در رابطه با آثار عمومی گناهان، روایات بسیار است.
برای روشن شدن اثرات و نتایج عمومی معصیتها، چند روایت را ذکر میکنیم:
زائل شدن نعمتها
حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:
ما زالَتْ نِعمَةٌ و لا نَضارَةُ عَیشٍ إلاّ بذُنوبٍ اجتَرَحُوا ، إنّ اللّه َ لَیسَ بِظَلاَّمٍ لِلعَبیدِ .
هیچ نعمتى و هیچ خرّمى زندگى اى زایل نشد، مگر به سبب گناهانى که مرتکب شدند ؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمى کند .[1]
برآورده نشدن حاجتهای دنیائی
امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:
بنده درخواست حاجتی از حوائج دنیائی میکند. پس اراده خدا بر آن قرار میگیرد که آنرا تا زمانی نزدیک یا تا مدّت زمانی طولانیتر و آرام آرام برآورده کند. پس بنده در آن هنگام گناه میکند. از آنرو خداوند به ملکی که موکّل است حاجت او را برآورده کند فرمان میدهد که: حاجتش را برآورده نکن و من او را محروم میکنم، پس او مرا ناخشنود کرده است و سزوار محرومیّت از سوی من شده است.[2]
محروم شدن از روزی
حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:
بیتردید انسان محروم میشود به سبب گناهی که انجام میدهد.[3]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
مؤمن نیّت گناه میکند، پس یقیناً روزی محروم میشود.[4]
مبتلا شدن به گرفتاریها و مصیبات
در قرآن میخوانیم:
مصیبتی به شما نمیرسد، مگر به سبب اعمالتان (گناهانتان) و خدا از بسیاری (از آنها) درمیگذرد.[5]
امام صادق ـ علیه السّلام فرمودند:
نکبتی (سختی، رنج، مصیبت) به انسان نمیرسد مگر به گناه، و آنچه خدا میبخشد بیشتر است.[6]
تسلّط خداناشناسان
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: خداوند عزّوجل میفرماید: آنکه مرا میشناسد، هنگامی که مرا نافرمانی و عصیان کرد، کسی را که مرا نمیشناسد بر او مسلّط میکنم.[7]
[1] . بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج78، ص: 203
[2] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 557، عقاب الذنوب، روایت 3.
[3] . همان، روایت 1.
[4] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 562، عقاب من ینوی الذنب.
[5] . وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ، سوره شوری، آیة 30.
[6] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 559، روایت 16.
[7] . ثواب الاعمال و عقابها، علی محمّد علی دخیل، ص 559، روایت 18.
- يكشنبه ۳ مرداد ۹۵
- ۱۵:۴۴
- ۶۰۹
- ۰