در میان صفات رذیله شاید کمتر صفتى به اندازه غرور زیان آور و مرگبار باشد. پیامدهاى غرور تمام زندگى انسان را تحت تأثیر خود قرار مىدهد و دنیا و آخرت راتباه مىکند. مذمّت از این خوى زشت در احادیث بازتاب گستردهاى دارد، که بیانگر آثار زیانبار غرور هستند که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
1.طولانی تر بودن مستی غرور از مستی شراب (حجاب عقل و فهم)
7. کشنده بودن و مایه شکست در زندگى و سبب عقب افتادگى
1.طولانی تر بودن مستی غرور از مستی شراب (حجاب عقل و فهم)
در حدیثى از امام امیر مؤمنان علیه السلام مىخوانیم: «سُکْرُ الْغَفْلَةِ وَ الْغُرُورِ ابْعَدُ افَاقَةً مِنْسُکْرِ الْخَمُورِ!؛ مستى غفلت و غرور از مستى شراب طولانىتر است».[1]
غرور، حجاب ضخیمى بر عقل و فهم انسان مىفکند و او را از درک حقایق بازمىدارد و به او اجازه نمىدهد خود و دیگران را آنچنان که هست و هستند بشناسد و حوادث اجتماعى را درست ارزیابى کرده در برابر آنها موضع صحیح بگیرد.
2.کانون شرّ
در حدیث دیگرى از همان حضرت مىخوانیم: «جِمَاعُ الشَّرِّ فِى الْاغرَارِ بِالْمَهَل وَ الْاتِّکَالِ عَلَى الْعَمَلِ؛ کانون بدىها در مغرور شدن به مهلت الهى و اعتماد بر اعمال (ناچیز) است».[2]
انسان عمل خیر ناچیزى انجام مىدهد و به وسیله آن خود را اهل نجات مىداند و آزادى بى قید و شرطى براى خود قائل است یا اینکه گناهانى از او سر زده و مهلت پروردگار سبب غرورش مىشود.
3.غرور نشانه بی عقلی
در حدیث دیگرى از آن حضرت مىبینیم غرور ضدّ عقل شمرده شده است، مىفرماید: «لَایُلْقَى الْعَاقِلُ مَغْرُوراً؛ آدم عاقل هرگز مغرور دیده نمىشود». [3]
4.قطع کردن اسباب نجات
در حدیث دیگرى از همان حضرت مىخوانیم که غرور، انسان را در انبوهى از خیالات گرفتار مىسازد و اسباب نجات را از او قطع مىکند: «مَنْ غَرَّهُ السَّرَابُ تَقْطَعَتْ بِهِ الْاسْبَابُ!؛ کسى که سرابها او را فریب دهد و مغرور سازد اسباب (نجات) از او قطع مىشود»![4]
5.عامل بدبختى و هلاکت
همان امام بزرگوار در تعبیر زیباى دیگرى در باره گروهى از منحرفان مىفرماید:
«زَرَعُوا الْفُجُورَ وَ سَقَوْهُ الْغُرُورَ وَ حَصَدُوا الثُّبُورَ؛ آنها بذر فجور و گناه را افشاندند و با آب غرور و فریب آن را آبیارى کردند و محصول آن را که بدبختى و هلاکت بود درو کردند»![5]
6.حجاب پذیرش موعظه
در سخن دیگرى آن حضرت غرور و خودبینى را یکى از موانع پندپذیرى انسان مىشمرد، مىفرماید: «بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ الْمَوْعِظَةِ حَجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ؛ در میان شما و موعظه حجابى از غرور است»! [6]
7.کشنده بودن و مایه شکست در زندگى و سبب عقب افتادگى
و نیز از همان حضرت در جمله کوتاه و پرمعنى دیگرى آمده است: «طُوبَى لِمَنْ لمْ تَقْتُلُهُ قَاتِلَاتِ الْغَرُورِ؛ خوشا به حال کسى که عوامل کشنده غرور او را از پاى در نیاورد».[7]
آنچه در بالا گفته شد تنها بخش کوچکى از روایاتى است که در باره خطرات غرور و خودبینى سخن مىگوید وگرنه روایات در این زمینه فراوان است و مطالعه همین بخش براى پى بردن به آثار زیانبار غرور و خطرات آن کافى است.
غرور مایه شکست در زندگى و سبب عقب افتادگى است، یک لشکر مغرور به سادگى جنگ را مىبازد، یک سیاستمدار مغرور به آسانى زمین مىخورد، یک محصّل مغرور در امتحانات رفوزه مىشود، یک ورزشکار مغرور بازى را به حریف مىبازد و بالاخره یک مسلمان مغرور خود را گرفتار قهر و غضب الهى مىسازد.
تعبیر به «قاتلات الغرور» در روایات اسلامى ممکن است اشاره به همین معنى باشد.
8.سبب فساد و تباهى
غرور سبب فساد و تباهى عمل مىشود، زیرا در انجام آن دقّتى به خرج نمىدهد و همین امر کار او را خراب مىکند، یک جرّاح مغرور ممکن است بیمار خود را در کام مرگ فروبرد و یا حدّ اقل ناقص سازد، یک راننده مغرور گرفتار تصادفهاى زیانبار مىشود، همچنین یک مؤمن مغرور گرفتار ریا و عجب و سایر امورى که عمل را فاسد مىکند مىشود؛ در حدیثى از امیر مؤمنان علیه السلام مىخوانیم: «غَرُورُ الْامَلِ یُفْسِدُ الْعَمَلَ؛ غرور ناشى از آرزوها، سبب فساد عمل مىشود».[8]
9.مانع از عاقبت اندیشى
غرور مانع از عاقبت اندیشى است، چنانکه در حدیثى از امیر مؤمنان آمده است:
«لَمْ یُفَکِّرْ فِى عَوَاقِبِ الْامُورِ مَنْ وَثِقَ بِزُورِ الْغُرُورِ؛ کسى که اعتماد بر غرور و باطل کند از تفکّر در عاقبت کارها باز مىماند».[9]
10.سبب ندامت و پشیمانى
غرور غالباً سبب ندامت و پشیمانى مىشود، چرا که انسان نمىتواند ارزیابى صحیحى از خود و دیگران را داشته باشد و در محاسبات خود در حرکت فردى و اجتماعى گرفتار اشتباه مىشود و همین امر او را به ندامت و پشیمانى مىکشاند، در همین زمینه در حدیث امیر مؤمنان علیه السلام مىخوانیم: «دنیا خواب و خیالى بیش نیست و مغرور شدن به آن موجب پشیمانى است».[10]
11.تهیدستی در دنیا و آخرت
در یک جمله مىتوان گفت: افراد مغرور در دنیا و آخرت تهیدست و بیچارهاند، چنانکه در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است: «الْمَغْرُورُ فِى الدُّنْیَا مِسْکِینٌ و فِى الْآخِرَةِ، مَغْبُونٌ لِانَّهُ بَاعَ الْافْضلَ بِالْادْنَى؛ انسان مغرور در دنیا مسکین و بیچاره است و در آخرت مغبون؛ چرا که متاع برتر را به متاع پستتر فروخته است».[11]
12.سبب توقف تکامل انسان
غرور تکامل انسان را متوقّف مىسازد، بلکه مایه انحطاط و عقبگرد او مىشود؛ زیرا هنگامى که انسان مغرور مىشود نقایص خود را نمىبیند و کسى که احساس نقصان نکند به دنبال کمال نمىرود.
منبع: اخلاق در قرآن، ج2
[1] . غرر الحکم، حدیث 5750.
[2] . غرر الحکم، حدیث 3002.
[3] . غرر الحکم، حدیث 7183.
[4] . غرر الحکم، حدیث 2376.
[5] . نهج البلاغه، خطبه 2.
[6] . نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت 282.
[7] . غرر الحکم، حدیث 5973.
[8] . غرر الحکم، حدیث 6390.
[9] . همان مدرک، 7566.
[10] . غرر الحکم، حدیث 1384.
[11] . میزان الحکمه، جلد 3، صفحه 2237 (مادّه غرور).8
- چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴
- ۱۱:۵۲
- ۱۷۵۰
- ۰