پرسش:
آیا این درست است که بعد از دو بار روزه خواری در ملا عام و اجرای حکم تعزیر در صورت تکرار روزه خواری مجازات اعدام است؟ وچرا این حکم این قدر سنگین است ؟
پاسخ:
اگر کسی در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعی و از روی عمد در ملاء عام روزه خواری کند، در صورتی که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات (تعزیر) می کند. اگر باز هم به بی حرمتی نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم یا در مرتبه چهارم با اختلافی که در بین فقها وجود دارد اعدام می شود.(1)
دلیل این مسئله روایات است، از جمله:
دلیل شلاق در مرتبه اول و دوم:
از امام باقر سلام الله علیه نقل شده است که:
أَنَّ عَلِیّاً ع أُوتِیَ بِرَجُلٍ مُفْطِرٍ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ نَهَاراً مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ فَضَرَبَهُ تِسْعَةً وَ ثَلَاثِینَ سَوْطاً حَقَّ شَهْرِ رَمَضَانَ حَیْثُ أَفْطَرَ فِیه
مردى را نزد على امام علی(ع) آوردند که در روز ماه رمضان بدون عذر افطار کرده بود،حضرت به جهت حقّ ماه رمضان که این شخص در آن افطار کرده بود، سی و نه شلّاق به او زد. (2)
دلیل قتل در مرتبه سوم:
عِیسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ وُجِدَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ قَدْ أَفْطَرَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ قَدْ رُفِعَ إِلَى الْإِمَامِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قَالَ یُقْتَلُ فِی الثَّالِثَةِ .
از امام باقر (علیه السلام) سؤال شد از مردی که در ماه رمضان سه بار پیاپی روزه خواری کرده است و سه بار نزد امام (حاکم شرع) برده شده است. امام فرمود: در دفعۀ سوم، کشته می شود.(3)
حکمت این حکم ممکن است این جهت باشد که : کسی که عمدا در ملاء عام و بدون اینکه مسافر یا مریض باشد. روزه خواری کند، در واقع اسلام و احکام اسلام و مسلمانان را زیر سؤال می برد . به علاوه ترویج فرهنگ روزه خواری و بی دینی را می کند . کسی که دو یا سه مرتبه تعزیر و مجازات شده باشد و باز هم اصلاح نشود، وجود چنین افرادی در جامعه اسلامی سبب ایجاد فتنه و فساد می باشد.
البته اگر کسی به خاطر عذر شرعی مانند مسافرت یا مریض بودن روزه را بخورد ، مجازات ندارد.
کسی که قصد روزه خواری عمدی را دارد، لازم نیست طوری بخورد که دیگران بفهمند . می تواند در خانه خود یا جایی که هیچ کس نیست ، روزه اش را بخورد .البته باز هم روزه خوردنش حرام است و قضا و کفاره دارد. ولی دیگر پیش حاکم شرع نمی برند تا مجازاتش کند.
پی نوشت:
1. العروة الوثقى (سید یزدی)، ج2، ص 167.
2. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج7، ص: 401.
3. الکافی، ج۴، ص۱۰۳.
- يكشنبه ۲۳ خرداد ۹۵
- ۱۴:۵۵
- ۸۲۲
- ۰