فرزندان ما برای مان از ارزش فوق العاده ای برخوردارند و هر کاری برای آنها انجام می دهیم تا به بهترین نحو تربیت شوند و بهترین زندگی را داشته باشند .
اما به نظر می آید که یک عامل بسیار مهم در نگاه برخی از والدین مظلوم شناخته شده و آن طور که باید نسبت به آن توجه ویژه نمی شود.
اسلام نوع شیر را در کیفیت پرورش کودک مؤثر می داند .
از این رو توصیه می کند که در موقع انتخاب همسر که مادر آینده فرزندتان خواهد بود ،
اولا: زن عاقل و زیبا و خوش اخلاق و سالم و نیرومند را انتخاب کنید تا فرزندانی زیبا و نیرومند و هوشمند و خوش اخلاق داشته باشید .
ثانیاً: تأکید می کند که تا حد امکان کودک از شیر مادر تغذیه شود .
ثالثاً: می گوید اگر ناچار شدید برای فرزندتان دایه بگیرید دقت کنید عاقل و زیبا و خوش اخلاق و سالم باشد ، چون شیر به هر حال ، در کیفیت پرورش کودک تأثیر دارد .
علاوه بر آثار تغذیه بعد از تولد می توان به تاثیرات آن در دوران بارداری و حتی پیش از بارداری نیز اشاره نمود . و نه تنها باید به تغذیه کودک دقت نمود بلکه نوع تغذیه پدر ومادر نیز در این امر دخیل است .
چنانچه زمان ارتباط پدر ومادر و تولید مثل نیز می تواند در چگونگی احوال فرزند به وجود آمده تاثیر گذار باشد .
از این رو اسلام تاکید دارد که هنگام شیر دادن به نوزاد، مادر با آرامش و به دور از اضطراب و استرس و در شرایط مناسب قرار گیرد.
امروزه ثابت شده که هورمون های حاصل از استرس در بدن مادر می تواند بر محتوای شیر مادر تاثیر گذار باشد . بنابراین بهتر است که در هنگام شیر دادن، موارد زیر رعایت شود:
1. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: «دقت کنید که چه کسی فرزندان شما را شیر میدهد زیرا کودک با همین وضع پرورش مییابد.»[1]
2. مادر رو به قبله باشد.
3. در مکان غصبی نباشد.
4. با طهارت و وضو باشد تا فرزند سعادتمند دنیا و آخرت قرار گیرد.
شیخ مرتضی انصاری دزفولی، صاحب کتابهای «رسائل» و «مکاسب» که جزء درسهای حوزههای علمیه میباشند،از علما و مراجع برجستهی شیعه بود و مادرش دانشمند و اهل زهد و تقوی بود. روزی به مادرش گفتند: فرزندت به درجهی عالی ازعلم و تقوی رسیده است. مادرش در پاسخ گفت: من در انتظار آن بودم که فرزندم ترقّی بیشتری داشته باشد زیرا من به او شیر ندادم مگر آنکه با وضو بودم و حتی در شبهای سرد زمستان، بدون وضو او را شیر ندادم.
5. زبانش مدام در حال ذکر و تلاوت قرآن و دعا باشد و از سخنچینی و غیبت به طور جدّی پرهیز و دوری کند.
6. شیر مادر باید از راه پاک و حلال باشد و هر لقمهای را نخورد .
به طور مثال، اسب، حیوان باهوشی است.این حیوان هنگامی که در حالت گرسنگی در چراگاه رها میشود یا علوفههای سبز و تازه جلوی او گذاشته میشود، اول آنها را بو میکند،اگر سالم، بیضرر و بیخطر بود و دارای سمّ نبود آنها را میخورد و گرنه هرگز فریب ظاهر غذا را نمیخورد و این عمل برای هر لقمهای تکرار میشود.لذا رسالت پدران در این زمینه سنگین است و زن و فرزند امانت الهی هستند که باید به سلامت روحی و معنوی آنان توجه جدّی شود و پدران دقت کنندکه در قیامت، از کسانی نباشند که به عنوان خیانت در امانت معرفی شده و در عذاب الهی گرفتار آیند.
پدران باید در کسب حلال دقت کنند و از مال حرام یا مخلوط به حرام پرهیز کنند و برای پاک نمودن اموالشان، یک روز را به عنوان «سال خمسی» تعیین نمایند.
مادران هرگز به شوهران خود اجازه ندهند که لقمهی حرام وارد زندگیشان شود زیرا لقمهی حرام، سبب انحراف انسان از مسیر رسیدن به خداوند میگردد.
از همینرو، حضرت امام حسین (علیه السلام) در کربلا فرمود:
«زینب جان! علت اینکه دشمنان حرفهایم را نمیپذیرند آن است که شکمهایشان پر از حرام شده است.»
از این کلام نورانی معلوم میشود که خوردن حرام، انسان را تا سر حدّ کشتن اولیاء الله پیش میبرد. بنابراین مواظب لقمههای خود و فرزندان خود باشیم.
امام باقر (علیه السلام) فرمود : برای شیر دادن فرزندتان از زنان پاکیزه ( با دایم الوضو ) استفاده کنید ، زیرا شیر سرایت دهنده است .[2]
قرآن کریم نیز سفارش نموده :ای کسانی که ایمان آوردهاید از رزق و روزی پاک و حلال بخورید. [3]
اگر لقمه، حلال و پاکیزه باشد، ثمره و نتیجهاش لطافت قلب و تقویت آثار روحانی، معنوی و الهی است ولی اگر لقمهی انسان از حرام باشد،
نتیجه و ثمرهاش قساوت قلب و میل و گرایش به دنیا، شهوات، امور پست و شیطانی و محرومیت از معنویات و سعادت اخروی خواهد بود.
- سه شنبه ۳ دی ۹۲
- ۰۹:۳۰
- ۱۱۵۲
- ۲