1- محروم بودن از قبولی عبادات:
حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله):
«العِبادَةُ مَعَ أکلِ الحَرامِ کَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ»
عبادت کردن با حرام خواری مانند بنا کردن بر روی رمل است. [1]
2- از بین رفتن برکت مال:
امام کاظم (علیهالسلام):
إنَّ الحَرامَ لا یَنمی، وإن نَمى لَم یُبارَک لَهُ فیهِ.
حرام زیاد نمیشود واگر زیاد شود برکت در آن نخواهد بود. [2]
3- فقر و نداری:
حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله):
َ مَنْ کَسَبَ مَالًا مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ أَفْقَرَهُ اللَّه
هر کس مالى را از غیر حلال کسب کند، خداوند او را فقیر گرداند.[3]
4- حبط و نابودی اعمال حسنه:
حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله):
إنَّ للّهِ مَلَکا یُنادی عَلى بَیتِ المَقدِسِ کُلَّ لَیلَةٍ: مَن أکَلَ حَراما لَم یَقبَلِ اللّهُ مِنهُ صَرْفا ولا عَدْلًا. وَالصَّرفُ النّافِلةُ، والعَدلُ الفَریضَةُ.
خدا، فرشتهاى دارد که هر شب، بر فراز بیت المقدس بانگ مىزند: «هر کس مال حرامى بخورد، خداوند، از او نه صَرف مىپذیرد و نه عدل. صرف، عمل مستحبّى است و عدل، عمل واجب». [4]
5- حرام خواری منشأ هر جنایت:
حرام خواری قلب را به مرحله ای میرساند که حتی مواعظ در او تأثیر نمیکند و دلخراش ترین منازل نیز آنرا متأثر نمینماید چنانچه حضرت ابا عبد الله الحسین به لشکریان پسر سعد فرمود: پس به تحقیق شکمهایتان از حرام پر شده وبر قلوبتان مهر خورده دیگر زیر بار حق نمیروید وای بر شما، آیا انصاف نمیدهید؟ آیا گوش فرا نمیگیرید. [5]
6- حرم خواری قطع کننده پیمان ولایت:
حضرت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میفرمایید:دوست من نیست کسی که مال مؤمنی را از راه حرام بخورد. [6]
7- ظهور نا مطلوب در نسل انسان:
قال الصادق (علیهالسلام):
کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ.
کسب حرام آثارخود را در ذریه انسان ظاهر مینماید.[7]
- سه شنبه ۱۵ تیر ۹۵
- ۰۷:۲۴
- ۱۷۸۷
- ۰