مسخره کردن و دست انداختن دیگران به نامهای مختلف از قبیل طنز، جوک و غیره پدیدهای نا به هنجاری است که از نظر قرآن و شرع، رفتاری مذموم و نکوهیده شمرده شده است.
آیا ما میتوانیم با گناه، ادخال سرور بکنیم؟
ما میتوانیم یک لطیفه بگوییم و بدی را تمسخر بکنیم . مثلاً ما میتوانیم تکبر را در شخصی به نمایش در بیاوریم و تکبر را به استهزاء بکشانیم ولی نمیتوانیم آن فرد را مسخره کنیم.
نمیتوان به کسی اجازه گناه داد
گناه غیبت، تمسخر و مردم آزاری دو تا گناه است. یکی حقالناس است و یکی حق الله. من نمیتوانم اجازه گناه به کسی بدهم. نمیتوانم به کسی اجازه بدهم که در تلویزیون ادای من را در بیاورد. چون حق الله است. من از طرف خدا نمیتوانم به کسی مجوز گناه بدهم.
مثلاً خدا گفته دروغ در جایی جایز است که جان یک انسان در خطر است. ولی من نمیتوانم برای هزار تومان دروغ بگویم و اسم آنرا دروغ مصلحتی بگذارم. مثلاً فرض کنیم فرد اجازه میدهد که پشت سر او غیبت یا تمسخرش کنیم، حالا او از حق خودش گذشت اما پس خدا چه؟
خطر مسخره کردن از خیلی از خطرها جدیتر است
ما مسخره کردن را ساده میگیریم در حالی که مثلاً چاقو کشیدن برایمان مسئلهی بسیار بزرگی است. در حالی که اگر چاقو به جسم میخورد، مسخره کردن همچون چاقویی است که به روح انسان میخورد. اگر کسی را مار بگزد، همه تعجب میکنند و ابرو بالا میاندازند در حالی که نیش زدن خود انسان از مار بدتر است. کشتن امر بسیار مهمی است در حالی که ما با زبان خود، ممکن است افراد را بکشیم. بنا بر این مسخره کردن خیلی مهم است.
مسخره کردن در نگاه قرآن کریم
در آیات قرآن از یک ناهنجاری به نام استهزا به معنای مسخره کردن دیگران سخن به میان آمده است. سید حسن مصطفوی در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن با توجه به ریشه هزء که به معنای تحقیر است مینویسد که استهزاء یعنی انسان با هر وسیلهای، دیگری را تحقیر کند و در طلب آن باشد. (ج11،ص256)
در کتابهای اخلاقی، استهزا را مسخره کرده افراد یا برخی امور دانستهاند که به وسیله گفتار یا کردار، مانند اشاره با چشم و دیگر اعضای بدن به قصد تحقیر و توهین به دیگران صورت میگیرد، گاهی نیز با اهدافی دیگر مانند فراهم کردن زمینه خوشحالی و سرور خود و دیگران، یا تقویت روحیه خود و تضعیف روحیه دشمن، یا برای جبران کمبود شخصیت، ارضای روحیه دیگر آزاری و مانند آن انجام میپذیرد. (معراج السعاده، نراقی ،ص502) البته در مواردی نیز از این روش به هدف مجازات و یا تنبیه و یا تربیت فرد و یا جامعهای استفاده میشود که در این صورت به نظر برخی از مفسران امری پسندیده و ممدوح میباشد. (الفرقان ،ج26 ،ص244)
این مفهوم در آیات قرآنی با واژگان دیگری چون سخریه، ضحک، غمز، لمز و همز بیان شده است.
خطرات مسخره
مسخره یک گناه کلیدی است و مادر چندین گناه دیگر همچون اختلاف افکنی ، غیبت ،تهمت و ...هم هست. چون دو رفیق وقتی همدیگر را مسخره کنند، رفاقتشان از بین خواهد رفت و وحدتشان تبدیل به کینه میشود. فرد با مسخره کردن عیب دیگری را به مردم نشان میدهد. مسخره کردن فرد پشت سر دیگری در حقیقت غیبت او هم هست. قرآن در مورد افراد مسخره کننده میفرماید: «لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ» (آل عمران/178)
عذاب مهین مثل ریختن لجن و کثافت روی سر کسی که موجب توهین و جسارت میشود. عذاب فردی که دیگری را مسخره میکند مهین است و شاید دلیلش همین باشد که او در دنیا به دیگران توهین میکرده است.
هشداری بیشتر برای خانمها
قرآن بعد از این که به مردم میگوید که همدیگر را مسخره نکنند، میگوید: خانمها شما هم همدیگر را مسخره نکنید. «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ» (حجرات/11) گفتن «نِساءٌ» لزومی نداشت، چون قوم شامل زنان هم میشود. اما چون نیش زدن و مسخره کردن در بین زنان بیشتر است، نساء را به صورت خصوصی هم آورده است. مثل این که انسان همهی بدنش را یک بار صابون بزند و دوباره فقط سرش را صابون بزند به این معناست که سر به صابون بیشتری احتیاج دارد.
با کسی که مسخره میکند چه کنیم؟
قرآن میفرماید: اگر کسی شما را مسخره میکند، رابطهتان را قطع کنید : «لا تَتَّخِذُوا الَّذینَ اتَّخَذُوا دینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً»(مائده/57) یعنی با کسی که دین شما را به بازی و مسخره گرفته است باید برخورد بکنید.
خطر مسخره کردن
قرآن میفرماید: برای چه مسخره میکنید؟ «لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ» (حجرات/11) «تَلْمِزُوا» از <لمز> است که در آیهی «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» (همزه/1) «لُمَزَةٍ» هم آمده است. یعنی قرآن وقتی میخواهد بگوید دیگری را مسخره نکنید میگوید: خودتان را مسخره نکنید.
چون آدم، خودش را مسخره نمیکند، میخواهد بگوید: شما در واقع یکی هستید و اگر دیگری را مسخره کنید، گویی خودتان را مسخره کردهاید.
دلیل آن این است که اگر شما 16 درجه من را دوست داشته باشی و من شما را مسخره کنم، من را 10 درجه دوست خواهی داشت. من به خیال خودم شما را سبک کردهام ولی در واقع محبوبیت خودم را نزد شما کم کردهام.
تحقیر و تمسخر چه می کند؟!
در روایات معصومین علیهم السلام نیز، کسانی که مؤمنان را تحقیر و تمسخر میکنند با تعابیر تندی مورد خطاب قرار گرفتهاند.
نزول عذاب
امام سجاد علیهالسلام: وَ الذُّنُوبُ الّتی تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغیِ وَ التَطاوُلُ عَلَی النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم؛ گناهانی که باعث نزول عذاب میشوند، عبارت اند از: ستم کردن شخص از روی آگاهی، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره کردن آنان.
جنگ با خدا
در حدیث قدسی آمده است: خداوند به کسانی که مؤمنان را بیازارند اعلان جنگ میدهد:
عن أبی عبد اللّه ـ علیهالسلام ـ قال: قال اللّه عزّ و جلّ: لِیَأذَنْ بِحَرْبٍ مِنّی، مَنْ اذَلَّ عَبْدِیَ الْمُؤمِنَ وَ لِیَأمَنْ مِنْ غَضَبی مَنْ اکْرَمَ عَبْدِیَ الْمُؤمِنَ. از امام صادق -علیهالسلام- آمده است که خداوند عزّ و جلّ فرمود: کسی که بنده مؤمن مرا خوار شمارد باید بداند که خداوند با او در جنگ است و کسی که بنده مؤمن مرا تعظیم و تکریم کند بی شک از غضب من در امان است.
ذلیل میشوید
رسول خدا -صلّی اللّه علیه و آله- فرمود:و من اذلّ مؤمنا اذلّه اللّه.... کسی که مؤمنی را خوار شمارد خدا او را ذلیل خواهد کرد.
برخورد خداوند با مسخره کننده
پیامبر صلی الله علیه و آله: اِنَّ المُسْتَهْزِئینَ یُفْتَحُ لاَِحَدِهِمْ بابُ الجَنَّةِ، فَیُقالُ: هَلُمَّ! فَیَجیءُ بِکَرْبِهِ وَ غَمِّهِ فَاِذا جاءَ اُغْلِقَ دونَهُ، ثُمَّ یُفْتَحُ لَهُ بابٌ آخَرُ... فَما یَزالُ کذلِکَ حَتّی اِنَّ الرَّجُلَ لَیُفْتَحُ لَهُ البابُ فَیُقالُ لَهُ: هَلُمَّ هَلُمَّ فَما یَأْتیهِ؛
درِ بهشت، به روی یکی از مسخره کنندگان باز میشود و به او گفته میشود: «بیا!». او با وجود سختی و اندوهی که دارد، جلو میرود و چون آمد، در به رویش بسته میشود. سپس در دیگری به رویش باز میشود... و این کار، مرتباً تکرار میشود تا جایی که در به رویش باز میگردد و گفته میشود: «بیا، بیا!»؛ امّا او دیگر جلو نمیرود.
فرآوری : زهرا اجلال
بخش قرآن
- پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳
- ۱۲:۴۶
- ۲۱۵۸
- ۰