گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

معنی موسیقی و غنا در اصطلاح فقها

  • ۱۲۴۶ نمایش
  • آیا در اصطلاح فقهى موسیقى مترادف با غنا است یا با یکدیگر تفاوت دارند؟

    موسیقى (یا موسیقیا)، واژه‏اى یونانى است که در اصطلاح و فرهنگ لغت معادل مفهوم «غنا» دانسته شده و در چند معنا به کار مى‏ رود:

    1.       اصوات و نغمه ‏هاى موزون و متناسب که از طبیعت برخى اشیاء و یا از حنجره حیوانات شنیده مى‏شود مانند صداى آهسته برگ‏ها و درختان هنگام وزیدن باد و یا آواز خوش برخى پرندگان.

    2.       آواز خوش که از حنجره آدمى بیرون آید.

    3.       صدایى که از نواختن آلات موسیقى تولید مى‏ شود.

    این دو واژه، در حوزه مفاهیم دینى و اصطلاح فقیهان با یکدیگر تفاوت دارند، «غنا» از دیدگاه فقه عبارت است از: آوازى که از حنجره آدمى بیرون آید و در گلو چرخانده (چهچهه) و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانى باشد. اما «موسیقى» به صوت و آهنگى گفته مى‏ شود که از آلات موسیقى پدید آید. بنابراین بین موسیقى اصطلاحى و موسیقى فقهى، عموم و خصوص مطلق است:  «موسیقى اصطلاحى»، عام و گسترده است(شامل صداهای زیبای طبیعی مثل صدای بلبل و آب و... هم می شود) و شامل موسیقى فقهى نیز مى‏ گردد ولى «موسیقى فقهى»، خاص است و به بخشى از موسیقى اصطلاحى اختصاص مى ‏یابد.

    این سخن در غنا نیز صادق است و نسبت یاد شده در آن جارى است.(1)

    گفتنى است واژه موسیقى (یا موسیقیا) در متون دینى به چشم نمى‏ خورد ولى به جاى آن واژه ‏هاى غنا، لهو، ملاهى و مصادیق آلات موسیقى، مانند: دف، مزمار (نى و فلوت)، معزف (تار)، عود، طبل، تنبور و مانند آن به کار رفته است.


    (1)  ر. ک: امام خمینى، (مکاسب المحرمه)، ج 1 صص 198- 224 على حسینى، الموسیقى، ص 16 و 17 آیه‏اللَّه شیخ جواد تبریزى، استفتاءات، س 1046 و 1047 و 1048 آیه‏اللَّه فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 974 و 978 و. 979

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
    الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
    گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
    با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
    سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
    در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
    باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
    موضوعات
    پیوندها

    طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

    کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.