زنان بی حیا و خائن لایق مردان بی غیرت !!!
الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ ( سوره : النور آیه : 26)
«زنان پلید (از نظر فساد اعتقاد و اخلاق و عمل) براى مردان پلید، و مردان پلید براى زنان پلیدند (به اقتضاى جاذبه ذاتى نارى همدیگر را مى یابند) و زنان پاک (از فساد اعتقاد و اخلاق و عمل) براى مردان پاک، و مردان پاک براى زنان پاکند (طبق جاذبه فطرى نورى یکدیگر را مى یابند)»
توضیح:
این آیه یک اصل کلّى را مطرح مى کند و معنایش این نیست که اگر مردى یا زنى خوب بود حتماً همسرش نیز خوب و مشمول مغفرت و رزق کریم و اهل بهشت است. زیرا قرآن ملاک را ایمان و تقوا و عمل صالح مى داند و لذا با اینکه حضرت نوح و لوط طیب بودند همسرانشان از خبیثات و دوزخى اند.
کلمه ى «طیب» به معناى دلپسند و مطلوب است و در قرآن در توصیف مال، ذرّیه، فرزند، کلام، شهر، همسر، غذا و رزق، باد، مسکن، فرشته، درخت و تحیّت آمده است و در مقابل آن کلمهى «خبیث» است که آن هم براى مال، انسان، همسر، سخن، عمل و شجره به عنوان وصف مطرح شده است.
این آیه را چند نوع مى توان معنا کرد:
الف: با توجّه به آیات قبل که درباره تهمت به زنان پاکدامن و ماجراى افک بود و با توجّه به جمله: «مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ»، معناى آیه آن است که کلمات خبیث مثل تهمت و افترا، شایسته افراد خبیث و سخنان پاک شایسته ى افراد پاک است.
ب: ممکن است مراد آیه بیان یک حکم شرعى باشد که ازدواج پاکان با ناپاکان ممنوع است.
نظیر آیه اوّل سوره نور که مىفرمود: «الزَّانِی لا یَنْکِحُ إِلَّا زانِیَةً» مرد زناکار جز زن زناکار را به همسرى نگیرد، همان گونه که در روایتى امام باقر (علیه السلام) این معنا را تأیید مىکند.
ج: ممکن است مراد آیه همسویى فکرى، عقیدتى، اخلاقى و به اصطلاح همشأن و همکفو بودن در انتخاب همسر باشد. یعنى هر کس بطور طبیعى به سراغ همفکر خود مى رود.
ذرّه اى که در همه ارض و سماست جنس خود را همچو کاه و کهرباست
ناریان مر ناریان را جاذبند نوریان مر نوریان را طالبند
منبع: تفسیر نور
- سه شنبه ۲۶ فروردين ۹۳
- ۰۸:۰۸
- ۱۴۷۷
- ۳