گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

چهار گروهی که دعایشان مستجاب نمی شود

  • ۷۱۴ نمایش
  •  امام صادق علیه السلام فرمود:

    أَرْبَعَةٌ لَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ دُعَاءٌ رَجُلٌ جَالِسٌ فِی بَیْتِهِ یَقُولُ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی فَیَقُولُ لَهُ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالطَّلَبِ وَ رَجُلٌ کَانَتْ لَهُ امْرَأَةٌ فَدَعَا عَلَیْهَا فَیَقُولُ أَ لَمْ أَجْعَلْ أَمْرَهَا بِیَدِکَ وَ رَجُلٌ کَانَ لَهُ مَالٌ فَأَفْسَدَهُ فَیَقُولُ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی فَیَقُولُ لَهُ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالاقْتِصَادِ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالْإِصْلَاحِ ثُمَّ قَرَأَ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً وَ رَجُلٌ کَانَ لَهُ مَالٌ فَأَدَانَهُ بِغَیْرِ بَیِّنَةٍ فَیَقُولُ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالشَّهَادَةِ.[1]

    چهار دسته هستند که دعایشان مستجاب نمی شود:

    1. مردی که در خانه بنشیند و بگوید، خدایا! به من روزی بده. خداوند به او می گوید: مگر به تو دستور ندادم که دنبال آن برو و در طلبش باش؟

    2. مردی که زنی در خانه دارد [و از او به تنگ آمده است] و دعا کند که خدایا! مرا از شر این زن آسوده کن! خداوند به او می گوید: مگر طلاق او در اختیار تو نیست؟!

    3. مردی که مالی دارد و آن را تباه سازد و بیهوده خرج کند، آنگاه بگوید: خدایا! به من روزی بده! خدا به او می گوید: آیا من به تو دستور ندادم که در خرج کردن میانه رو باش و مالت را تباه نکن؟

    4. مردی که مالی دارد و بدون شاهد و سند آن را قرض دهد [و بدهکار، مالش را به او پس ندهد و آن مرد پیوسته به درگاه خدا دعا کند] خدا به او می گوید: مگر من به تو دستور ندادم که بی شاهد و سند قرض نده؟ !

    در روایت دیگری رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمود:

    از جمله کسانی که دعایش مستجاب نمی شود مردی است که زیر دیوار شکسته برود و دعا کند که دیوار بر سرش فرود نیاید.[2]

    دعا باید همراه با عمل باشد:

    دعا جای عمل را نمی گیرد و هر جایی که انسان می تواند از راه عمل به هدف و منظور خود برسد باید دست به عمل بزند و به دعا اکتفا نکند، بلی دعا می تواند به عنوان مکمل و متمم عمل باشد که انسان عمل را انجام بدهد و از خدا خیر و خوبی آن را بخواهد؛ مثل آنکه زارع، زمین را شخم بزند و بذر بپاشد و آبیاری هم بکند، آنگاه برای خوبی محصول و سلامت آن از آفت و زیادی برکت و امثال آنچه که از قدرت او خارج است دعا کند و آنها را از خدا بخواهد. ملای رومی درباره ی توکل، در مکالمه ی شیر و نخجیر چه زیبا گفته است:

    گفت پیغمبر به آواز بلند

    با توکل زانوی اشتر ببند

    رمز الکاسب حبیب الله شنو

    از توکل در سبب کاهل مشو

    رو توکل کن تو با کسب ای عمو

    جهد می کن کسب می کن مو به مو

    گر توکل می کنی در کار کن

    کشت کن پس تکیه بر جبار کن

    به هر صورت، توکل، دعا، توسل و امثال اینها جای عمل را نخواهد گرفت، بلکه انسان باید کاری را که از دستش بر می آید انجام دهد و در آن مواردی که کار به دست او نیست دعا کند و خیر را از خدا بخواهد و به او توکل نماید. وقتی به زندگانی پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام می نگریم مشاهده می کنیم آنها تا جایی که کاری از دستشان ساخته بود تنها به دعا اتکا نمی کردند و هر جا که کار از دستشان خارج بود، دعا می کردند.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در جنگ بدر با سیصد و سیزده نفر که اکثر آنها مردمی فقیر و بدون ابزار جنگی بودند به جنگ نهصد و پنجاه تن مرد ثروتمند و آماده و مسلح رفت. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این جنگ آنچه از نظر صف بندی و تاکتیکهای جنگی آن روز جزء تدابیر جنگی بود انجام داد و خود نیز لباس رزم پوشید و همچون سرداری ورزیده به میدان جنگ آمد؛ و پس از انجام همه ی کارها برای پیروزی به درگاه خدا دعا کرد و خدا هم بزرگ ترین فتح را نصیب او نمود. همچنین در سایر جنگها؛ نظیر جنگ خندق و خیبر و غیره و دیگر رویدادهای اسلام هر کاری را که در قدرت و اختیارشان بود. انجام می دادند و سپس دعا می کردند.

    منبع: راسخون


    [1] . بحارالانوار، ج 93، ص 360.

    [2] . خصال صدوق، ج 1، ص 199.

    صد در صد همینه یک ذره هم توش شکی نیست اقای علوی زاده این حدیث ارزشش از معدن طلا بالاتره-مثلا من الان بشینم تو خونه بگم خدایا من ارزو دارم برم خارج ارزو دارم پولدار بشم ارزو دارم فلان چیز دنیائی گیرم بیاد اصلا ارزو دارم شهید بشم-حالا با خونه نشستن ادم به ارزوش می رسه و مثلا می ره فلان کشور خارجی-حالا کار به کشور خارجی نداریم می تونه مثلا بره شمال-من بشینم اینجا تمام عمر گریه وزاری کنم نماز بخونم تو سر خودم بزنم بگم خدایا من می خوام با داعش بجنگم بعد شهید بشم ایا همینجوری خود به خودی این اتفاق می افته-اقای علوی زاده این حدیث امام که گفتی همه چی رو رو راست داره می گه می گه دنیا رو می خوای پول و ثروت وگردش در عالم رو می خوای همش با خونه نشستن و  دعا کردن صد در صد بهش نمی رسی وقتی بهش می رسی که پاهات بره به طرفش و با چشمهات مسیرت رو دنبال کنی وبا دستانت کار برای رسیدن به هدف رو انجام بدی خدا می گه نه پولدارت می کنم نه می ری خارج نه می ری فلان جا تا زمانی که پاهاتو حرکت ندی تا زمانی که بدنتو حرکتو ندی کمکت نمی کنم چه به سوی دنیا بری چه اخرت-بخوای به فقیر کمک کنی نباید منتظر فقیر باشی باید بری دنبال فقیر همونطوری که علی بن ابیطالب شب ها در خونه یتیم ها می رفت.اقای علوی زاده روی یک تکه کاغذ این حدیث رو بنویس بزار تو جیبت اگه معنی این حدیث رو درک کنی وبلاگت می شه وبسایت وبسایتت می شه خونه خونت می شه شهر شهرت می شه کشور کشورت می شه دنیا ودنیات می شه همه جا امریکا به خاطر همین حدیث امریکا شد همونطوری که اروپا قبلش به خاطر همین حدیث غرب شد امریکا وغرب نوکر نشدن-تقیلد کردن اما نوکر و برده نشدن بلکه دنیا رو نوکر خودشون کردن استعمار کردن اگر می نشستن تو خونه ومسجد به اینجا نمی رسیدن والله به خدا قسم شما امامانی دارید که از تمامی این طلبه ها وحوزوی ها و روحانی ها عاقل ترن-علوی زاده می خوای بدونی چرا ما دوره قاجار وپهلوی عقب مونده شدیم  می خوای دلیل بدبختی مسلمونها رو بدونی یا اینکه چرا انقلاب ایران پیروز شد همش تو همین حدیثه و این حدیث حرف فقط امام صادق نیست حرف خداست-از قدیم گفتن از تو حرکت از خدا برکت-دنیا رو می خواهی حرکت کن - اخرت را هم می خواهی حرکت کن همش که نمی شه بری تو مسجد و تو حوزه دلیل عقب موندگی این ملت اینه که فقط دارن به دین اهمیت می دن یا به غرب اهمیت می دن یا به فکر دینن یا به فکر ذلت-لباس روحانیت نشانه عقب ماندگی نیست همانطوری که لباس غربی نشانه پیشرفت نیست-نشانه پیشرفت کار وکوشش هست کار کوشش خوب داریم وکار وکوشش بد کار وکوشش خوب اینه که پول جمع کنی به فقرا بدی وبقیشم بدی به زن وبچت کار وکوشش بدم اینه که بری دزدی کنی ادم بکشی-این در حد معمول در حد انجوری و ویژه هم حاکم عادل باشی حکومتت عدل باشه وبری جهاد در راه خدا و یا در شکل بدش بری استعمار کنی بری اشغال کنی ظالم وستمگر باشی و پول جمع کنی و پول از ملتت بگیری وصرف خوشی خودت کنی.مفهوم شد. 
    دقیقا
    ضمن سلام و  قبولی طاعات , پیشاپیش عید سعید فطر را تبریک عرض مینمایم.
    سلام علیکم
    موفق و پیروز باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.