ساختند، و دیگران از آنها پیروى مى‏کردند.

    روایت

    به هر حال آیه فوق به خوبى دلالت مى‏کند که دروغ با ایمان سازگار نیست و لذا در تفسیر این آیه در روایتى هست که از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله پرسیدند: آیا مؤمن ممکن است آلوده بى عفتى شود؟ فرمود: احتمال دارد، عرض کردند آیا ممکن است‏ آلوده سرقت گردد؟ فرمود: ممکن است. عرض کردند «یا رَسُولَ اللَّه الْمُؤْمِنُ یَکْذِبُ؟ قالَ لا، ثُمَّ قَرَءَ هذِهِ الایَةَ؛ اى رسول خدا آیا مؤمن ممکن است دروغ بگوید؟ فرمود: نه، سپس آیه فوق را تلاوت فرمود»[2].

    البته باید توجه داشت که ایمان داراى مراحلى است.

    منبع: اخلاق در قرآن    ج‏3    221  و آیات اخلاقی ص 173 (آیت الله مکارم شیرازی)



    [1] . نحل- 105

    [2] .طبرسى در مجمع البیان، ابو الفتح رازى در تفسیر روح الجنان و برسویى در روح البیان ذیل آیه مورد بحث.

     

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.