گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

احکام آمیزش جنسی با همسر

  • ۳۰۱۸ نمایش

  • آنچه در این پست می خوانید:

    مستحبات آمیزش

    بهترین زمان آمیزش

    مکروهات آمیزش

    محرمات آمیزش

    تکرار آمیزش

    نزدیکى از پشت

    نزدیکى در ایام عادت

    آمیزش و سلامتى زن

    ملاعبه هنگام روزه

    آمیزش در حال روزه

    نزدیکى در دوران آبستنى

    استمنا و آزمایشگاه

    استمناى بانوان

    استمناى شوهر

    استمنا با همسر

    اشباع همسر با شى ء خارجى

     

    مستحبات آمیزش

    پرسش 1 . آداب و مستحبات آمیزش را بیان کنید؟

    پاره اى از آداب و مستحبات آمیزش عبارتند از:

    1. تعجیل نکنند؛

    2. با وضو باشند؛

    3. قبل از آمیزش ملاعبه کنند؛

    4. در مکان پوشیده و پنهان باشند؛

    5. در زمانى باشد که زن میل به آمیزش دارد؛

    6. از خداوند فرزندى پاک و مبارک و سالم درخواست کنند؛

    7. تسمیه «بسم اللّه  الرحمن الرحیم» و استعاذه «اعوذ باللّه  من الشیطان الرجیم» بگویند.

     

    بهترین زمان آمیزش

    پرسش 2 . مناسب ترین وقت و ساعت براى نزدیکى، چه زمانى است؟

    مناسب ترین زمان هاى آمیزش عبارت است از:

    1. عصر روز جمعه،

    2. ظهر روز پنج شنبه،

    3. در شب اول ماه رمضان،

    4. شب هاى دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه.[1]

    مکروهات آمیزش

    پرسش 3 . مکروهات آمیزش چیست؟

    در اوقات مواردى آمیزش مکروه است؛ از جمله:

    1. اول ظهر،

    2. مقابل قبله،

    3. پشت به قبله،

    4. در زیر آسمان،

    5. در حال ایستاده،

    6. در هنگام غروب آفتاب،

    7. در شب عید فطر و قربان،

    8. بعد از غذا و با شکم پر،

    9. در شبى که ماه گرفته باشد،

    10. در روزى که خورشید گرفته باشد،

    11. در حالى که بچه ناظر آنها باشد،

    12. در حال احتلام پیش از غسل یا وضو،[2]

    13. بعد از طلوع فجر تا طلوع خورشید،

    14. در حالى که هر دو کاملاً عریان باشند.[3]

     

    محرمات آمیزش

    پرسش 4 . محرمات آمیزش چیست؟

    موارد و زمان هایى که نزدیکى در آنها حرام است، عبارت است از:

    1. در حال احرام،

    2. زمان نفاس،

    3. در حال اعتکاف،

    4. دوران قاعدگى،

    5. در حال روزه واجب،

    6. زمانى که زن کمتر از نه سال داشته باشد،

    7. جایى که طواف و نماز نساء در حج را به جا نیاورده باشد.[4]

     

    تکرار آمیزش

    پرسش 5 . آیا انسان مى تواند در یک شب، چند بار با همسرش مجامعت کند؟

    همه مراجع: آرى، جایز است؛ مگر آنکه افراط در این امر، براى سلامتى زن  ضرر داشته باشد.[5]

     

    پرسش 6 . مرد تا چه مدت مى تواند عمل زناشویى را نسبت به همسرش را ترک کند؟

    همه مراجع (به جز مکارم): حد آن چهار ماه است و بیشتر از آن، نمى تواند  نزدیکى با همسرش را ترک کند.[6]

    آیه  اللّه  مکارم: حد آن چهار ماه است و بیشتر از آن نمى تواند نزدیکى با  همسرش را ترک کند؛ بلکه اگر زن جوان باشد و در این مدت بیم آن مى رود که به گناه بیفتد؛ احتیاط واجب آن است که طورى رفتار کند که او به گناه نیفتد.[7]

     

    پرسش 7. در چه صورت، مرد باید حداقل هر چهار شب یک شب در بستر زن دائمى بخوابد؟

    آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، مکارم و نورى: اگر مرد بیش از یک زن دارد، واجب است حداقل هر چهار شب، یک شب در بستر یکى از آنان بخوابد و اگر یک زن دارد، رعایت آن لازم نیست؛ ولى حق ندارد او را طورى رها کند که نه مثل  زن شوهردار باشد و نه مثل زن بى شوهر.[8]

    آیات عظام تبریزى، سیستانى، فاضل و وحید:اگر مرد بیش از یک زن دارد،  واجب است حداقل هر چهار شب، یک شب در بستر یکى از آنان بخوابد و اگر  یک زن دارد، بنا بر احتیاط [واجب] رعایت آن لازم است.[9]

    نزدیکى از پشت

    پرسش 9 . حکم نزدیکى با همسر از پشت چگونه است؟

    همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): کراهت شدید دارد.[10]

    آیه اللّه  سیستانى: اگر زن راضى باشد، کراهت شدید دارد و اگر راضى نباشد،  بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[11]

    آیات عظام تبریزى و وحید: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[12]

     

    پرسش 10 . اگر مرد بخواهد با همسرش از پشت نزدیکى کند، آیا زن مى تواند تمکین نکند؟

    همه مراجع: آرى، زن مى تواند به این نوع از استمتاع، تمکین نکند.[13]

     

    نزدیکى در ایام عادت

    پرسش 11 . آیا زن و شوهر، مى توانند در زمان حیض به جز نزدیکى، سایر استمتاعات را از یکدیگر داشته باشند؟

    همه مراجع: آرى، جایز است؛ ولى کامیابى از ناف تا زانوى او کراهت دارد، مگر آنکه از روى لباس باشد.[14]

     

    پرسش 12 . حکم مردى که با همسرش در زمان حیض نزدیکى کند، چیست؟

    آیات عظام امام، خامنه اى و فاضل: نزدیکى، در این حال بر هر دو حرام است و بنابر احتیاط واجب باید شوهر کفاره بدهد.[15]

    آیه اللّه  بهجت: نزدیکى در این حال بر هر دو حرام است و باید شوهر  کفاره بدهد.[16]

    آیات عظام تبریزى، سیستانى و نورى: نزدیکى در این حال بر هر دو حرام است و  باید شوهر استغفار کند و بنابر احتیاط مستحب کفاره هم بدهد.[17]

    آیات عظام صافى، مکارم و وحید: نزدیکى در این حال بر هر دو حرام است  و بهتر (احتیاط مستحب) است، شوهر کفاره بدهد.[18]

    تبصره. مقدار کفّاره یاد شده بدین قرار است: اگر نزدیکى در ثلث اول  روزهاى حیض باشد، «یک مثقال» (18 نخود) طلا و در ثلث دوم «نیم مثقال» (9 نخود) طلا و در ثلث سوم، «یک چهارم مثقال» (5/4 نخود) طلا  است.

     

    پرسش 13 . حکم نزدیکى از پشت در زمانى که زن حائض است، چیست؟

    آیات عظام امام، خامنه اى، صافى، مکارم و نورى: کراهت شدید دارد.[19]

    آیات عظام بهجت، تبریزى و وحید: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.[20]

    آیات عظام سیستانى و فاضل: اگر زن راضى باشد، کراهت شدید دارد و اگر راضى  نباشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [21]

     

    آمیزش و سلامتى زن

    پرسش 14 . در جایى که روابط زناشویى (و افراط در آن) براى سلامتى زن  ضرر داشته باشد، آیا زن مى تواند تمکین نکند؟

    همه مراجع: اگر براى سلامتى زن ضرر داشته باشد، مى تواند تمکین نکند.[22]

    تبصره. هرگاه زن براى عدم تمکین و نزدیکى، عذر شرعى (مانند حیض، خطر سلامتى بدن و...) داشته باشد، مى تواند از نزدیکى ممانعت کند.

     

    ملاعبه هنگام روزه

    پرسش 15 . آیا ملاعبه با همسر - به جز نزدیکى - در حال روزه جایز است؟

    همه مراجع: اگر بدون قصد بیرون آمدن منى با همسرش ملاعبه کند - چنانچه  اطمینان دارد منى از او خارج نمى شود - اشکال ندارد و روزه هر دو صحیح است؛ هر چند اتفاقا از او منى بیرون آید..[23]

     

    آمیزش در حال روزه

    پرسش 16 . اگر زن و شوهر در ماه رمضان روزه دار باشند، نزدیکى آنها  چه حکمى دارد؟

    همه مراجع: اگر از روى عمد و اختیار باشد، حرام است و روزه آنان باطل مى شود و باید هر کدام یک کفّاره بدهند.[24]

     

    نزدیکى در دوران آبستنى

    پرسش 17 . آیا در دوران آبستنى و باردارى، نزدیکى با زن جایز است؟

    همه مراجع: آرى؛ مگر آنکه براى زن یا بچه، ضرر و خطر داشته باشد.[25]

     

    استمنا و آزمایشگاه

    پرسش 18 . براى تشخیص اینکه مرد قادر بر بچه دار شدن هست آیا مى تواند استمنا کند تا آزمایش هاى پزشکى بر روى منى او، انجام شود؟

    همه مراجع: خیر، این کار جایز نیست؛ مگر آنکه ضرورتى ایجاب کند.[26]

    تبصره. چنانچه در موردى، بنا به ضرورت مرد استمنا کند؛ در صورتى که همسر دارد، واجب است این عمل به وسیله او انجام گیرد (نه با اعضا و جوارح خود).

     

    استمناى بانوان

    پرسش 19 . آیا استمنا براى بانوان هم هست؟

    همه مراجع: آرى، استمنا براى بانوان نیز حرام است؛ مگر آنکه به وسیله اعضاى بدن شوهر باشد..[27]

     

    استمناى شوهر

    پرسش 20 . آیا در صورتى که همسر انسان در دسترس نباشد، شخص مى تواند از  طریق دیگر (استمنا) به ارضاى خود بپردازد؟

    همه مراجع: خیر، این کار حرام است.[28]

     

    استمنا با همسر

    پرسش 21. شخصى به قصد اینکه از همسرش منى خارج شود، او را با دست  تحریک مى کند، آیا این کار از نظر شرعى جایز است؟

    همه مراجع: آرى، استمنا به وسیله بدن همسر جایز است.[29]

     

    اشباع همسر با شى ء خارجى

    پرسش 22 . آیا مرد مى تواند همسرش را با شى ء خارجى و وسایل مصنوعى از  لحاظ جنسى اشباع کند؟

    همه مراجع: خیر، استفاده از این روش جایز نیست؛ ولى مى تواند با هر نقطه از  بدن خود او را ارضا کند.[30]

     


    [1] . [215]. العروة الوثقى، النکاح، م 11.

    [2] . [216]. البته اگر بدون فاصله چند بار آمیزش انجام گیرد مکروه نیست.

    [3] . العروة الوثقى، النکاح، م 11.

    [4] . العروة الوثقى، ج 1، احکام الحائض، السابع و احکام النفاس، م 10، ج 2، المفطرات، الثالث، و اقسام  الصوم، السابع و احکام الاعتکاف و احکام النکاح، فصل 2، م 1 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 450 و 513 و 1584 ؛ نورى، توضیح المسائل، م 452 و 515 و 1581 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 456 و 520 و 1592 ؛ العروه الوثقى، احکام الاعتکاف ؛

    [5] . العروة الوثقى، فى ما یکره على الجنب، السابع.

    [6] . توضیح المسائل مراجع، م 2417 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 2482 ؛ نورى، توضیح المسائل، م 2414 ؛  دفتر: خامنه اى.

    [7] . مکارم، توضیح المسائل مراجع، م 2417.

    [8] . خامنه اى، استفتائات، س 340 ؛ امام، تحریرالوسیلة، ج 2، القسم، م 1 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 2417  و دفتر: بهجت.

    [9] . وحید، توضیح المسائل، م 2481 ؛ سیستانى، تبریزى، فاضل، توضیح المسائل مراجع، م 2417.

    [10] . امام، نورى و فاضل، تعلیقات على العروة، ج 2، النکاح، الفصل الاول، م 1 ؛ صافى، توضیح المسائل  مراجع، م 450 ؛ خامنه اى،

    [11] . سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م 450.

    [12] . تبریزى، استفتائات، س 1463 و منهاج الصالحین، ج 1، م 228 و وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 228.

    [13] . فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1670 ؛ سیستانى، توضیح المسائل، م 450 ؛ خامنه اى، استفتاء، س 425 ؛  وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 228 ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج 1، م 228 ؛ نورى، امام، مکارم، تعلیقات على العروة، ج 2، الفصل الاول، م 1.

    [14] . العروة الوثقى، احکام الحیض، السابع.

    [15] . توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452 و دفتر: خامنه اى.

    [16] . بهجت، توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452.

    [17] . سیستانى و تبریزى، توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452 ؛ نورى، توضیح المسائل، م 452 و 454.

    [18] . مکارم و صافى، توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 456 و 458.

    [19] . نورى، توضیح المسائل، م 452 ؛ امام و صافى، توضیح المسائل مراجع، م 450 ؛ مکارم، تعلیقات على  العروة، احکام الحیض، السابع و خامنه اى، استفتاء، س 425.

    [20] . وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 228 ؛ بهجت، وسیلة النجاه، ج 1، م 268 ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج  1، م 228.

    [21] . فاضل، تعلیقات على العروة، احکام الحیض، السابع ؛ سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م 450.

    [22] . فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1658 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 2412 ؛ وحید، توضیح المسائل، م  2476 ؛ نورى، توضیح المسائل، م 2408 ؛ دفتر: خامنه اى.

    [23].  توضیح المسائل مراجع، م 1595 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 1603 و دفتر: امام، خامنه اى و بهجت.

    [24] . همان، المفطرات، الثالث و فصل 3، احکام المفطرات و فصل 6.

    [25] . فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1658 و دفتر: همه مراجع.

    [26] . خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 790 ؛ امام، استفتائات، ج 1، غسل جنابت، س 96 و دفتر: همه  مراجع.

    [27] . العروة الوثقى، ج 1، غسل الجنابه.

    [28] . تبریزى، صراط النجاة، ج 5 س 658 ؛ دفتر: همه مراجع.

    [29] . العروة الوثقى، 19 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 986 ؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 1246 ؛ تبریزى،  صراط النجاة، ج 5، س 656 ؛ سیستانى، سایت، استمنا ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 788.

    [30] . فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1656 ؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1327 ؛ دفتر: همه مراجع.

    دانلود فایل pdf مطلب:

    دریافت

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.