گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

حکم شرعی خرید و فروش سگهای تزئینی

  • ۳۶۵۸ نمایش
  • متأسفانه دیده شده بعضی از افراد جامعه به دلایلی حیوانات را در خانه ای که زندگی می کنند، نگهداری می کنند. در این میان افرادی به نگهداری سگ نیز می پردازند و همین امر موجب شده تا گروهی به دنبال خرید و فروش سگ پرداخته و نان‌شان را از این راه در آورند. گذشته از به مخاطره انداختن سلامت جسمانی و بهداشت روانی اعضای خانه و مزاحمت برای همسایگان، حکم فقهی و شرعی آن را از مراجع عظام تقلید سؤال نمودیم که سؤال و پاسخ آن را می توانید در زیر مشاهده کنید.

    سؤال :خرید و فروش سگ تزئینی چه حکمی دارد؟

    آیت الله مکارم شیرازی: خرید و فروش آن جایز نیست.

    آیت الله حسین مظاهری: حرام است.

    آیت الله حسینی زنجانی: از نظر شرعی جایز نیست.

    آیت الله محقق کابلی: سگ حیوان نجس است و اسباب زینت نمی تواند باشد. تنها خرید و فروش سگ گلّه یا سگ نگهبان خانه و باغ و زراعت اشکال ندارد؛ خرید و فروش بقیه سگ ها جایز نیست.

    منبع: مشرق نیوز، به نقل از  خبرگزاری سازمان ملی جوانان (برنا)

    توضیح تکمیلی گناه شناسی :

    1. سگ به اتفاق و اجماع قاطع فقهای اسلام نجس است و البته معامله عین نجاست حرام می باشد. مگر در سه موردی که در روایت آمده (سگ گله، سگ شکاری، سگ نگهبان) هر چند که برخی از فقهای عظام بر اساس مبانی خاصی که دارند اگر دلیل عقلانی برای معامله عین نجاست وجود داشته باشد این معامله عین نجاست را حرام نمی دانند. مثلاً مدفوع حیوانات حرام گوشت که خون جهنده دارند و یا مدفوع انسان نجس است و معامله آن حرام می باشد ولی وقتی کاربرد باغبانی (عقلانی) دارد معامله آن اشکال ندارد.

    2. با این وجود کسی که از راه معامله سگ کسب درآمد می کند، یقینا پولی که بدست می آورد مصداق مال . لقمه حرام است و در روز قیامت باز خواست خواهد شد؛ به چند جهت از جمله معامله حرام، خوردن مال حرام و حق الناس (چون مالک پولهایی که از راه  بدست آورده نمی شود!!)

    اما خریدار سگ نیز در روز قیامت  از چند جهت باز خواست خواهد شد از جمله: معامله حرام، به هدر دادن مال (اسراف) و خرج مال در راه حرام!!

    پناه بر خدا

    سلام....دوستان خیلی از مسایل رو علت خوب وبدش ویا جواب خیلی از این سوالات رو غیر از خدا هیچ کس نمیدونه...ماها فکر میکنیم فقط هر چیزی که با چشم میبینیم یا توسط علم ثابت شده باید پذیرفته بشه...اما خیلی از علوم هستن که درک وفهمش برای همه امکان پذیر نیست....تا جاییکه شنیدم ودر احادیث معتبر هم امده..جن وشیطان به هر شکلی در میاد حتی سگ وخوک...اما فرشته ها هم به هر شکلی در میان غیر از سگ وخوک..شاید ما که یکی از مخلوقات خداییم فقط از نظر بهداشتی به این مسئله نگاه و حساسیت نشان میدیم...اما بهداشت روحی وروانی و مسائل دیگه رو نمیبینیم ...ونمیتونیم درک کنیم.حتی در کشورهای غربی هم به این نتیجه رسیدن روابط عمیق با حیواناتی مانند سگ رو در طولانی مدت صلاح نمیدونن واز نظر روانشناسی باعث فاصله افتادن بین افراد جامعه میدانند...از اینرو خدای مهربان که خالق همه موجوداته بهتر از همه صلاح بندگانش رو میدون( مثل یک کارخانه دار که طرز مصرف ونکات ایمنی محصولاتش رو برای مصرف کنندگان تولیداتش بازگو میکنه )...و هرچیزی رو که دستور داده بدون شک خیری برای ما بندگانش هست....مانند سایر دستورات واحکامش ....حالا هرکسی تاجاییکه بتونه عمل به احکام الهی بکنه سودش به خودش میرسه... 
    خوشحالم از اینکه دل بزرگی دارم تا بتونم به تمام آفریده های خدا،احترام بزارم پ دوستشون بدارم ،بابت این قلب خدا رو سپاس میگم .امیدوارم شما هم موفق باشید .
    و همچنین
    و اما دوست داشتن آفریده های خدا با قبول کردن حکم نجاست آنها هیچ منافاتی نداره

    و اینکه اگر ممکنه سوره و آیه ایی از نجس بودن سگ نوشته به من معرفی کنید ،راه و منبع من قرآنه و قطعا موثق تر از هر سخنی قرآنه .
    میخوام بدونم کجای قرآن از نجاست آفریده های خدا گفته ؟؟!!!!!
    احکام اسلام منحصراً از قرآن کریم استفاده نمی‌شود، بلکه احادیث پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) و سنت و سیرۀ آن بزرگواران نیز از منابعی است که احکام و دستورات شرعی از آنها استفاده می‌شود. بسیاری از جزئیات احکام در قرآن نیامده ولی در کلام معصومان(ع) به آن اشاره شده است، به عنوان مثال تعداد رکعات نماز در قرآن نیامده ولی با توجه به احادیث و سنت پیامبر(ص) همۀ مسلمانان جهان در تعداد رکعات نماز اختلافی ندارند. بنابراین، اگر نجاست سگ در قرآن نیامده اما با توجه به روایات و احادیث، نجاست آن ثابت شده است.
    تبیین و تفسیر آن را به پیامبر اکرم (ص) و به دنبال آن، امامان معصوم (ع) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»(24) یعنی ای پیامبر ما ذکر بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را بر ایشان نازل شد (قرآن) تبیین و تفسیر نمایی و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بیان فرموده، از سخنان پیامبر(ص) و امامان(ع) اطاعت کنیم:«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(25) یعنی ای مردم هر چه را رسول الله(ص) به شما دستور داد ، اجرا کنید و هر چه را نهی کرد باز ایستید. اگر پیامبر اکرم (ص) مى فرمایند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»(26) ، من دو چیز گرانبها را در میان شما به امانت مى گذارم که این دو از هم جدا نمى شوند «إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً»، اگر به هر دوى آنها تمسک کردید هلاک نمى شوید. سرّ این فرمایش پیامبر اکرم (صلّى الله علیه وآله وسلّم) این است که تمام آنچه ما به آن احتیاج داریم در نصّ و ظاهر قرآن نیامده است و ما باید در کنار قرآن روایات پیامبر(ص) و ائمه(ع) را در نظر بگیریم. اما اگر گفتیم یکى را قبول داریم، اگر گفتیم «حَسبُنا کِتابُ الله»، و عترت را رها کردیم، ضمانتى براى هدایت ما نخواهد بود. این دو چیز را باید با هم داشته باشیم تا بتوانیم به هدایت برسیم.(27)
    مطالعه بیشتر http://www.mashreghnews.ir


    پاسختون اصلا قابل درک نبود و منطقی نبود و به جای جواب دادن صحیح بندگی رو زیر سوال میبرید .متاسفم
    وقتی مراجع تقلید که وظیفتون اطاعت از آنهاست  و آنها هم احکام را از قرآن و احادیث معصومین میگیرند
    و بالاتفاق همه مراجع  و فقهای شیعه از زمان معصومین فتوا به نجاست سگ داده اند و حتی علمای غیر شیعه

    وقتی نمی توانید یا نمی خواهید بپذیرید سگ نجس است بندگیتان شدیدا زیر سؤال است.
    چطور میشه آفریده خداوند نجس باشه ؟؟؟؟؟
    مگه غیر از اینه که هر نجاستی باعث گسترش مریضی میباشد ؟
    چطور من با وجود 20 سال زندگی با سگها حای از سرماخوردگی هم در امان بودم
    سگم از 10 سالگی تا الان همیشه کنار من و خانواده ام بوده.همه ما موظفیم که به تمام آفریدگان خدا احترام بزاریم و از زدن برچسب به اونها دوری کنیم
    این چه سوالیه ؟؟
    خدا سیاه و سفید و نجس و پاک و ... آفریده
    اصل بندگیه که شماها ندارید
    سوال غلط ناخودآگاه جواب غلط خواهد داشت. ما چیزی به نام سگ نزیینی نداریم. اینها سگ های نگهبان هستند که از نژاد های مختلف هستند. نگاهبانی از جسم و روح آدمی. در هیچ کجا ندیدم نگاهبانی معنایی خاص داره. اینا مفاهیم قابل تفسیری هستند.و اساسا تفسیر در دین بخش جداناپذیر فقه. مثل دیه زن و مرد یا غیر مسلمان. در همین استفتاء هایی که آوردن دو نفر میگن جایز نیست. دو نفر میگن حرام است. شاید افرادی هم باشند که بگن اشکالی ندارد.یا در آینده بگویید. مثل داشتن غلام و برده. در گذشته حضرت پیامبر و ائمه غلام و کنیز داشتن. آیا الان مراجعه تقلید ما غلام کنیز دارند یا اصلا با مقام انسانی انسان مدرن جور در میاد. که فردی رو به غلامی بگیرند.
    در مورد زکات حضرت علی بر اسب یا شتر هم زکات بست که دقیقا یادم نیست. ما آلان پنج وعده نماز رو کردیم سه وعده به علت تنگی وقت و سهولت اجماع در وعده نماز کردیم در فقه جعفری.
    پس میشوند تفسیر به زمان و مکان کرد و نگاهبانی رو به روحی تامییم داد تازه اکثر این سک ها از نژاد های نگهبان هستند واقعا. سگ شینلو یا هاسکی نگاهبان نیست چیه؟
    درذضمن زمان های قدیم شمشیر بر کمر می بستن که وسیله دفاع بود حالا ببندی نیرو انتظامی به جرم قمه کشی مبگیرتت.
    با سلام
    سگ دو سه کیلویی که اندازه توپ فوتباله و شبها بغل صاحبش میخوابه چطور میتونه نگهبان باشه!!!
    در ضمن معنی جایز نیست و حرام است یکی است.
    مسائلی که هیچ شک و تردیدی مثل حرمت و نجاست سگ درش نیست به هیچ وجه قابل تغییر و تبدیل نیست
    حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرام محمد حرام الی یوم القیامه(صلی الله علیه و آله)
    این ها را نباید با مسائلی که وابسته به موضوعات متغیر است مقایسه کرد
    مثل مثالی که شما در مورد قمه و شمشیر زدید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.