از نظر اسلام در حفظ حریم در ارتباط با نامحرم فرقی بین
محیط واقعی و محیط مجازی نخواهد بود وارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو
نامحرم است وچون کسی به آنجا راه ندارد ، بنابراین محل اشکال است.البته با
توجه به احکام و متون اسلامی اگر خوف افتادن به حرام و قصد لذت بردن در
میان نباشد،اشکالی وارد نیست .در تشخیص خوف و قصد لذت انسان خود مهمترین
قاضی خویش است و از وضع خویش آگاه است .
باید توجه داشته باشیم گاه در شروع ارتباط با نامحرم هیچ قصد و احساس گناهی در میان نیست ولی چه بسا همین هم صحبتی ها غرایز جنسی افراد را تحریک کرده و یک الفت و محبت شهوانی بین
مرد و زن ایجاد می شود واین نقطه ی آغاز انحراف و فساد است.بنابراین بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند وچنانچه قصد بالا بردن آگاهی های خود را دارد ترجیحا به همجنسان خود مراجعه کند.
شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم
با توجه به اینکه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص بین جوانان شده است،یکی از مهمترین مسائلی که این روزها جامعه ما را تهدید می کند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است.
البته ارتباط در این فضا (چت کردن) فی نفسه اشکالی ندارد اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست چون شیطان وعده داده است بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد دست برندارد.به نظر می رسد پرداخت هرچه بیشتر و جامع تر به این موضوع از ضرورت های جامعه امروز علی الخصوص در دانشگاه ها و محیط های مذهبی می باشد چرا که با عباراتی نظیر اینکه ؛فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت
آداب برخورد حضوری را در آن لزوم نمی دانند ،بسیاری از انحرافات شکل گرفته است .
احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف؛با عدم امن از افتادن به گناه اگرچه به کشیده شدن به آن حرام است.
حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاع هستیم را بفرمائید.در صورت اطمینان از جنسیت چطور؛
در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .
حکم نامه نگاری و یا چت کردن با نامحرم در اینترنت؛با خوف وقوع در حرام جایز نیست
چت کردن برای افراد متاهل چه حکمی دارد
صرف حرفهای معمول؛چنانچه همراه با التذاذ نباشد و موجب خوف وقوع در حرام هم نباشد مانعی ندارد.
راهکارها
در فرهنگ دینی، اسلام به ما توصیه می کند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از این گونه امور آزاد گرداند؛ هنگامی هم که فرد به سن رشد و بلوغ می رسد، با مشورت بزرگان و خانواده، مقدمات امر مقدس ازدواج را فراهم ساخته، و محبت های صادقانه خویش را در کانون گرم خانواده بارور سازد و بقیه ذهن خویش را از شهوات منصرف و به کارهای عقلایی و شرعی مشغول شود.
علت اینکه چرا اینقدر در مورد این مسائل سفارش شده، این است که یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود.
بروز و ظهور و غلبه غریزه ی شهوانی هم در انسان به صورت پلکانی و تدریجی هست، و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خودش میرسه.
وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ
بررسی و ریشه یابی بسیاری از گناهان و جنایات که هر روز در جوامع مختلف
رخ می دهد نیز نشان دهنده همین موضوع است که از مسائل ناچیز و عادی آغاز شده اند.
جلوگیری از وسوسه های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است چون هنوز موقعیت شیطان و غرایز شهوانی ضعیف است، ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آنها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی و غرایز شهوانی خواهد شد. و در آن صورت مقاومت مشکل تر خواهد شد. به عبارتی همیشه پیش گیری راحت تر از درمان است.
به همین جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمینه های آن نیز جلوگیری به عمل آورد، مثلاً مردها را از نشستن در جای زن قبل از سرد شدن، نهی نمود.
و یا به زن ها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمی و ملاطفت نشان ندهند.
پیام قرآن، آزادی از هر قید و بند و عبودیتی، جز عبودیت خداوند متعال است و این، معنایی وسیع دارد که هر کس به سنت و سیره عملی اسلام دقت کند، و آن را با سیره ظلمی که تمدن غرب در بین افراد جامعه و طبقات آن اعمال می کند، مقایسه نماید، به خوبی درک می کند که اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسیر هوا و هوس و جاه طلبی ها کرده است.
دین مبین اسلام، نیازها و غرایز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوی روش های صحیح، راهنمایی و با هر عاملی که به شخصیت و کرامت انسان ضربه بزند، مقابله کرده است. از جمله غرایز طبیعی انسان، خواسته جنسی اوست که دین اسلام در بین مکتب های مختلف، روشی معتدل و معقول برای هدایت این غریزه به راه صحیح و درستـ ارایه کرده است.
انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت کند تا با بصیرت و آگاهی و عدم توجیه و عذر تراشی، عامل به وظایفمون بوده و جزء بندگان پرهیزکار او باشیم.
الهی آمین
منبع: افسران جنگ نرم
باید توجه داشته باشیم گاه در شروع ارتباط با نامحرم هیچ قصد و احساس گناهی در میان نیست ولی چه بسا همین هم صحبتی ها غرایز جنسی افراد را تحریک کرده و یک الفت و محبت شهوانی بین
مرد و زن ایجاد می شود واین نقطه ی آغاز انحراف و فساد است.بنابراین بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند وچنانچه قصد بالا بردن آگاهی های خود را دارد ترجیحا به همجنسان خود مراجعه کند.
شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم
با توجه به اینکه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص بین جوانان شده است،یکی از مهمترین مسائلی که این روزها جامعه ما را تهدید می کند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است.
البته ارتباط در این فضا (چت کردن) فی نفسه اشکالی ندارد اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست چون شیطان وعده داده است بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد دست برندارد.به نظر می رسد پرداخت هرچه بیشتر و جامع تر به این موضوع از ضرورت های جامعه امروز علی الخصوص در دانشگاه ها و محیط های مذهبی می باشد چرا که با عباراتی نظیر اینکه ؛فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت
آداب برخورد حضوری را در آن لزوم نمی دانند ،بسیاری از انحرافات شکل گرفته است .
احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف؛با عدم امن از افتادن به گناه اگرچه به کشیده شدن به آن حرام است.
حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاع هستیم را بفرمائید.در صورت اطمینان از جنسیت چطور؛
در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .
حکم نامه نگاری و یا چت کردن با نامحرم در اینترنت؛با خوف وقوع در حرام جایز نیست
چت کردن برای افراد متاهل چه حکمی دارد
صرف حرفهای معمول؛چنانچه همراه با التذاذ نباشد و موجب خوف وقوع در حرام هم نباشد مانعی ندارد.
راهکارها
در فرهنگ دینی، اسلام به ما توصیه می کند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از این گونه امور آزاد گرداند؛ هنگامی هم که فرد به سن رشد و بلوغ می رسد، با مشورت بزرگان و خانواده، مقدمات امر مقدس ازدواج را فراهم ساخته، و محبت های صادقانه خویش را در کانون گرم خانواده بارور سازد و بقیه ذهن خویش را از شهوات منصرف و به کارهای عقلایی و شرعی مشغول شود.
علت اینکه چرا اینقدر در مورد این مسائل سفارش شده، این است که یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود.
بروز و ظهور و غلبه غریزه ی شهوانی هم در انسان به صورت پلکانی و تدریجی هست، و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خودش میرسه.
وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ
بررسی و ریشه یابی بسیاری از گناهان و جنایات که هر روز در جوامع مختلف
رخ می دهد نیز نشان دهنده همین موضوع است که از مسائل ناچیز و عادی آغاز شده اند.
جلوگیری از وسوسه های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است چون هنوز موقعیت شیطان و غرایز شهوانی ضعیف است، ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آنها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی و غرایز شهوانی خواهد شد. و در آن صورت مقاومت مشکل تر خواهد شد. به عبارتی همیشه پیش گیری راحت تر از درمان است.
به همین جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمینه های آن نیز جلوگیری به عمل آورد، مثلاً مردها را از نشستن در جای زن قبل از سرد شدن، نهی نمود.
و یا به زن ها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمی و ملاطفت نشان ندهند.
پیام قرآن، آزادی از هر قید و بند و عبودیتی، جز عبودیت خداوند متعال است و این، معنایی وسیع دارد که هر کس به سنت و سیره عملی اسلام دقت کند، و آن را با سیره ظلمی که تمدن غرب در بین افراد جامعه و طبقات آن اعمال می کند، مقایسه نماید، به خوبی درک می کند که اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسیر هوا و هوس و جاه طلبی ها کرده است.
دین مبین اسلام، نیازها و غرایز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوی روش های صحیح، راهنمایی و با هر عاملی که به شخصیت و کرامت انسان ضربه بزند، مقابله کرده است. از جمله غرایز طبیعی انسان، خواسته جنسی اوست که دین اسلام در بین مکتب های مختلف، روشی معتدل و معقول برای هدایت این غریزه به راه صحیح و درستـ ارایه کرده است.
انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت کند تا با بصیرت و آگاهی و عدم توجیه و عذر تراشی، عامل به وظایفمون بوده و جزء بندگان پرهیزکار او باشیم.
الهی آمین
منبع: افسران جنگ نرم
- چهارشنبه ۸ مرداد ۹۳
- ۱۱:۰۸
- ۱۸۳۷
- ۳