گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

برخی از آثار عمومی گناهان

  • ۶۰۸ نمایش

  • در رابطه با آثار عمومی گناهان، روایات بسیار است.

    برای روشن شدن اثرات و نتایج عمومی معصیتها، چند روایت را ذکر می‌کنیم:

    زائل شدن نعمتها

    حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:

    ما زالَتْ نِعمَةٌ و لا نَضارَةُ عَیشٍ إلاّ بذُنوبٍ اجتَرَحُوا ، إنّ اللّه َ لَیسَ بِظَلاَّمٍ لِلعَبیدِ .

    هیچ نعمتى و هیچ خرّمى زندگى اى زایل نشد، مگر به سبب گناهانى که مرتکب شدند ؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمى کند .[1]

    برآورده نشدن حاجت‌های دنیائی

    امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:

    بنده درخواست حاجتی از حوائج دنیائی می‌کند. پس اراده خدا بر آن قرار می‌گیرد که آنرا تا زمانی نزدیک یا تا مدّت زمانی طولانی‌تر و آرام آرام برآورده کند. پس بنده در آن هنگام گناه می‌کند. از آنرو خداوند به ملکی که موکّل است حاجت او را برآورده کند فرمان می‌دهد که: حاجتش را برآورده نکن و من او را محروم می‌کنم، پس او مرا ناخشنود کرده است و سزوار محرومیّت از سوی من شده است.[2]

    محروم شدن از روزی

    حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:

    بی‌تردید انسان محروم می‌شود به سبب گناهی که انجام می‌دهد.[3]

    امام صادق علیه السّلام فرمودند:

    مؤمن نیّت گناه می‌کند، پس یقیناً روزی محروم می‌شود.[4]

    مبتلا شدن به گرفتاریها و مصیبات

    در قرآن می‌خوانیم:

    مصیبتی به شما نمی‌رسد، مگر به سبب اعمالتان (گناهانتان) و خدا از بسیاری (از آنها) درمی‌گذرد.[5]

    امام صادق ـ علیه السّلام فرمودند:

    نکبتی (سختی، رنج، مصیبت) به انسان نمی‌رسد مگر به گناه، و آنچه خدا می‌بخشد بیشتر است.[6]

    تسلّط خداناشناسان

    امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: خداوند عزّوجل می‌فرماید: آنکه مرا می‌شناسد، هنگامی که مرا نافرمانی و عصیان کرد، کسی را که مرا نمی‌شناسد بر او مسلّط می‌کنم.[7]



    [1] . بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏78، ص: 203

    [2] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 557، عقاب الذنوب، روایت 3.

    [3] . همان، روایت 1.

    [4] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 562، عقاب من ینوی الذنب.

    [5] . وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ، سوره شوری، آیة 30.

    [6] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 559، روایت 16.

    [7] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 559، روایت 18.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.