تسلط شرور و عدم استجابت دعا
رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: إذا لَم یأمُروا بِمَعروفٍ و لَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ و لَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتی، سَلَّطَ اللّهُ عَلَیهِم شِرارَهُم، فیَدعوا عِندَ ذلکَ خِیارُهُم فلا یُستَجابُ لَهُم. [1]
هرگاه [مردم] امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بَدان آنها را بر ایشان مسلّط گرداند، و در این هنگام نیکانشان دعا کنند و دعایشان مستجاب نشود.
گرفته شدن شکوه اسلام و محرومیت از وحی
عنه صلى الله علیه و آله: إذا عَظَّمَت امَّتیَ الدّنیا نُزِعَت مِنها هَیبَةُ الإسلام، و إذا تَرَکَتِ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ حُرِمَت بَرَکَةَ الوَحیِ. [2]
هرگاه دنیا در نظر امّت من بزرگ آید، شکوه اسلام از آنان گرفته شود و هر گاه امر به معروف و نهى از منکر را وا گذارند، از برکت وحى محروم گردند.
کنده شدن پوست
عنه صلى الله علیه و آله: لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ أو لَیَلحِیَنَّکُمُ اللّهُ کما لَحَیْتُ
عَصایَ هذِه لِعودٍ فی یَدِهِ. [3]
باید امر به معروف و نهى از منکر کنید، و گر نه همان گونه که من پوست این چوبدستى خود را کندهام، خداوند پوست شما را مىکَنَد.
اعلان جنگ با خدا
عنه صلى الله علیه و آله: إذا تَرَکَت امَّتیَ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ فَلْیُؤذَنْ بِوِقاعٍ مِنَ اللّهِ جلَّ اسمُهُ.[4]
هر گاه امّت من امر به معروف و نهى از منکر را فرو گذارد، باید با خداوند جلیل اعلان جنگ کند [و خود را براى بلایى سخت از جانب خداوند جلیل آماده گرداند].
فراگیری عذاب و سوختن تر و خشک با هم
عنه صلى الله علیه و آله: لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهُنَّ عَنِ المُنکَرِ، أو لَیَعُمَّنَّکُم عَذابُ اللّهِ.[5]
یا امر به معروف و نهى از منکر مىکنید، یا عذاب خدا همه شما را فرا مىگیرد.
سرعت فراگیری عذاب
عنه صلى الله علیه و آله: إنَّ النّاسَ إذا رأوُا الظّالِمَ فلَم یأخُذوا عَلى یَدَیهِ، أوشَکَ أن یَعُمَّهُمُ اللّهُ بِعِقابٍ مِنهُ.[6]
اگر مردم، ستمگر را ببینند و دستش را [از انجام ظلم] نگیرند، زود باشد که خداوند کیفر خود را شامل همه آنان کند.
از بین رفتن برکت و از دست دادن یاوران زمینی و آسمانی
عنه صلى الله علیه و آله: لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ و تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ، فإذا لَم یَفعَلوا ذلکَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَکاتُ، و سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، و لَم یَکُن لَهُم ناصِرٌ فی الأرضِ و لا فی السَّماءِ.[7]
مردم تا زمانى که امر به معروف و نهى از منکر کنند و در کارهاى نیک همیارى نمایند، در خیر و خوبى خواهند بود. اما هر گاه چنین نکنند، برکتها از آنان باز گرفته شود و عدّهاى از آنان بر عدّه دیگر سلطه پیدا کنند و دیگر نه در زمین برایشان یاورى باشد و نه در آسمان.
به جان هم افتادن مردم
عنه صلى الله علیه و آله: إنَّ أوَّلَ ما دَخَلَ النَّقصُ عَلى بَنی إسرائیلَ أنَّهُ کانَ الرَّجُلُ یَلقَى الرَّجُلَ
فَیقولُ: یا هذا اتَّقِ اللّهَ و دَعْ ما تَصنَعُ بِهِ فإنَّهُ لا یَحِلُّ لَکَ، ثُمَّ یَلقاهُ مِنَ الغَدِ و هُوَ عَلى حالِهِ، فلا یَمنَعُهُ ذلکَ أن یَکونَ أکیلَهُ و شَریبَهُ و قَعیدَهُ، فلَمّا فَعَلوا ذلکَ ضَرَبَ اللّهُ قُلوبَ بَعضِهِم بِبَعضٍ، ثُمَّ قالَ: «لُعِنَ الّذینَ کَفَروا مِن بَنی إسرائیلَ» ... الآیات.
... کَلّا و اللّهِ لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ، و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ، و لَتَأخُذُنَّ عَلى یَدِ الظّالِمِ، و لَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْرا. [8]
نخستین عیب و نقصى که بر بنى اسرائیل وارد شد این بود که هر گاه مردى با مردى [خلافکار] رو به رو مىشد، به او مىگفت: اى مرد! از خدا بترس و گناه نکن که این کارها بر تو روا نیست. اما فرداى آن روز وى را با همان وضع (خلافکارى و گناه) مشاهده مىکرد ولى، براى این که هم کاسه و هم پیاله و همنشین او باشد او را از گناه منع نمىکرد. چون این رفتار را در پیش گرفتند، خداوند دلهاى آنها را به جان یکدیگر انداخت و آن گاه فرمود: «کسانى از بنى اسرائیل که کافر گشتند، لعنت شدند ...». ... آرى، به خدا سوگند که باید امر به معروف و نهى از منکر کنید و دست ستمگر را بگیرید و او را با زور هم که شده، به سمت حق بکشانید.
لعنت خداوند و ائمه اطهار (علیهم السلام)
عنه صلى الله علیه و آله: إنَّ الأحبارَ مِنَ الیَهودِ و الرُّهبانَ مِنَ النّصارَى لَمّا تَرَکوا الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ لَعَنَهُمُ اللّهُ عَلى لِسانِ أنبِیائهِم، ثُمَّ عُمُّوا بِالبَلاءِ. [9]
چون عالمان یهود و راهبان نصارا کار امر به معروف و نهى از منکر را رها کردند، خداوند به زبان پیامبرانشان آنها را لعنت کرد و سپس بلا همه آنها را فرا گرفت.
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام و قَد کَتَبَ إلَى الشّیعَةِ: لَیَعطِفَنَّ ذَوو السِّنِّ مِنکُم و النُهى عَلى ذَوی الجَهلِ و طُلّابِ الرِّئاسَةِ، أو لَتُصیبَنَّکُم لَعنَتی أجمَعینَ. [10]
امام صادق علیه السلام در نامهاى به شیعیان نوشت: باید افراد پخته و خردمند شما براى نادانان و ریاست طلبان دل بسوزانند [و نصیحت و ارشادشان کنند] و گر نه لعن و نفرین من به همه شما مىرسد.
دور شدن از رحمت خداوند
عنه صلى الله علیه و آله: و اللّهِ لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ و لَتَأخُذُنَّ عَلى أیدی الظّالِمِ و لَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْرا، أو لَیَضرِبَنَّ اللّهُ بِقُلوبِ بَعضِکُم عَلى بَعضٍ، ثُمَّ یَلعَنُکُم کما لَعَنَهُم. [11]
به خدا سوگند که یا امر به معروف و نهى از منکر مىکنید و جلو ستمگر را مىگیرید و او را با زور هم که شده به راه حق مىکشانید و یا خداوند دلهاى شما را به جان یکدیگر مىاندازد، آن گاه همچنان که عالمان یهود و راهبان مسیحى را از رحمت خویش دور کرد، شما را نیز از رحمتش دور مىسازد.
تسلط و بیگانگان ظالم و سفاک
عنه صلى الله علیه و آله: لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ، أو لَیَبعَثَنَّ اللّهُ عَلَیکُمُ العَجَمَ فلَیضرِبُنَّ رِقابَکُم، و لَیَکونُنَّ أشِدّاءَ لا یَفِرّونَ. [12]
باید امر به معروف و نهى از منکر کنید و گرنه خداوند عجم را به سر وقت شما مىفرستد، که گردن شما را مىزنند و مردمانى سرسختند و نمىگریزند.
عذاب و خشم الهى
الترغیب و الترهیب: أنّ رسولَ اللّهِ صلى الله علیه و آله قالَ: لا تَزالُ «لا إلهَ إلّا اللّهُ» تَنفَعُ مَن قالَها، و تَرُدُّ عَنهُمُ العَذابَ و النِّقمَةَ، ما لَم یَستَخِفّوا بِحَقِّها. قالوا: یا رَسولَ اللّهِ، و ما الاستِخفافُ بِحَقِّها؟ قالَ: یَظهَرُ العَمَلُ بِمَعاصی اللّهِ، فلا یُنکَرُ، و لا یُغَیَّرُ. [13]
الترغیب و الترهیب: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کلمه لا إله إلّا اللّه پیوسته براى گویندگان آن سودمند است و عذاب و خشم الهى را از آنها دور مىسازد به شرط این که حقّ آن را سبک نشمارند. عرض کردند: اى رسول خدا! سبک شمردن حق آن چیست؟ فرمود: عمل به معاصى خدا آشکار شود و کسى اعتراض نکند و در صدد تغییرش برنیاید.
عدم استجابت دعا
الإمامُ علیٌّ علیه السلام مِن وَصِیَّتِهِ لِلحَسَنَینِ علیهما السلام بعدَ أن ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ: لا تَترُکوا الأمرَ
بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ فَیُوَلّى عَلَیکُم شِرارُکُم ثُمَّ تَدعونَ فلا یُستَجابُ لَکُم. [14]
امیرالمومنین على علیه السلام در سفارش به حسنین علیهما السلام پس از ضربت خوردن توسط ابن ملجم فرمود: امر به معروف و نهى از منکر را رها مکنید که در این صورت بدان شما زمام امورتان را به دست مىگیرند و آن گاه هر چه دعا کنید، مستجاب نخواهد شد.
الإمامُ الکاظمُ علیه السلام: لَتَأمُرونَ بِالمَعروفِ و لَتَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ، أو لَیُستَعمَلَنَّ عَلَیکُم شِرارُکُم فیَدعوا خِیارُکُم فلا یُستَجابُ لَهُم. [15]
باید امر به معروف و نهى از منکر کنید، و گر نه نابکاران شما، زمام کارهایتان را به دست مىگیرند، آنگاه نیکانتان دعا کنند، ولى دعایشان مستجاب نشود.
[1] . میزان الحکمه، ج7، ص: 332 .حدیث : 12850.
[2] . میزان الحکمه، ج7، ص: 332 .حدیث :12851.
[3] . میزان الحکمه، ج7، ص: 332 .حدیث : 12852.
جمله «خدا پوست شما را مىکند» استعاره است و مقصود این است که خداوند از اموال و نفوس شما مىکاهد و به مصائب و گرفتاریهاى بزرگ مبتلایتان مىسازد و مانند شاخههاى درختى مىشوید که از برگ و پوست برهنه شدهاند و به شاخههایى برهنه و چوبهایى خشک و بىشاخ و برگ تبدیل گشتهاند.
[4] . میزان الحکمه، ج7، ص: 333 حدیث : 12853.
[5] . میزان الحکمه، ج7، ص: 333 حدیث : 12854.
[6] . میزان الحکمه، ج7، ص: 333 حدیث : 12855.
[7] . میزان الحکمه، ج7، ص: 333 حدیث : 12856.
[8] . میزان الحکمه، ج7، ص: 333 حدیث : 12857.
[9] . میزان الحکمه، ج7، ص: 334حدیث: 12858.
[10] . میزان الحکمه، ج7، ص: 336 حدیث : 12864.
[11] . میزان الحکمه، ج7، ص: 334حدیث: 12859.
[12] . میزان الحکمه، ج7، ص: 334حدیث: 12860.
[13] . میزان الحکمه، ج7، ص: 335 حدیث: 12862.
[14] . میزان الحکمه، ج7، ص: 335 حدیث: 12863.
[15] . میزان الحکمه، ج7، ص: 336 حدیث : 12865.
- جمعه ۲۲ فروردين ۹۳
- ۰۹:۱۲
- ۱۶۰۰
- ۱