آنچه که در این پست می خوانید:
گفت و گوى علمى با نامحرم
گفت و گو به قصد ازدواج
نازک کردن صدای زن
سلام کردن به نامحرم
گفت و گوى تلفنى
نامه نگارى با نامحرم
شوخى با نامحرم
شوخى با محارم
چت کردن
گفت و گو با زنانی که با آب و تاب و صداى نازک سخن مى گویند!
پرسش. آیا صحبت کردن زن با مرد نامحرم که به نیت خیر و یا براى درس باشد، اشکال دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد.[1]
تبصره. گفت و گو با جنس مخالف اگر ادامه یابد، به طور معمول زمینه علاقه را ایجاد مى کند. از این رو لازم است کنترل شود.
پرسش. آیا صحبت کردن با کسى که قصد داریم در آینده با او ازدواج کنیم، گناه است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.[2]
پرسش. آیا زن در هنگام صحبت کردن با مرد نامحرم، حتما باید صداى خود را تغییر دهد و مردانه صحبت کند؟
همه مراجع (به جز فاضل): خیر، این کار لازم نیست؛ ولى نباید لحن صداى خود را نیز نازک نماید، به طورى که مرد را تحریک کند.[3]
آیه اللّه فاضل: خیر، این کار لازم نیست؛ ولى بنابر احتیاط واجب نباید صداى خود را نیز نازک نماید، به طورى که مرد را تحریک کند.[4]
پرسش. آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.[5]
تبصره. اگر جنس مخالف دختر جوان باشد، بهتر است به او سلام نکند تا از لغزش در گناه در امان باشد.
پرسش. آیا در گفت وگوى زن و مرد نامحرم، فرقى بین گفت وگوى مستقیم و از راه دور (مانند اینترنت و تلفن) هست؟
همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتى در حکم نمى کند و در هر دو مورد، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.[6]
پرسش. نامه نگارى با نامحرم و طرح مسائل شهوانى از طریق ایمیل و یا چت، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: طرح مسایلى که باعث ایجاد فتنه و فراهم آمدن زمینه فساد است، اشکال دارد.[7]
پرسش. شوخى کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر با قصد لذت [جنسى] باشد یا بترسد که به گناه بیفتد، جایز نیست.[8]
پرسش. آیا شوخى کردن با محارم خود جایز است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت جنسى و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد.[9]
پرسش1. چت (Chat) در اینترنت به صورت گفتارى و یا نوشتارى با جنس مخالف ـ با این شرط که از حدود شرعى خارج نشویم (مثلاً براى تبادل نظر) ـ چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.[10]
تبصره. اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفت وگو با او [هر چند بدون قصد لذت هم باشد] ترک شود.
پرسش2. حکم چت کردن با شخصى را که از جنسیت او بى اطلاعیم، بفرمایید؟
همه مراجع: اگر ترس افتادن به حرام باشد، جایز نیست.[11]
پرسش3. چت کردن با اشخاص مختلف، به انگیزه پیدا کردن فرد مورد نظر براى ازدواج با او، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.[12]
تبصره. فرض مسئله جایى است که شخص براى ازدواج آمادگى داشته باشد.
پرسش3. چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبت هاى تحریک آمیز با آنان، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: حرام است.[13]
گفت و گو با زنانی که با آب و تاب و صداى نازک سخن مى گویند!
پرسش . برخى از زنان هنگام صحبت کردن، با آب و تاب و صداى نازک سخن مى گویند؛ آیا مرد نامحرم مى تواند به سخنان او گوش دهد و با او صحبت کند؟
همه مراجع: اگر تلذّذ و یا ترس افتادن به گناه در میان باشد، گوش دادن به سخنان آنان جایز نیست.[14]
[1]. امام، استفتائات، ج3، نظر، س52؛ بهجت، توضیح المسائل، م1936؛ مکارم، استفتائات، ج1، س819؛ تبریزى، استفتائات، 1622؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، ص1673؛ نورى، استفتائات، ج2، س656؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، 1718؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1145؛ العروة الوثقى، ج2، (النکاح) م3؛ سیستانى، sistani.org، اینترنت، س20 و 19؛ دفتر: وحید.
[2]. با استفاده از منابعى که در عنوان «گفتگو با نامحرم» آمده است.
[3]. صافى، هدایه العباد، ج2، النکاح، م29؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج3، (النکاح)، م29؛ نورى، مکارم و امام، تعلیقات على العروة، ج2، (النکاح)، م39؛ دفتر: وحید، تبریزى، بهجت و خامنه اى.
[4]. فاضل، تعلیقات على العروة، ج2، النکاح، م39.
[5]. العروة الوثقى، ج2، النکاح، م39 و 41.
[7]. امام، استفتائات، ج3، سوالات متفرقه، س127؛ دفتر: همه مراجع.
[6]. امام، استفتائات، ج3، نظر، س52؛ بهجت، توضیح المسائل، م1936؛ مکارم، استفتائات، ج1، س819؛ تبریزى، استفتائات، 1622؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، ص1673؛ نورى، استفتائات، ج2، س656؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، 1718؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1145؛ العروة الوثقى، ج2، (النکاح) م3؛ سیستانى، sistani.org، اینترنت، س20 و 19؛ دفتر: وحید.
[8]. العروة الوثقى، ج2، النکاح، م31 و 39؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1720.
[9]. العروة الوثقى، ج2، النکاح م32.
[10]. امام، استفتائات، ج3، نظر، س52؛ بهجت، توضیح المسائل، م1936؛ مکارم، استفتائات، ج1، س819؛ تبریزى، استفتائات، 1622؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، ص1673؛ نورى، استفتائات، ج2، س656؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، 1718؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1145؛ العروة الوثقى، ج2، (النکاح) م3؛ سیستانى، sistani.org، اینترنت، س20 و 19؛ دفتر: وحید.
[11]. دفتر: همه مراجع.
[12]. دفتر: همه مراجع.
[13]. دفتر: همه مراجع.
[14]. خامنه اى، استفتاء، س 678 و 684؛ صافى، هدایه العباد، ج2، النکاح، م29؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج3، (النکاح)، م29؛ نورى، مکارم و امام، تعلیقات على العروة، ج2، (النکاح)، م39؛ دفتر: بهجت، تبریزى، وحید و فاضل.
- چهارشنبه ۳ دی ۹۳
- ۲۳:۱۶
- ۱۴۶۷
- ۲