گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

برخی از آثار مال حرام خوردن

  • ۱۷۸۷ نمایش
  • 1- محروم بودن از قبولی عبادات:

    حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله):

    «العِبادَةُ مَعَ أکلِ الحَرامِ کَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ»

    عبادت کردن با حرام خواری مانند بنا کردن بر روی رمل است. [1]

    2- از بین رفتن برکت مال:

     امام کاظم (علیه‎السلام):

    إنَّ الحَرامَ لا یَنمی، وإن نَمى لَم یُبارَک لَهُ فیهِ.

     حرام زیاد نمی‌شود واگر زیاد شود برکت در آن نخواهد بود. [2]

    3- فقر و نداری:

    حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله):

     َ مَنْ کَسَبَ مَالًا مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ أَفْقَرَهُ اللَّه‏

    هر کس مالى را از غیر حلال کسب کند، خداوند او را فقیر گرداند.[3]

    4- حبط و نابودی اعمال حسنه:

    حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله):

    إنَّ للّهِ مَلَکا یُنادی عَلى بَیتِ المَقدِسِ کُلَّ لَیلَةٍ: مَن أکَلَ حَراما لَم یَقبَلِ اللّهُ مِنهُ صَرْفا ولا عَدْلًا. وَالصَّرفُ النّافِلةُ، والعَدلُ الفَریضَةُ.

    خدا، فرشته‏اى دارد که هر شب، بر فراز بیت المقدس بانگ مى‏زند: «هر کس مال حرامى بخورد، خداوند، از او نه صَرف مى‏پذیرد و نه عدل. صرف، عمل مستحبّى است و عدل، عمل واجب». [4]

    5- حرام خواری منشأ هر جنایت:

     حرام خواری قلب را به مرحله ای می‌رساند که حتی مواعظ در او تأثیر نمی‌کند و دلخراش ترین منازل نیز آنرا متأثر نمی‌نماید چنانچه حضرت ابا عبد الله الحسین به لشکریان پسر سعد فرمود: پس به تحقیق شکمهایتان از حرام پر شده وبر قلوبتان مهر خورده دیگر زیر بار حق نمی‌روید وای بر شما، آیا انصاف نمی‌دهید؟ آیا گوش فرا نمی‌گیرید. [5]

    6- حرم خواری قطع کننده پیمان ولایت:

    حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‎السلام) می‌فرمایید:دوست من نیست کسی که مال مؤمنی را از راه حرام بخورد. [6]

    7- ظهور نا مطلوب در نسل انسان:

     قال الصادق (علیه‎السلام):

    کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی‏ الذُّرِّیَّةِ.

    کسب حرام آثارخود را در ذریه انسان ظاهر می‌نماید.[7]

     


    [1] . عدّة الداعی: 141

    [2] . کتابچی، ریشه های قساوت قلب، ص 69

    [3] . الأمالی للطوسی: 182/ 306.

    [4] . عدّة الداعی: ص 140.

    [5] . کتابچی، ریشه های قساوت قلب، ص 74

    [6] . کتابچی، ریشه های قساوت قلب، ص 86

    [7] .الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 125

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.