گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

خطرات و عواقب ترک امر به معروف و نهى از منکر از منظر روایات

  • ۱۵۹۲ نمایش
  • تسلط شرور و عدم استجابت دعا

    رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: إذا لَم یأمُروا بِمَعروفٍ و لَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ و لَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتی، سَلَّطَ اللّهُ عَلَیهِم شِرارَهُم، فیَدعوا عِندَ ذلکَ خِیارُهُم فلا یُستَجابُ لَهُم. [1]

    هرگاه [مردم‏] امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بَدان آنها را بر ایشان مسلّط گرداند، و در این هنگام نیکانشان دعا کنند و دعایشان مستجاب نشود.

    گرفته شدن شکوه اسلام  و محرومیت از وحی

    عنه صلى الله علیه و آله: إذا عَظَّمَت امَّتیَ الدّنیا نُزِعَت مِنها هَیبَةُ الإسلام، و إذا تَرَکَتِ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ حُرِمَت بَرَکَةَ الوَحیِ. [2]

    هرگاه دنیا در نظر امّت من بزرگ آید، شکوه اسلام از آنان گرفته شود و هر گاه امر به معروف و نهى از منکر را وا گذارند، از برکت وحى محروم گردند.

    کنده شدن پوست

    عنه صلى الله علیه و آله: لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ أو لَیَلحِیَنَّکُمُ  اللّهُ کما لَحَیْتُ‏

    عَصایَ هذِه لِعودٍ فی یَدِهِ. [3]

    باید امر به معروف و نهى از منکر کنید، و گر نه همان گونه که من پوست این چوبدستى خود را کنده‏ام، خداوند پوست شما را مى‏کَنَد.

    اعلان جنگ با خدا

    عنه صلى الله علیه و آله: إذا تَرَکَت امَّتیَ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ فَلْیُؤذَنْ بِوِقاعٍ مِنَ اللّهِ جلَّ اسمُهُ.[4]

    هر گاه امّت من امر به معروف و نهى از منکر را فرو گذارد، باید با خداوند جلیل اعلان جنگ کند [و خود را براى بلایى سخت از جانب خداوند جلیل آماده گرداند].

    فراگیری عذاب و سوختن تر و خشک با هم

    عنه صلى الله علیه و آله: لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهُنَّ عَنِ المُنکَرِ، أو لَیَعُمَّنَّکُم عَذابُ اللّهِ.[5]

    یا امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنید، یا عذاب خدا همه شما را فرا مى‏گیرد.

    سرعت فراگیری عذاب

    عنه صلى الله علیه و آله: إنَّ النّاسَ إذا رأوُا الظّالِمَ فلَم یأخُذوا عَلى یَدَیهِ، أوشَکَ أن یَعُمَّهُمُ اللّهُ بِعِقابٍ مِنهُ.[6]

    اگر مردم، ستمگر را ببینند و دستش را [از انجام ظلم‏] نگیرند، زود باشد که خداوند کیفر خود را شامل همه آنان کند.

     

     

    از بین رفتن برکت و از دست دادن یاوران زمینی و آسمانی

    عنه صلى الله علیه و آله: لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ و تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ، فإذا لَم یَفعَلوا ذلکَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَکاتُ، و سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، و لَم یَکُن لَهُم ناصِرٌ فی الأرضِ و لا فی السَّماءِ.[7]

    مردم تا زمانى که امر به معروف و نهى از منکر کنند و در کارهاى نیک همیارى نمایند، در خیر و خوبى خواهند بود. اما هر گاه چنین نکنند، برکتها از آنان باز گرفته شود و عدّه‏اى از آنان بر عدّه دیگر سلطه پیدا کنند و دیگر نه در زمین برایشان یاورى باشد و نه در آسمان.

    به جان هم افتادن مردم

    عنه صلى الله علیه و آله: إنَّ أوَّلَ ما دَخَلَ النَّقصُ عَلى بَنی إسرائیلَ أنَّهُ کانَ الرَّجُلُ یَلقَى الرَّجُلَ‏

    فَیقولُ: یا هذا اتَّقِ اللّهَ و دَعْ ما تَصنَعُ بِهِ فإنَّهُ لا یَحِلُّ لَکَ، ثُمَّ یَلقاهُ مِنَ الغَدِ و هُوَ عَلى حالِهِ، فلا یَمنَعُهُ ذلکَ أن یَکونَ أکیلَهُ و شَریبَهُ و قَعیدَهُ، فلَمّا فَعَلوا ذلکَ ضَرَبَ اللّهُ قُلوبَ بَعضِهِم بِبَعضٍ، ثُمَّ قالَ: «لُعِنَ الّذینَ کَفَروا مِن بَنی إسرائیلَ» ... الآیات.

    ... کَلّا و اللّهِ لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ، و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ، و لَتَأخُذُنَّ عَلى یَدِ الظّالِمِ، و لَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْرا. [8]

    نخستین عیب و نقصى که بر بنى اسرائیل وارد شد این بود که هر گاه مردى با مردى [خلافکار] رو به رو مى‏شد، به او مى‏گفت: اى مرد! از خدا بترس و گناه نکن که این کارها بر تو روا نیست. اما فرداى آن روز وى را با همان وضع (خلافکارى و گناه) مشاهده مى‏کرد ولى، براى این که هم کاسه و هم پیاله و همنشین او باشد او را از گناه منع نمى‏کرد. چون این رفتار را در پیش گرفتند، خداوند دلهاى آنها را به جان یکدیگر انداخت و آن گاه فرمود: «کسانى از بنى اسرائیل که کافر گشتند، لعنت شدند ...». ... آرى، به خدا سوگند که باید امر به معروف و نهى از منکر کنید و دست ستمگر را بگیرید و او را با زور هم که شده، به سمت حق بکشانید.              

    لعنت خداوند و ائمه اطهار (علیهم السلام)

    عنه صلى الله علیه و آله: إنَّ الأحبارَ مِنَ الیَهودِ و الرُّهبانَ مِنَ النّصارَى لَمّا تَرَکوا الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ لَعَنَهُمُ اللّهُ عَلى لِسانِ أنبِیائهِم، ثُمَّ عُمُّوا بِالبَلاءِ. [9]

    چون عالمان یهود و راهبان نصارا کار امر به معروف و نهى از منکر را رها کردند، خداوند به زبان پیامبرانشان آنها را لعنت کرد و سپس بلا همه آنها را فرا گرفت.

    الإمامُ الصّادقُ علیه السلام و قَد کَتَبَ إلَى الشّیعَةِ: لَیَعطِفَنَّ ذَوو السِّنِّ مِنکُم و النُهى عَلى ذَوی الجَهلِ و طُلّابِ الرِّئاسَةِ، أو لَتُصیبَنَّکُم لَعنَتی أجمَعینَ. [10]

    امام صادق علیه السلام در نامه‏اى به شیعیان نوشت: باید افراد پخته و خردمند شما براى نادانان و ریاست طلبان دل بسوزانند [و نصیحت و ارشادشان کنند] و گر نه لعن و نفرین من به همه شما مى‏رسد.

    دور شدن از رحمت خداوند

    عنه صلى الله علیه و آله: و اللّهِ لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ و لَتَأخُذُنَّ عَلى أیدی الظّالِمِ و لَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْرا، أو لَیَضرِبَنَّ اللّهُ بِقُلوبِ بَعضِکُم عَلى بَعضٍ، ثُمَّ یَلعَنُکُم کما لَعَنَهُم. [11]

    به خدا سوگند که یا امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنید و جلو ستمگر را مى‏گیرید و او را با زور هم که شده به راه حق مى‏کشانید و یا خداوند دلهاى شما را به جان یکدیگر مى‏اندازد، آن گاه همچنان که عالمان یهود و راهبان مسیحى را از رحمت خویش دور کرد، شما را نیز از رحمتش دور مى‏سازد.

    تسلط و بیگانگان ظالم و سفاک

    عنه صلى الله علیه و آله: لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ‏ المُنکَرِ، أو لَیَبعَثَنَّ اللّهُ عَلَیکُمُ العَجَمَ فلَیضرِبُنَّ رِقابَکُم، و لَیَکونُنَّ أشِدّاءَ لا یَفِرّونَ. [12]

    باید امر به معروف و نهى از منکر کنید و گرنه خداوند عجم را به سر وقت شما مى‏فرستد، که گردن شما را مى‏زنند و مردمانى سرسختند و نمى‏گریزند.

    عذاب و خشم الهى

    الترغیب و الترهیب: أنّ رسولَ اللّهِ صلى الله علیه و آله قالَ: لا تَزالُ «لا إلهَ إلّا اللّهُ» تَنفَعُ مَن قالَها، و تَرُدُّ عَنهُمُ العَذابَ و النِّقمَةَ، ما لَم یَستَخِفّوا بِحَقِّها. قالوا: یا رَسولَ اللّهِ، و ما الاستِخفافُ بِحَقِّها؟ قالَ: یَظهَرُ العَمَلُ بِمَعاصی اللّهِ، فلا یُنکَرُ، و لا یُغَیَّرُ. [13]

    الترغیب و الترهیب: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کلمه لا إله إلّا اللّه پیوسته براى گویندگان آن سودمند است و عذاب و خشم الهى را از آنها دور مى‏سازد به شرط این که حقّ آن را سبک نشمارند. عرض کردند: اى رسول خدا! سبک شمردن حق آن چیست؟ فرمود: عمل به معاصى خدا آشکار شود و کسى اعتراض نکند و در صدد تغییرش برنیاید.

    عدم استجابت دعا

    الإمامُ علیٌّ علیه السلام مِن وَصِیَّتِهِ لِلحَسَنَینِ علیهما السلام بعدَ أن ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ: لا تَترُکوا الأمرَ

    بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ فَیُوَلّى عَلَیکُم شِرارُکُم ثُمَّ تَدعونَ فلا یُستَجابُ لَکُم. [14]

     امیرالمومنین على علیه السلام در سفارش به حسنین علیهما السلام پس از ضربت خوردن توسط ابن ملجم فرمود: امر به معروف و نهى از منکر را رها مکنید که در این صورت بدان شما زمام امورتان را به دست مى‏گیرند و آن گاه هر چه دعا کنید، مستجاب نخواهد شد.

     

    الإمامُ الکاظمُ علیه السلام: لَتَأمُرونَ بِالمَعروفِ و لَتَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ، أو لَیُستَعمَلَنَّ عَلَیکُم شِرارُکُم فیَدعوا خِیارُکُم فلا یُستَجابُ لَهُم. [15]

    باید امر به معروف و نهى از منکر کنید، و گر نه نابکاران شما، زمام کارهایتان را به دست مى‏گیرند، آنگاه نیکانتان دعا کنند، ولى دعایشان مستجاب نشود.



    [1] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 332 .حدیث : 12850.

    [2] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 332 .حدیث :12851.

    [3] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 332 .حدیث :  12852.

    جمله «خدا پوست شما را مى‏کند» استعاره است و مقصود این است که خداوند از اموال و نفوس شما مى‏کاهد و به مصائب و گرفتاریهاى بزرگ مبتلایتان مى‏سازد و مانند شاخه‏هاى درختى مى‏شوید که از برگ و پوست برهنه شده‏اند و به شاخه‏هایى برهنه و چوبهایى خشک و بى‏شاخ و برگ تبدیل گشته‏اند.

    [4] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 333 حدیث : 12853.

    [5] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 333 حدیث : 12854.

    [6] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 333 حدیث : 12855.

    [7] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 333 حدیث :  12856.

    [8] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 333 حدیث : 12857.

    [9] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 334حدیث: 12858.

    [10] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 336 حدیث : 12864.

    [11] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 334حدیث: 12859.

    [12] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 334حدیث: 12860.

    [13] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 335 حدیث:  12862.

    [14] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 335 حدیث:  12863.

    [15] . میزان الحکمه، ج‏7، ص: 336 حدیث : 12865.

    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/43803
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.